دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162613320210923The Covid-19 as a "Career shock" and Its Effects on Counselors: The phenomenological studyکرونا بهعنوان یک "شوک شغلی" و اثرات آن بر شغل مشاوران: یک مطالعه پدیدارشناسی92410201510.48308/jcoc.2021.102015FAشیما پاشادانشجوی دکترای مشاوره،گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-6061-2186عبدالله شفیع آبادیاستاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20210728<strong>Aim:</strong> Corona epidemic as a global career shock; is one of the context factors affecting the career path of individuals that has strongly affected various jobs, including counseling. Therefore, the aim of this study was to investigate the effects of corona on counselors. <strong>Method: </strong>In the present qualitative research, the phenomenological approach was used. for this purpose 15 counselors were selected Using purposive sampling method from among the counselors of the University of Isfahan Counseling Center in 1400. The participants were studied via exploratory and in-depth interviews during a 6-month period. Data were collected, registered, encoded and classified in to 9 main categories. <strong>Results: </strong>Through the analysis of participants’s experience 439 primary codes, 9 main themes (Counseling style, quality and effectiveness of counseling, number of clients, type of clients, violation of some ethical principles of counseling, expansion and development of counseling activities, personal and professional growth of counselors, flexibility in time structure and hours of counseling sessions, economic status of counselors) and 22 sub-themes were identified about the effects of corona on counselor . <strong>Conclusion: </strong>Corona as an unexpected out-of-control event and among the context factors affecting the career path, is conceptualized as a “career shock” that has affected the counselors during the corona epidemic.<strong>هدف</strong>: همهگیری کرونا بهعنوان یک "شوک شغلی جهانی"، در زمره عوامل بافتی موثر بر مسیر شغلی افراد محسوب میشود که مشاغل گوناگون از جمله شغل مشاوره را به شدت تحت تاثیر قرار دادهاست. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی اثرات کرونا بر شغل مشاوران بودهاست. <strong>روش:</strong> این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. بدین منظور 15 نفر از مشاوران مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان در سال 1400 به روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه عمیق و اکتشافی در طول یک دوره 6 ماهه مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها جمعآوری، ثبت و سپس کدگذاری شدند و در قالب مقولههای اصلی طبقهبندی گردید. <strong>یافتهها: </strong>تجزیه و تحلیل دادهها منجر به شناسایی 439 کد اولیه، 9 مضمون اصلی (سبک مشاوره، کیفیت و اثربخشی مشاوره، تعداد مراجعان، نوع مراجعان، نقض برخی از اصول اخلاقی مشاوره، گسترش و توسعه فعالیتهای مشاورهایی، رشد شخصی و حرفهایی مشاور، انعطافپذیری در ساختار زمانی و ساعات برگزاری جلسات مشاوره، وضعیت اقتصادی مشاور) و22مضمون فرعی در زمینه اثرات کرونا بر شغل مشاوره شد. <strong>نتیجهگیری:</strong> کرونا بهعنوان یک رویداد غیرمنتظره بیرونی، خارج از کنترل و در زمره عوامل بافتی موثر بر مسیر شغلی، بهعنوان یک "شوکشغلی" مفهومسازی میشود که بر شغل مشاوران در دوران همهگیری کرونا تاثیر گذاشتهاست.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102015_1296bb37b927293c98b2336472df3670.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162613320210923Identifying the affecting factors on personal development of managers at companies with high technologyشناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فردی مدیران شرکتهای با فناوری برتر (مورد: شرکت مخابرات ایران)254010159610.48308/jcoc.2021.101596FAحسن صدوقیدانشجوی دکترای گروه مدیریت آموزشی واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانمحمود ابوالقاسمیدانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانسیف اله فضل الهی قمشیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایرانJournal Article20210804<strong>Aim</strong><strong>:</strong>The present study aimed to identify affecting factors on personal development of managers of companies with high technology in Iran Telecommunication Company. <strong>Method:</strong>The method was an exploratory mix method. The research population was in the qualitative section, academic and Telecommunication Company experts. Twenty of them were interviewed by purposive sampling method until theoretical saturation. The population in a small part included all the managers of Iran Telecommunication Company to 220 people, which was determined using random sampling method with Morgan table, 140 people. Semi-structured interview and researcher-made questionnaire with reliability (α = 0.95) were used to collect data.<strong>Result:</strong> For analyzing data, content analysis was used in qualitative part and structural equations were used in quantitative part. <strong>Conclusion:</strong> The results showed that the affecting factors include individual factors (demographic, cognitive, intrinsic motivation, development and self-learning), organizational factors (atmosphere, technology, structure, support, organizational resources and culture, and strategic factors), occupational factors (complexity), managerial factors (belief, support, participation and competence of managers) and environmental factors (political, economic, social and cultural environment). Model fitting with the structural equation modeling showed that the model has a good fit with the data. Accordingly, individual effective factors with regression coefficient (γ = 0.76), occupational effective factors with regression coefficient (γ = 0.93), managerial effective factors with regression coefficient (γ = 0.94), organizational effective factors with Regression coefficient (γ = 0.93) and environmental factors with regression coefficient (γ = 0.78) have explained the factors affecting the personal development of Telecommunication Company managers.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فردی مدیران شرکتهای با فناوری برتر در شرکت مخابرات ایران انجام شده است. <strong>روش</strong>: روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان شرکت مخابرات بوده است که با تعداد 20 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع نظری، مصاحبه انجام شد. جامعه در بخش کمی شامل کلیه مدیران شرکت مخابرات ایران به تعداد 220 نفر بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و با کمک جدول مورگان، 140 نفر تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته با پایایی(95/0=α) استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> به منظور تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل مضمون و در بخش کمی از معادلات ساختاری استفاده شد. <strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه فردی شامل عوامل فردی (دموگرافیک، شناختی، انگیزه درونی، توسعه طلبی و خودیادگیری)، عوامل سازمانی (جو، فناوری، ساختار، حمایت، منابع و فرهنگ سازمانی و عوامل راهبردی)، عوامل شغلی(پیچیدگی و ترغیب)، عوامل مدیریتی(باور، حمایت، مشارکت و شایستگی مدیران) و عوامل محیطی (محیط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) میباشند. برازش مدل با کمک مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد مدل از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. بر این اساس، عوامل مؤثر فردی با ضریب رگرسیون (76/0=γ)، عوامل مؤثر شغلی با ضریب رگرسیون (93/0=γ)، عوامل مؤثر مدیریتی با ضریب رگرسیون (94/0=γ)، عوامل مؤثر سازمانی با ضریب رگرسیون (93/0=γ) و عوامل مؤثر محیطی با با ضریب رگرسیون (78/0=γ)، عوامل مؤثر بر توسعه فردی مدیران شرکت مخابرات را تبیین کرده است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_101596_f87d0a6bae655607ee85554e83fb127e.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162613320210923Comparison of the effectiveness of metacognition-based training program (MCT) and self-compassion-based mindfulness on nurses' resilience to stress in the Covid-19 epidemicمقایسه اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر فراشناخت (MCT) و ذهن اگاهی مبتنی بر شفقت به خود بر تاب آوری در برابر استرس پرستاران در همه گیری کووید -19416410158410.48308/jcoc.2021.101584FAافسانه تاجیکدانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سید علی حسینی المدنیگروه روانشناسی ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-2242-1108آناهیتا خدابخشی کولاییدانشیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، استاد مدعو دانشگاه تهران شمال، تهران، ایران.Journal Article20210824<strong>Objective: </strong>The aim of this study was to compare the effectiveness of metacognition-based educational program (MCT) and self-compassion-based mindfulness on nurses' resilience to stress in the Covid-19 epidemic.<strong> Method: </strong>The design of the present study was a quasi-experimental design of pretest-posttest design with non-equivalent control group with quarterly follow-up. The statistical population of the present study was all nurses of Shahriar Social Security Hospital in 1399-1400. 60 nurses were selected and randomly substituted in three groups. Which includes: 20 people for metacognition-based training program, 20 people for compassion-based mindfulness training program and 20 people for control group. The Connor and Davidson Stress Resilience Questionnaire (2003) was used to collect data. Data analysis was performed using repeated measures mixed variance analysis and spss24 software.<strong> Results: </strong>The results showed that metacognition-based training program (MCT) and self-compassion-based mindfulness have an effect on nurses' stress resilience in the Covid-19 epidemic (p˂.05).Both methods were stable compared to the pre-test stage (p˂.05)Also, the comparison between the two interventions showed that the sustainability and segregation of metacognition-based educational program (MCT) is more than compassion-based mindfulness (p˂.05).<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر فراشناخت (MCT) و ذهن اگاهی مبتنی بر شفقت به خود بر تاب آوری در برابر استرس پرستاران در همه گیری کووید -19 بود. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش حاضر، یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل، همراه با پیگیری سه ماهه بود. نمونه گیری تصادفی ساده بود که سپس به صورت قرعه کشی آزمودنی ها در 3 گروه تخصیص تصادفی گرفتند. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پرستاران بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان شهریار در سال1399 -1400بود. 60 نفر از پرستاران انتخاب شدند و در سه گروه به طور تصادفی جایگرین شدند. که شامل: 20 نفر برای برنامه آموزشی مبتنی بر فراشناخت، 20 نفر برای برنامه آموزشی مبتنی بر ذهن اگاهی مبتنی بر شفقت و 20 نفر برای گروه گواه است. از پرسشنامه تاب آوری در برابر استرس کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) برای گرد آوری داده ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ازمون تحلیل واریانس اندازههای مکرر امیخته و با استفاده از نرم افزار spss24 انجام شد و فرآیند اجرای پیگیری نیز بعد از گذشت سه ماه اجرا شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج در کل نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر فراشناخت (MCT) و ذهن اگاهی مبتنی بر شفقت به خود، بر تاب آوری در برابر استرس پرستاران در همه گیری کووید -19 تاثیر دارد(05/0 ˂p) و تاثیر هر دو روش نیز نسبت به مرحله پیش آزمون پایدار بوده است(05/0 ˂p). همچنین مقایسه بین دو مداخله نشان داد که پایداری و اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر فراشناخت (MCT) بیشتر از ذهن اگاهی مبتنی بر شفقت میباشد(05/0 ˂p).https://jcoc.sbu.ac.ir/article_101584_f71ee3712e8b62fb84811331e90cd56a.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162613320210923The nascent academic entrepreneurship pathway: contextual analysis and discovery of processes and mechanisms of knowledge-based companies in Isfahanمسیر تولد: تحلیل زمینهای، کشف فرایندها و مکانیزمها در شرکتهای دانشبنیان اصفهان659010211110.48308/jcoc.2021.102111FAاحمد صادقیدانشیار گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانراضیه امینی شلمزاریدانشجوی گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20210714<strong>Objective:</strong> This study aimed to analyze the context to identify the processes and mechanisms of the nascent academic entrepreneurship path in knowledge-based companies in Isfahan, to provide a paradigm model of the nascent academic entrepreneurship path. <strong>Method:</strong> The qualitative research method is grounded theory and in-depth and unstructured interviews were conducted with 15 academic entrepreneur in 15 knowledge-based companies in a Purposive sampling and the snowball technique. Data were analyzed at three levels of open, axial, and selective coding. <strong>Results:</strong> Data analysis showed that the nascent academic entrepreneurship path includes 64 sub-categories, 16 categories, and 2 core categories. The subcategories include: Scientific Orientation, Opportunistic Perspective, Financial Productivity, Action Value, hardness, Flexibility, calling, affection Capability, Process Growth, Creating Support, Specialism, Excitement, Functional Capability, Inquisition, Creativity, and Foundationalism. The core categories include Indexism and Empowerment. <strong>Conclusion:</strong> The nascent pathway to academic entrepreneurship starts from the family background and early work experiences in childhood. The role of causal factors causes concern in the individual, which the positive effects of intervention factors such as scientific orientation intensify the role of these causal factors. Eventually, people are attracted to the academic entrepreneurship pathway and work in it using appropriate strategies. What people experience at the end of the pathway is post-entrepreneurial growth in both personal and professional dimensis<strong>هدف:</strong> هدف مقاله حاضر، شناسایی فرایندها و مکانیزمهای مسیر تولد کارآفرینی تحصیلی در شرکتهای دانشبنیان شهر اصفهان بود تا بر مبنای آن مدل پارادیمی مسیر تولد کارآفرینی تحصیلی ارائه شود. <strong>پژوهش: </strong>روش پژوهش کیفی از نوع نظریۀ زمینهای است که به صورت هدفمند و گلولهبرفی با 15کارآفرین تحصیلی از 15 شرکت دانشبنیان مصاحبههای عمیق و بدون ساختار صورت پذیرفت. داده ها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> واکاوی داده ها نشان داد که مسیر تولد کارآفرینی تحصیلی شامل 64 خرده مقولۀ فرعی، 16 مقولۀ فرعی و 2 مقولۀ هسته است. مقولههای فرعی عبارتاند از: گرایش علمی، دیدفرصتیابانه، مولدگری مالی، ارزش اقدامی، سرسختی، انعطافمداری، رسالتمندی، توانمندی عاطفی، رشد پس از کارآفرینی، پشتوانهسازی، خاصگرایی، هیجانخواهی، توانمندی عملکردی، جویندگی، آفرینندگی و بسترپروری و مقولههای هسته عبارتاند از شاخصگرایی و قابلیتپروری. <strong>نتیجه گیری</strong>: مسیر تولد کارآفرینی تحصیلی از بستر خانوادگی و تجارب شغلی اولیۀ در کودکی شروع میشود. نقش عوامل علی سبب ایجاد دغدغهمندی در فرد میشود که تاثیرات مثبت عوامل مداخله گری مانند گرایش علمی، سبب شدت گرفتن نقش عوامل علی میشود. در نهایت افراد جذب مسیر کارآفرینی تحصیلی میشوند و با استفاده از راهبردهای مناسب به فعالیت در این مسیر میپردازند. آنچه افراد در انتهای مسیر تجربه میکنند، رشد پس از کارآفرینی تحصیلی در دو بعدی فردی و شغلی است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102111_53fd99d14c56d1a9a04e194277f5d5cb.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162613320210923The Impact of Transformational Leadership on Job Performance with Roles of Identity and Job Involvementتاثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد شغلی با نقش های هویت و درگیری شغلی9111010062610.48308/jcoc.2021.100626FAحاجیه رجبی فرجاددانشیار گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه علوم انتظامی امین0000-0003-3569-4834وحیده السادات فرخجستهکارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس0009-0009-1137-3500Journal Article20200114Background and Aim: The purpose of this study was to determine the effect of transformational leadership on job performance with roles of identity and job involvement. Methodology: This study is an applied one and is descriptive-survey in terms of data collection. To collect relevant information from the library-field method and four standard questionnaires including Transformational Leadership Questionnaires Bass and Aulio (2000), Paterson Job Performance (1963), Salanova et al. (2002) Job Inventory and Cheney Organizational Identity Questionnaire (2002). Content validity method was used to determine the validity of the questionnaires and Cronbach's alpha reliability was 0.931, 0.915, 0.933, 0.939, respectively. This is a questionnaire. According to the purpose and the subject of the research, the statistical population of this study consisted of 243 employees of Tehran's 2nd district municipality and 149 persons were selected through Cochran formula by simple random sampling. Results: Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine the variables such as mean, standard deviation and variance, and demographic variables such as gender, age and educational status. It was used for inferential statistics and structural equation modeling using Structural Equation Modeling (SEM) with the help of Smart PLS 3 software. Conclusion: The results showed that transformational leadership affects job performance with mediating role of organizational identity and also transformational leadership influenced job performance with mediating role of job involvement. Therefore, it is suggested to improve employees empowerment by choosing transformational leadership style. Proper productivity, improved job performance,زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد شغلی با نقش های هویت و درگیری شغلی بوده است.<br />روش: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی می باشد و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی –پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کارکنان شهرداری منطقه 2 شهر تهران که تعداد آن ها243نفر بوده است و از طریق فرمول کوکران 149 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای جمع آوری ا از 4 پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه های رهبری تحول آفرین باس و آولیو(2000)، عملکرد شغلی پترسون (1963)، درگیری شغلی سالانوا و همکاران (2005) و پرسشنامه هویت سازمانی چنی (1983) استفاده شده و برای تعیین روایی پرسشنامهها از روش روایی محتوایی استفاده گردیده است و همچنین پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید ی قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاریا کمک نرم افزار Smart PLS 2 استفاده شده است<br />یافتهها: نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری و سوبل نشان داد که رهبری تحولآفرین به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق میانجی درگیری شغلی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی موثر است. <br />نتیجهگیری: نتایج نشان داد که رهبری تحول آفرین بر عملکرد شغلی با نقش میانجی هویت سازمانی تاثیر دارد و همچنین رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی با نقش میانجی درگیری شغلی موثر است که می تواند تاثیر مستقیم و مثبتی بر ساختار مدیریتی، عملکرد مدیریتی، رضایت کارکنان، انسجام وکارآیی سازمانی داشته باشد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100626_b506cb16d3b75d9fc1c28141892dcf63.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162613320210923Developing Model of Turnover Intention among Central Bank Employees Based on Dark Triad of Personality: Mediating Role of Perceived Organizational Supportتدوین مدل نیت ترک شغل درکارمندان بانک مرکزی بر اساس سهگانه تاریک شخصیت: نقش واسطهای حمایت سازمانی ادراک شده11112610211210.48308/jcoc.2021.102112FAسلمان زارعیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.0000-0002-4627-4854محبوبه عشقیکارشناس ارشد مشاوره شغلی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.خدیجه فولادونداستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.Journal Article20210609<strong>Aim:</strong> The aim of current study was to determine the mediating role of perceived organizational support in the relationship between dark personality triad and turnover intention. <strong>Method:</strong> The research study was descriptive - correlational. The statistical population of the study consisted of the staff of the Central Bank in Tehran who was employed in the year 1398. Data were collected using Turnover intention scale (Kim and Leung, 2007), Dirty Dozen scale (Jenson & Webster, 2010), Perceived Organizational Support Scale (Eisenberger et al, 1986), and analyzed using structural equation modeling. <strong>Results: </strong>The results showed that the direct effect of Machiavellian on turnover intention (ß=0.25،P<0.01), narcissistic on turnover intention (ß=0.48،P<0.01), Psychopath on turnover intention (ß=0.26،P<0.01) is positive and significant; and the direct effect of perceived organizational support on turnover intention (ß=-0.31،P<0.01) is negative and significant. Finally, the results of the Bootstrap test showed that perceived organizational support in the relationship between Machiavellian and turnover intention (ß=-0.011،P<0.05), between narcissistic and turnover intention (ß=0.012،P<0.05) and between psychopath and turnover intention (ß=0.011،P<0.05) has a mediating role. <strong>Conclusion:</strong> Therefore, central bank officials can take steps to reduce the negative impact of the dark triad of personality and prevent the turnover intention so that employees can perceive the attention and support of the organization.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای حمایت سازمانی ادراک شده در رابطه بین سه گانه تاریک شخصیت و نیت ترک شغل کارکنان بانک مرکزی انجام شد. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر توصیفی و از نوع هم بستگی بود، جامعه آماری پژوهش پرسنل بانک مرکزی بود که در سال 1398 مشغول خدمت بودند، از این جامعه تعداد 250 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس نیت ترک شغل (کیم و لیونگ، 2007)، مقیاس دوجین کثیف (جنیسون و وبستر،2010) و مقیاس حمایت سازمانی ادراک شده (آیزنبرگر و همکاران،1986) گردآوری و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد اثر مستقیم شخصیت های ماکیاولیسم (25/0 =ß، 01/0>P)، خودشیفته (48/0 =ß، 01/0>P)و ضداجتماعی بر نیت ترک شغل (26/0 =ß، 01/0>P) مثبت معنادار است و اثر مستقیم حمایت سازمانی ادراک شده بر نیت ترک شغل (31/0- =ß، 01/0>P) منفی معنادار بود. درنهایت نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد که حمایت سازمانی ادراک شده در رابطه بین شخصیت ماکیاولی (011/0 =ß، 05/0>P)، شخصیت خودشیفته (012/0 <strong>=</strong>ß، 05/0>P) و شخصیت ضداجتماعی با نیت ترک شغل(011/0 =ß، 05/0>P) نقش واسطه ای دارد. <strong>نتیجه گیری: </strong>بنابراین مسئولان بانک مرکزی میتوانند جهت کاهش تاثیر منفی سه گانه تاریک شخصیت و پیشگیری از تمایل به ترک شغل اقداماتی انجان دهند که کارکنان توجه و حمایت سازمنا را به طور محسوس درک کنند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102112_d7c60739f7995a6c935e26888b40e251.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162613320210923Investigating the Native Meta-competencies of Protean Agents in Iran and a Comparison with Entrepreneursبررسی ویژگیهای بومی افراد با جهتگیری شغلی متنوع در ایران و مقایسه آنها با کارآفرینان12715010062310.48308/jcoc.2021.100623FAایمان یوسف زادهدانشجوی مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-3843-0001محمد رضا عابدیاستاد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران.0000-0003-3162-7044پریسا نیلفروشاناستادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-6358-7959Journal Article20191207<strong>Aim: </strong>The purpose of this study was to provide the answers to the below questions. (1) What are the central meta-competencies of people with protean career path in Iran? (2) What is the difference between the protean career agents and the entrepreneurs? <strong>Method: </strong>To answer the first question, career stories from individuals with the protean career path were evaluated using the qualitative approach and the grounded theory analysis method. <strong>Findings: </strong>The finding shows that besides the two meta-competency that has mentioned in the theory of Protean career orientation, there is one more meta-competency related to protean career agents that we name it ‘Exploring’. <strong>Result:</strong> The results of this study indicate that the specific features of the Iranian society have led to the emergence of special abilities in people with a protean career path. The results of a comparative investigation between entrepreneurs and people with protean career orientations also show that, despite the similarities between them, there are fundamental differences in the level of conceptual paradigm and behavioral strategies between the protean career path and entrepreneurship.<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای بومی افراد با جهتگیری شغلی متنوع در ایران و همچنین بررسی تمایز جهتگیری شغلی متنوع با جهتگیری کارآفرینانه است. <strong>روش:</strong> ویژگیهای بومی افراد با جهتگیری شغلی متنوع با استفاده از روش تحلیل زمینهای مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار 15 نفر از افراد دارای مسیر شغلی متنوع مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. تمایز مسیر شغلی متنوع با کارآفرینی نیز توسط مقایسه یافتههای تحلیل زمینهای با ویژگیهای افراد کارآفرین که در ادبیات پژوهش آمده است انجام شد. <strong>یافتهها:</strong> یافتهها<strong> </strong>نشان داد علاوه بر دو فراشایستگی خود-مدیریتی و ارزش-محوری، ویژگی دیگری با عنوان «جویندگی» در افراد دارای جهتگیری متنوع در ایران وجود دارد. تفاوتهای بین دو مسیر شغلی متنوع و کارآفرین نیز مورد اشاره قرار گرفت. <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش حاکی از این است که افراد دارای جهتگیری متنوع در ایران تا حدی ویژگیهای متفاوتی مانند جویندگی را در خود بهوجود آوردهاند. درمورد تفاوت بین افراد کارآفرین و افراد با جهتگیری متنوع، به نظر میرسد علیرغم وجود شباهتها، در سطح پارادایم فکری تفاوتهای اساسی بین آنها وجود دارد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100623_838ea50392f1617005eb2f9702d73cd9.pdf