TY - JOUR ID - 100006 TI - تعیین و طراحی الگوی ساختاری رابطه فضیلت سازمانی و عدالت سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای در بین اعضاء هیات علمی و کارکنان دانشگاه های پیام نور استان خوزستان JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - محمدی, نازنین AU - سیادت, سید علی AU - رجایی پور, سعید AD - دانشجوی دکتری علوم تربیتی، مدیریت اموزشی، دانشگاه اصفهان AD - استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AD - دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 41 SP - 79 EP - 108 KW - عدالت سازمانی-فضیلت سازمانی-اخلاق حرفه ای KW - اعضای هیات علمی-کارکنان دانشگاه DO - 10.29252/jcoc.11.4.79 N2 - هدف پژوهش حاضر مطالعه  تعیین  و طراحی الگوی ساختاری رابطه فضیلت سازمانی و عدالت سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای در بین اعضاء هیات علمی و کارکنان دانشگاه های پیام نور استان خوزستان می باشدو جامعه آماری شامل، کلیه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاههای پیام نور استان خوزستان بود، که ازطریق نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای متناسب با حجم نمونه و با استفاده از جدول کرجیسی و مورگان  حجم نمونه  برآوردشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگیبود. که از سه پرسشنامه عدالت سازمانی ، نیهوف و مورمن، ( 1993) با سه مولفه عدالت توزیعی، رویّه ای،  مراوده ای و پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون و همکاران، ( 2004) وپرسشنامه اخلاق حرفه­ای کادوزیر (2002) استفاده شده است که ضریب پایایی الفای کرونباخ آنها به ترتیب 94/0، 93/0 و83/0   بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آماریSPSS24 و AMOSE  استفاده شده است. یا فته هانشان داد که الف) اثر مستقیم متغیر فضیلت سازمانی بر متغیر عدالت سازمانی به لحاظ آماری معنادار است (74/0 = R).ب) اثر مستقیم متغیرهای فضیلت سازمانی و اخلاق حرفه­ای به لحاظ آماری معنادار است (31/0 = R).ج) اثر مستقیم متغیر اخلاق حرفه­ای بر عدالت سازمانی به لحاظ آماری معنادار است (16/0 = R).درنهایت اثر غیرمستقیم متغیر فضیلت سازمانی بر متغیر عدالت سازمانی  بانقش میانجی اخلاق حرفه ای به لحاظ آماری معنادار نیست. بنابراین متغیر اخلاق حرفه­ای رابطه بین متغیر فضیلت سازمانی و عدالت سازمانی نقش میانجی ایفا نمی­کند. همچنین در فضای توأم با اعتماد، صداقت و خوش بینی کارکنان از انجام دادن رفتارهای غیرمولد و بی­فایده ناشی از بی اخلاقی اجتناب می­کنند و به کارهای مولد روی می­آورند که این امر زمینه یادگیری و رشد آنها را فراهم می­سازد و عدالت سازمانی را بسط می­دهد UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100006.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100006_360260458c1c72cb7468ccb5e234a346.pdf ER -