@article { author = {abdolmohammadi, homeyra and Hosseinian, Simin and yazdi, Seyedeh Monavar}, title = {Modeling of Relationship between Thriving at work and Career Path Adaptability in Teachers: Mediating Role of Psychological Capital}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {14}, number = {1}, pages = {9-26}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.48308/jcoc.2022.102050}, abstract = {Aim: The present study modeled the relationship between thriving at work and career path adaptability and mediating the role of psychological capital in teachers. Methods: The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all female teachers in the primary schools of the Education Organization in Tehran. Four hundred five individuals were selected using the random sampling of multi-stage clusters method. Thriving at work questionnaire (Porath, 2011), Career adaptability questionnaire (Savickas, 2012), and psychological capital questionnaire (Luthans, 2007) were used to collect data. Results: The findings showed that career path adaptability and psychological capital positively correlate with thriving at work. Also, the results of path analysis showed the mediating role of psychological capital in the relationship between career path adaptability and thriving at work. The hypothetical model of the research with experimental data has a good fit. Conclusion: According to the research findings, it can be concluded that career path adaptability can predict career success, and psychological capital can play an essential role in increasing thriving at work in teachers.}, keywords = {Career Path Adaptability,thriving at work,psychological capital,Teachers}, title_fa = {مدل یابی رابطه بین کامیابی شغلی با انطباق‌پذیری مسیر شغلی در معلمان: نقش واسطه‌ای سرمایه روان شناختی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر مدل یابی رابطه بین کامیابی شغلی با انطباق­پذیری مسیر شغلی و نقش واسطه‌ای سرمایه روانشناختی در معلمان بود. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیۀ معلمان زن شاغل در دوره ابتدایی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 405 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه‌های کامیابی در کار (پوراث و همکاران، 2011)، پرسشنامه انطباق پذیری مسیرشغلی ساویکاس (2012) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز ،2007) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و Lisrel به کار گرفته شد. یافته‌ها: انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی با کامیابی شغلی رابطه مثبت دارند و نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دهنده نقش واسطه‌ای سرمایه روانشناختی در رابطه بین انطباق پذیری مسیر شغلی با کامیابی شغلی بود و مدل فرضی پژوهش با داده های تجربی برازش مطلوب دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش انطباق پذیری مسیر شغلی می‌تواند کامیابی شغلی را پیش بینی کند و سرمایه روانشناختی می‌تواند نقش مهمی در فرآیند افزایش کامیابی شغلی معلمان داشته باشد.}, keywords_fa = {: انطباق پذیری مسیرشغلی,سرمایه روان شناختی,کامیابی شغلی,معلمان}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102050.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102050_94bb25cd0840487bdabf13d39ce00ba7.pdf} }