TY - JOUR ID - 99619 TI - MBTI II نوجوانان: سنجه‌ای برای سنجش شخصیت دانش آموزان متوسطه بر مبنای نسل دوم سنخ نمای مایرزبریگز JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - قاسمی, غلامرضا AU - عابدی, محمدرضا AD - دانشگاه اصفهان - دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی - گروه مشاوره شغلی AD - دانشگاه اصفهان - دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی -معاون پژوهشی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 28 SP - 113 EP - 151 DO - N2 - نسل دوم سنخ­نمای­مایرزبریگز می تواند گزینه‌ای کارامد در سنجش مسیر تحصیلی-شغلی دانش آموزان متوسطه ایران را ارایه کند. اما رسیدن به چنین مقصودی نیازمند ابزاری مناسب است.  هدف این پژوهش طراحی و توسعه ابزاری برای سنجش شخصیت دانش اموزان دبیرستانی بر مبنای نسل دوم مدل MBTI بود. به این منظور ابزاری طراحی و در دو مرحله ویژگی‌های روانسنجی آن بررسی شد. در مرحله اول، با انتخاب دردسترس-تصادفی نمونه­ای 507 نفری از دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان (259 دختر و 248 پسر)  از میان 240 سوال با محاسبات اکتشافی تحلیل مولفه‌های اصلی و محاسبه همسانی درونی (آلفا کرونباخ)، 156 سوال در قالب 20 زیرمقیاس برای این ابزار ارایه شد. سپس محاسبه داده­های نمونه‌ای چند استانی تصادفی-دردسترس از 956 دانش آموز (493 دختر و 463 پسر)، با آلفای­کرونباخ، تحلیل مولفه‌های اصلی، و همبستگی پیرسون پایایی (70/0