TY - JOUR ID - 100033 TI - نقش میانجیگرانه انگیزش پیشرفت دررابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و عملکرد فرانقش JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - مهداد, علی AU - مینائیان, شیوا AD - گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. AD - گروه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 43 SP - 73 EP - 90 KW - انگیزش پیشرفت KW - وظیفه شناسی KW - عملکرد نقش KW - عملکرد فرا نقش KW - دانشگاه شهرکرد DO - 10.52547/jcoc.12.2.73 N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگرانه انگیزش پیشرفت در رابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و فرانقش بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه شهرکرد بود که از بین آن ها 157 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزش پیشرفت ( هرمنس، 1970)، وظیفه شناسی (کاستا و مک کرا، 1992)، عملکرد نقش (پاترسون، 1963) وعملکرد فرانقش (لی و آلن، 2002) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که وظیفه شناسی و انگیزش پیشرفت با عملکرد نقش و فرانقش دارای رابطه مثبت ومعنادار (p <0/01) هستند. علاوه براین، مدل ارائه شده دارای برازش کامل بود و نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که وظیفه­ شناسی برانگیزش پیشرفت و انگیزش پیشرفت برعملکرد نقش و فرانقش تاثیر مثبت و معنادار دارد (p <0/01).  با توجه به یافته های پژوهش، انگیزش پیشرفت به عنوان میانجیگر کامل توانست رابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و فرانقش را میانجیگری کند. بنابراین، می توان چنین نتیجه گیری نمود که، وظیفه شناسی از طریق انگیزش پیشرفت سبب افزایش عملکرد نقش و فرانقش می گردد.   UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100033.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100033_18ca67f81848aac2911eadbdbc8a6851.pdf ER -