%0 Journal Article %T بررسی نقش میانجی اکتشاف مسیر شغلی در رابطه هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی در دانش‌آموزان کلاس نهم %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A کعب عمیر, نوری %A احمدی, سید محسن %A اکبرزاده, مهدی %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 13 %N 2 %P 81-96 %! بررسی نقش میانجی اکتشاف مسیر شغلی در رابطه هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی در دانش‌آموزان کلاس نهم %K هوش هیجانی %K اکتشاف مسیر شغلی %K یقین مسیر شغلی %R 10.48308/jcoc.2021.100599 %X چکیده: انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر فردی می‌باشد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گر اکتشاف مسیر شغلی در رابطه بین هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی دانش‌آموزان پایه نهم بود. روش تحقیق مورد استفاده روش همبستگی بود. جامعه آماری عبارت بود از تمامی دانش‌آموزان پایه نهم شهر مشهد در سال تحصیلی 97-1396 که از این جامعه تعداد 352 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه 1. سیاهه هوش هیجانی (بار-آن، 2006)، 2. مقیاس اکتشاف مسیر شغلی (هیرسچی، 2010) و 3. مقیاس یقین مسیر شغلی (دور وتریسی، 2009) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارAMOS  نسخه 22 انجام شد. نتایج نشان داد رابطه بین هوش هیجانی با یقین مسیر شغلی، هوش هیجانی با اکتشاف مسیر شغلی و اکتشاف مسیر شغلی با یقین مسیر شغلی معنی‌دار است. همچنین نتایج، نقش میانجی‌گر اکتشاف مسیر شغلی در رابطه بین هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی را تأیید کرد. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود که مسئولان و مشاوران مدارس عوامل اثرگذار بر یقین مسیر شغلی دانش‌آموزان را مد نظر قرار دهند. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100599_fbb905a6e29f69239d3c540be4ecc2c3.pdf