دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682820160922The effectiveness of Circumscription & Compromise Pattern on the Burnout among the Medical Documents Staff of the Social Security Organizationاثربخشی محدودیت و سازش بر فرسودگی شغلی کارکنان واحد اسنادپزشکی سازمان تأمین اجتماعی92899628FAاشرف السادات شریفیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانعبداله شفیعآبادیاستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطباییمهدی زارع بهرام آبادیدانشیارمرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت)Journal Article20161230Abstract:
Aim: The aim of this research was determines effectiveness of training Gottfredson theory of circumscription and compromise (GTCC) on the burnout among the medical documents staff of the Social Security Organization in Tehran.
Methods: The research was semi-experimental conducted using pretest-posttest and a control group. The population under study consisted of all medical documents employees of the Social Security Organization in Tehran (n=420). Among those who answered the Maslach Burnout Questionnaire, 30 person were selected randomly and assigned in two groups (n=15). experimental group received training with Gottfredson’s theory of circumscription and compromise. One group was considered as control group. The experimental groups were trained in eight 90-minute sessions separately. The participants’ burnout levels were measured after the intervention.
Results: The collected data were analysed using covariance analysis . The results showed that GTCC is effective in reducing the frequency and intensity of emotional exhaustion, depersonalization, and in increasing the frequency and intensity of positive individual performance.هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی نظریه محدودیت و سازش گاتفردسون (GTCC)[1] بر مؤلفههای فرسودگی شغلی کارکنان واحد اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران بود.روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان واحد اسنادپزشکی شهر تهران (420 نفر) را شامل شد که از میان کسانی که به پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش پاسخ دادند، 30 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی دردو گروه 15نفری، گروه آزمایشی با رویکرد آموزشی GTCC و یک گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقهای با رویکرد گاتفردسون تحت آموزش قرار گرفتند. فرسودگی شغلی مشارکت کنندگان پس از اجرای مداخله اندازهگیری شد.یافتهها: دادهها به وسیله تحلیل کواریانس و کواریانس تک متغییری تجزیه و تحلیل شدند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که رویکرد محدودیت و سازش بر بهبود مولفههای فرسودگی شغلی (تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت، عملکرد شخصی) موثر بود. https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99628_e274df3b9f20fa3a57a1363f894ebc98.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682820160922Measuring organizational citizenship behavior: Design questionnaires based on latent trait theoryاندازه گیری رفتار شهروندی سازمانی: ساخت پرسشنامه ای مبتنی بر نظریه خصیصه مکنون295499632FAابراهیم علیزادهدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160710The aim of this paper was to use the existing research literature on the concept of organizational citizenship behavior (OCB) and its components is a questionnaire designed to measure organizational citizenship behavior, and then put it in the framework of the psychometric properties of the estimated latent trait theory (LTT). First, a conceptual model with two-dimensional orientation OCB (Organization for Cooperation and orientation orientation developer-protecting) design that includes six factors: conscientiousness, sportsmanship, civic virtue, promising, personal development and commitment to ethical principles. Then, based on indicators introduced in the model, a 15-question questionnaire was written. After collecting data, the slope parameters, parameter threshold intersection response classes, Information function and reliability of the questionnaire were analyzed using graded response model (GRM). The results showed that the psychometric properties of the questionnaire were very acceptable and Favorable. Made questionnaire in this study can accurately differentiate between the organizational citizenship behavior and let them measure the level of civic behavior.هدف مقاله حاضر این بود که با استفاده از پیشینه پژوهشی موجود درباره مفهوم رفتار شهروندی سازمانی و عوامل تشکیل دهنده آن یک پرسشنامه برای اندازه گیری رفتار شهروندی سازمانی طراحی نماید و سپس ویژگیهای روانسنجی آن را در چارچوب نظریه خصیصه مکنون برآورد نماید. ابتدا یک مدل مفهومی با جهت گیری دو بُعدی رفتار شهروندی سازمانی (جهت گیری سازمان-همکاران و جهت گیری توسعه دهنده-حفاظت کننده) طراحی شد که دربردارنده شش عاملِ وجدان کاری، جوانمردی، فضیلت شهروندی، اُمید بخشی، توسعه شخصی و پایبندی به اصول اخلاقی است. سپس بر اساس شاخصهای معرّفی شده در مدل، یک پرسشنامه 15 سوالی نوشته شد. پس از گردآوری دادهها، پارامترهای شیب، پارامتر آستانه تقاطع طبقات پاسخدهی، تابع آگاهی و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از مدل پاسخ مدرّج تحلیل شد. نتایج به دست آمده، نشان داد که ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه از وضعیت بسیار قابل قبولی برخوردارند و پرسشنامه ساخته شده با دقّت بالایی می تواند بین میزان رفتارهای شهروندی کارکنان تمایز بگذارد و آن را اندازه گیری نماید.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99632_e86f4f35b75e09afbcbdbfa608fa4dfe.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682820160922Developing a work-life balance (WLB) questionnaire and assessing this concept based on some individual and organizational characteristics; a case study of Varamin’s schools vice-presidentsتدوین ابزار سنجش سطح تعادل کار- زندگی و بررسی وضعیت این مفهوم بر اساس برخی ویژگیهای فردی و سازمانی؛ موردپژوهی معاونان مدارس شهرستان ورامین557599638FAMehdi Vafayizadehدکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20161127This research tried to develop a valid instrument and investigates the work-life balance status among Varamin’s schools vice-presidents. The research is going to step forward in order to develop the necessary programs to create more balance between the two areas. From a historical point of view the balance of work and life is studied based on work life conflict theories. Accordingly, Carlson et al.’s model was used as the conceptual framework. Based to this model work-family conflict is formed in two ways; A) Work affairs interfere with family roles B) Family roles interfere with work affairs. Each of these ways is considered from three perspectives (time, strain, behavior). In order to do this research and using stratified sampling, 400 employees were selected as the sample According to this framework the questionnaire was developed and its validity (face and structural) was confirmed by experts and CFA. Non-parametric methods including Friedman and Kruskal–Wallis were used to analyze the gathered data. The results showed that the non-work and work life balance was changed based on the sex, spouse employment status, education, age, work experience and number of children.این پژوهش تلاش دارد تا ضمن تدوین ابزاری معتبر به بررسی وضعیت تعادل امور کاری و خانوادگی معاونان مدارس شهرستان ورامین پرداخته و از این طریق گامی در راستای تدوین برنامه های لازم جهت ایجاد تعادل بیشتر بین این دو حوزه بردارد. از نقطه نظر تاریخی بحث تعادل با استفاده از نظریه های تعارض کار و زندگی مورد مطالعه قرار گرفته و تعادل در معنای نبود تعارض تفسیر می شود. بر این اساس، الگوی تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (2000) به عنوان چارچوب مفهومی این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس این مدل تعارض کار - خانواده به دو طریق شکل می گیرد؛ الف)تعارض نقشهای کاری با امور خانواده وب)تعارض نقشهای خانوادگی با امور کاری. همچنین هر یک از این دو حوزه از سه منظر تعارض ناشی از زمان، توان فرسایی و رفتار مورد توجه قرار می گیرند. به منظور اجرای این تحقیق نمونه ای مشتمل بر 400 نفر از اعضای جامعه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شد. در ادامه با استفاده از مدل مذکور اقدام به تدوین ابزار لازم، تایید عاملی ابزار و سنجش وضعیت تعارض حوزه کار و زندگی کارکنان شد. پس از تدوین ابزار مناسب و تایید روایی صوری (توسط کارشناسان) و ساختاری با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) داده های گردآوری شده توسط این ابزار، با استفاده از روشهای آمار ناپارامتریک همچون فریدمن و کروسکال والیس تحلیل شد. نتایج حاصل در بین نمونه مورد مطالعه حاکی از آن بود که وضعیت تعادل امور کاری و زندگی غیرکاری بر حسب جنسیت، شاغل بودن همسر، سطح تحصیلات، سن، سابقه کاری و تعداد فرزندان در بین معاونان مدارس متفاوت است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99638_9a067dac65de6d35a2282a6f57f4b026.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682820160922Chain relationship model of job characteristics, job satisfaction and innovative behaviorsالگوی رابطه زنجیره ای ویژگی های شغلی، خشنودی از شغل با رفتارهای نوآورانه769299644FAنجمه آراسته صالح کوهدانشگاه آزاد اسلامی اصفهانعلی مهدادعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان0000-0001-9366-5500Journal Article20161022The main purpose of this research was to study the Chain relationship of job characteristics, job satisfaction and innovative behaviors. The study was descriptive and correlative and population included all employees of the Isfahan University of Technology research Institutes in the spring of 1395, of which 174 person were selected through convenience sampling method. Research instruments consisted of innovative behaviors questionnaire by Kanter (1988), job satisfaction questionnaire by Smith, Kendall and Hulin (1969) and job characteristics questionnaire by Hackman and Oldham (1976). Data were analyzed with use of Structural Equation Model (SEM) and result revealed that there are significant chain relationship between job characteristics (autonomy, feedback, task identity, task significance and skill variety), job satisfaction and innovative behaviors. Job characteristics have a significant relationship with job satisfaction and are able to explain 33% of job satisfaction variance, and more job satisfaction has a significant relationship with employee’s innovative behaviors and has been able to explain 6.2% of the variance innovative behaviors. Based on current research’s results, innovative behaviors could be increased by existence of job characteristics and increasing of satisfaction from job.این پژوهش با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شغل (اختیار، بازخورد، هویت، اهمیت و تنوع) و رفتارهای نوآورانه با در نظر گرفتن نقش میانجیگرانه خشنودی از شغل انجام گردید. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان پژوهشکدههای دانشگاه صنعتی اصفهان تشکیل دادهاند که از میان آنها 174 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای رفتارهای نوآورانه کانتر (1988)، خشنودی از شغل اسمیت، کندال و هیولین (1969) و ویژگیهای شغلی هاکمن و الدهام (1976) بود. دادهها از طریق معادلات ساختاری تحلیل شد و نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که طی یک سلسله روابط زنجیرهای بین ویژگیهای شغل با خشنودی از شغل و رفتارهای نوآورانه کارکنان رابطه (معنادار) وجود دارد. ویژگیهای شغل با خشنودی از شغل دارای رابطه معنادار بوده و توانسته است تا 33 درصد از واریانس خشنودی از شغل را تبیین و در ادامه خشنودی از شغل با رفتارهای نوآورانه کارکنان دارای رابطه معنادار بوده و توانسته است تا 6/2 درصد از واریانس رفتارهای نوآورانه را تبیین نماید. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان رفتارهای نوآورانه را از طریق ویژگیهای شغلی و خشنودی از شغل افزایش داد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99644_2d35ef52cd08ab04ab48897208a3ffe8.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682820160922The relationship between job procrastination obsession and emotional intelligence staff of research universities, free and PNU Ilamبررسی رابطه بین اهمالکاری شغلی با وسواس و هوش هیجانی در کارمندان دانشگاههای علوم تحقیقات، آزاد و پیام نور ایلام9311299613FAمحمود حقانیدانشگاه شهید بهشتیقباد بهامیندانشگاه پیام نورعبدالعباس محمدیدانشگاه پیام نورJournal Article20160612The aim of this research is to study the relationship between obsession job and emotional intelligence in employees of science and Research, Azad and payamnoor Universities of Ilam city. Statistic population of this rescerch includes all employees of University which among them 159 individuals are randomly sclected as the statistic sample. Findings of this research showed that there is a meaningful relationship between negligence and obsession among university's employees. Inother words, when the obscession is increased, the negligence will be increased too. This means that when cmotional intelligence increascs negligence reduces. And there is a positive and meaningful relationship between obsession and emotional intelligence. This means that emotional intelligence is some how related to obsession, that is when obsession is increased beyond its threshold, emotional intelligence will be decreased. Literature showed that reinforcing emotional skills and controlling obsession compulsive disorder have important roles in improving the interpersonal and social relationships. Considering the significance of negligence subject and also the ability to train emotional intelligence and the ability to cure obsession, we could reduce negligence In the society.هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین اهمالکاری شغلی، وسواس و هوش هیجانی در جامعه آماری کارمندان دانشگاههای علوم تحقیقات، آزاد و پیام نور شهر ایلام میباشد. که با استفاده از جدول مورگان تعداد 159 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه (پرسشنامه اهمال کاری محقق ساخته، پرسشنامه استاندارد وسواس فکری-عملی یل و برون 1989، و پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز) بوده که اعتبار( پایایی) هر کدام به ترتیب و بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 93/، 83/، 82/ گزارش شد. برای تحلیل و تجزیه اطلاعات علاوه بر آمار توصیفی از آزمون های آمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین اهمالکاری با وسواس در کارمندان دانشگاههای آزاد، علوم تحقیقات و پیام نور رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین اهمالکاری و هوش هیجانی در کارمندان دانشگاههای یاد شده رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین اهمالکاری و هوش هیجانی در کارمندان دانشگاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. باتوجه به اهمیت موضوع اهمالکاری و همچنین قابل آموزش بودن هوش هیجانی و قابل درمان بودن وسواس میتوان به میزان اهمالکاری را در جامعه کاهش داد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99613_0018b0595bbe2eb5bdac6cb337b282db.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682820160922Adolescence’s MBTI II: A Measure for Assessing Personality in According to 2th Generation of Myers-Briggs Type Indicator.MBTI II نوجوانان: سنجهای برای سنجش شخصیت دانش آموزان متوسطه بر مبنای نسل دوم سنخ نمای مایرزبریگز11315199619FAغلامرضا قاسمیدانشگاه اصفهان - دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی - گروه مشاوره شغلیمحمدرضا عابدیدانشگاه اصفهان - دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی -معاون پژوهشیJournal Article20160406Second generation of Myers-Brigges type indicator can represent an efficient alternative in high school career assessment. This Study aimed to develop a measure for assessment of high school students personality based on second generation of MBTI. For this mean a measure was designed and its psychometrics were examined in 2 steps. First, using explanatory calculates and calculate internal consistency (Cronbach’s alpha) by in access-randomly selecting a sample of 507 Isfahanian high school students (259 girls & 248 boys) from 240 items 156 items in structure of 20 subscales were represented for this measure. Second, calculating of data from a multi-state sample of 956 high school students (493 girls, 463 boys) using of Cronbach’s alpha, principal components analysis and Pearson’s correlation showed proper reliability (r>0.70), construct validity (efficiency of factor structure), and predictive criterion validity (in predicting scores of interest and self-efficacy types) for this measure. In order to representing a proper norm for this measure, its descriptive statics were calculated across sex and academic majors. Other results were discussed.نسل دوم سنخنمایمایرزبریگز می تواند گزینهای کارامد در سنجش مسیر تحصیلی-شغلی دانش آموزان متوسطه ایران را ارایه کند. اما رسیدن به چنین مقصودی نیازمند ابزاری مناسب است. هدف این پژوهش طراحی و توسعه ابزاری برای سنجش شخصیت دانش اموزان دبیرستانی بر مبنای نسل دوم مدل MBTI بود. به این منظور ابزاری طراحی و در دو مرحله ویژگیهای روانسنجی آن بررسی شد. در مرحله اول، با انتخاب دردسترس-تصادفی نمونهای 507 نفری از دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان (259 دختر و 248 پسر) از میان 240 سوال با محاسبات اکتشافی تحلیل مولفههای اصلی و محاسبه همسانی درونی (آلفا کرونباخ)، 156 سوال در قالب 20 زیرمقیاس برای این ابزار ارایه شد. سپس محاسبه دادههای نمونهای چند استانی تصادفی-دردسترس از 956 دانش آموز (493 دختر و 463 پسر)، با آلفایکرونباخ، تحلیل مولفههای اصلی، و همبستگی پیرسون پایایی (70/0<r)، روایی سازه (کفایت ساختار عاملی) و روایی ملاکی پیش بین (در پیش بینی نمرات تیپ رغبت و خودکارامدی) مناسبی را برای این ابزار نشان داد. به منظور ارایه هنجاری مناسب برای این ابزار، آمارههای توصیفی آن به تفکیک جنسیت و رشتههای تحصیلی محاسبه شد. سایر نتایج مورد بحث قرار گرفت.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99619_9123acdfcab5ee5396bbd1f5d3bbfa89.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682820160922Dimensions and occupational identification, measurement a modelابعاد و مولفه های هویت شغلی؛ ارائه الگوی سنجش15217999624FAتهمینه شاوردیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهیحسین حیدریپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهیJournal Article20150814Identity attempts to find how the man makes to himself in different social groups, sometimes dark, sometimes pale boundaries of the category. One of these social identities, employment identity. In this research, the theory of social identity theory and professional identity Tajfil London tries to model for assessing the professional identity of people employed in the formulation. Accordingly, two theories regarding the characteristics of social and indigenous were reviewed and combined.
Research and survey methods in terms of the cross-sectional studies. The population of workers over 18 years of research centers in Tehran, Fars, Markazi, Golestan, Zanjan and Ardebil and one of the villages have been close to them. The sample size of the study, 1,676 men and several stage cluster sampling was conducted.
As a result, four factors "important job", "commitment to a Occupation", "affection and emotional attachment to the job" and "professional JhtGyry person for the job" professional identity MvlfhHay were identified as important indicators job for a person with a load factor of 0.654 greatest impact on the professional identity and values' individual commitment to the profession "," professional JhtGyry person "and" attachment and dependence on the Occupation ", respectively, in the next rankings.چکیدههویت در پی کشف این نکته است که چرا فرد خود را متعلق به یک گروه می داند و با دیگر گروه های اجتماعی احساس قرابتی ندارد و گاهی خود را کاملا متمایز و حتی مخالف آنها می داند. پاسخی که انسان برای این سوال می یابد باعث می شود تا او خود را در گروه های متفاوت اجتماعی با مرز بندی های گاه پررنگ و گاه کم رنگ دسته بندی کند. یکی از این هویتهای اجتماعی، هویت شغلی است. در این پژوهش با استفاده از نظریه هویت اجتماعی تاجفل و نظریه هویت شغلی لاندن تلاش شده است تا مدلی برای ارزیابی هویت شغلی افراد شاغل در ایران تدوین شود. بر همین اساس دو نظریه با توجه به مشخصه ها و ویژگی های اجتماعی و بومی کشور مورد بازنگری قرار گرفته و تلفیق شده است.روش تحقیق روش پیمایش و به لحاظ زمانی از تحقیقات مقطعی است. جامعه آماری تحقیق شاغلین بالای 18 سال مراکز استانهای تهران، فارس، مرکزی، گلستان، زنجان و اردبیل و یکی از روستاهای نزدیک به آنها را در بر می گرفته است. و حجم نمونه مورد تحقیق 1676 نفر بوده و نمونه گیری به صورت خوشهای چند مرحلهای انجام شده است.بر اساس نتایج تحقیق چهار عامل «اهمیت شغل»، «تعهد فرد به شغل»، «دلبستگی و وابستگی عاطفی به شغل» و «جهتگیری حرفهای فرد در شغل» به عنوان مولفههای هویت شغلی شناسایی شدند که شاخص اهمیت شغل برای فرد با بار عاملی 0.654 بیشترین تاثیر را در میان ابعاد هویت شغلی دارد و شاخصهای «تعهد فرد به شغل»، «جهتگیری حرفهای فرد» و «دلبستگی و وابستگی به شغل» به ترتیب در رتبه های بعدی هستند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99624_547e32f9368e967ec53898b1db3438e3.pdf