TY - JOUR ID - 100599 TI - بررسی نقش میانجی اکتشاف مسیر شغلی در رابطه هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی در دانش‌آموزان کلاس نهم JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - کعب عمیر, نوری AU - احمدی, سید محسن AU - اکبرزاده, مهدی AD - دکتری روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران AD - استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 2 SP - 81 EP - 96 KW - هوش هیجانی KW - اکتشاف مسیر شغلی KW - یقین مسیر شغلی DO - 10.48308/jcoc.2021.100599 N2 - چکیده: انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر فردی می‌باشد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گر اکتشاف مسیر شغلی در رابطه بین هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی دانش‌آموزان پایه نهم بود. روش تحقیق مورد استفاده روش همبستگی بود. جامعه آماری عبارت بود از تمامی دانش‌آموزان پایه نهم شهر مشهد در سال تحصیلی 97-1396 که از این جامعه تعداد 352 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه 1. سیاهه هوش هیجانی (بار-آن، 2006)، 2. مقیاس اکتشاف مسیر شغلی (هیرسچی، 2010) و 3. مقیاس یقین مسیر شغلی (دور وتریسی، 2009) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارAMOS  نسخه 22 انجام شد. نتایج نشان داد رابطه بین هوش هیجانی با یقین مسیر شغلی، هوش هیجانی با اکتشاف مسیر شغلی و اکتشاف مسیر شغلی با یقین مسیر شغلی معنی‌دار است. همچنین نتایج، نقش میانجی‌گر اکتشاف مسیر شغلی در رابطه بین هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی را تأیید کرد. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود که مسئولان و مشاوران مدارس عوامل اثرگذار بر یقین مسیر شغلی دانش‌آموزان را مد نظر قرار دهند. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100599.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100599_fbb905a6e29f69239d3c540be4ecc2c3.pdf ER -