%0 Journal Article %T بررسی عملکرد مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کتابداران %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A نظیری استانه, حاجیه %A ریاحی نیا, نصرت %A عبدالهی, ّبیژن %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 8 %N 29 %P 145-163 %! بررسی عملکرد مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کتابداران %K عملکرد مدیران %K رضایت شغلی %K کتابداران %K کتابخانه‌های دانشگاهی %R %X چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد مدیران کتابخانه­های دانشگاهی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کتابداران صورت گرفته است و عملکرد مدیران با ابعاد مهارت­های ارتباطی، مسئولیت­پذیری، نقش انگیزشی، تخصص، اجرای عدالت، و تعهد سنجیده شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانه­های مرکزی و اقماری ۱۰ دانشگاه دولتی و مادر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح شهر تهران می­باشد که تعداد آن­ها ۶۰۰ نفر بود. حجم نمونه ۳۰۴ نفر برآورد گردید. از بین پرسشنامه­های ارسالی، ۲۷۴ پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­های محقق ساخته عملکرد مدیران و رضایت شغلی می­باشد که با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن­ها به­ترتیب ۹۷۷/۰ و ۹۶۴/۰ به­دست آمد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین عملکرد مدیران و رضایت شغلی کتابداران وجود دارد. هم­چنین بین هر یک از ابعاد عملکرد مدیران با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. در کل بعد اجرای عدالت دارای بیش­ترین رابطه و قدرت پیش­بینی تغییرات رضایت شغلی می­باشد.  %U