دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16263220080722بررسی تأثیر مشاوره شغلی به سبک کوچینگ در تغییرنگرشبازارکار و افزایش مهارت های کاریابی در فارغ التحصیلان دانشکدهروانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی99084FAلیدا احمدیکارشناس ارشد مشاور شغلیعبدا.. شفیع آبادیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150517هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وره شغلی به سبک کوچینگ بر تغییر نگرش نسبت به بازار کار و افزایش مهار تهای کاریابی فارغ التحصیلان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی بوده است. بدین منظور ابتدا طی فراخوانی از کلیه دانشجویان ترم آخر که واحدهای درسی خود را به پایان رسانده و بیکار بودند، برای ترم بعد که فارغ التحصیل به حساب می آمدند، دعوت به عمل آمد . بعد از مصاحبه گزینشی (به علت استفاده از سبک کوچینگ) حدود 60 نفر از فارغ التحصیلان کارشناسی انتخاب شده که از بین آنها 30 نفر( 17 دختر و 13 پسر ) که حجم نمونه بودند، به صورت تصادفی منظم انتخاب و در دو گروه آزمایش و گروه گواه هر کدام 15 نفر جایگزین شدند. فارغ التحصیلان مورد پژوهش به سؤال های پرسشنامه های نگرش نسبت به بازار کار و مهارت های کاریابی پاسخ مستقل است که از طریق محاسبه میانگین تفاضل نمرات پیش آزمو ن و t دادند. روش آماری استفاده شده آزمون تحلیل گردید و نتایج SPSS پس آزمون در دو گروه آزمایش و گواه انجام شده است . داده ها با استفاده از نرم افزار بدست آمده نشان داد که آزمودنی ها پس از مشاوره شغلی به سبک کوچینگ در نگرش نسبت به بازار کار و مهارت های کاریابی تفاوت معناداری را نشان دادند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99084_c9e7de4538c888484bcbf793a18a9499.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16263220080722بررسی تجربیات دانش آموزان دبیرستانی کانادا، از موانع ادراک شده وحمایت های دریافت شده در پیگیری آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی99093FAمهدی محمدی کاجیدانشگاه شهید بهشتیمجید قربانیﻓﻮق ﻟﻴﺴﺎﻧﺲ ﻋﻠﻮم -ﻣﺨﺪر ﻛﺎرﺷﻨﺎس ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻣﺮﻛﺰ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و آﻣﻮزش ﺳﺘﺎد ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻣﻮاد رﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮری و اﺳﺘﺎد ﻣﺪﻋﻮ داﻧﺸﮕﺎه آزاد ﻛﺮجJournal Article20150517از دیدگاه پیروان های روانی انتخاب شغل و حرفه (کرایتز، 1969 ) یا مسیر تحصی ل ی، انسان عامل اصلی و مرکز توجه در تصمیم گیری ها است. همچنین، دیگر دیدگاه ها مانند نظریه های روش عوامل اجتماعی و نظریه های تصمیم گیری بیش از همه به اهمیت تجربه درک شده از موانع یا حمایت های دریافت شده در رسیدن به آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی توجه کرده اند؛ در این پژوهش که از روش تحقیق طولی استفاده شده است، تمام دانش آموزان دو دبیرستان در ایالت اونتاریوی کانادا که جمع اً تعداد 1033 نفر می شدند، به طور تصادفی نمون ه گیری شدند که از این میان 210 دانش آموز ( 81 پسر و 129 دختر ) تا مرحله پایان طرح 5 ساله تحقیق از طری ق پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های این بررسی، که با استفاده از روش های آماری مختلف نظیر تحلیل واریانس و رگرسیون مورد ارزیابی قرار گرفت نشان می دهد که تجربیات شخصی از حمایت ها و موانع در ارتباط با کسب تحصیلات به صورت معنی داری بین جنس ، سن و مسیرهای تحصیلی متفاوت نبود . یعنی اینکه بین مشکلات دختران و پسران دانش آموز و سن آنها در سال های مختلف تحصیلی تفاوت معنی داری دیده نمی شود. یکی از مشکلات عمده ای که در گروه دبیرستان و کالج در مرحله آخر تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت ، م سأله عدم تصمیم گیری بود . بدین ترتیب که در بیشتر موارد، آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی سطح بالا که در اواسط دوره نوجوانی بنا شده است با دستیابی به آن در اوایل جوانی همسو هستند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99093_f70aeea0df0d2f7e513020f167d0eea3.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16263220080722Investigating the relationship between principals professional ethic and teachers organizational commitmentطراحی و ارائه مدلی برای رهبری اصیل در سازمان امور مالیاتی کشور99100FAیادگار محمدی ارمندیدانشگاه آزادعلیرضا شیروانی-ایرج سلطانی-Journal Article20170225The purpose of this research was the considering of principals professional ethic and its relationship with teachers organizational commitment. Five factors of professional ethic were utilitarian, ethical, justice-based, functional and legal. On the other hand, organizational commitment consisted of normative, continuance and affective commitment Based on purpose, this research is categorized as the applied and quantitative researches which was carried out with correlation method (regression). The population of this research were teachers of secondary level of Karaj’s three region of education. Using a simple random sampling method a sample of 274 people were selected. To do the research, first the level of professional ethic and then the level of organizational commitment were assessed and finally predictability of organizational commitment score based on professional ethic was detected. The findings showed that 1) the level of principals professional ethic was significant; 2) the organizational commitment level is high; 3) there is a relationship between principals professional ethic and teachers organizational commitment; 4) the factors of professional ethic have the ability to predict the organizational commitment level. Based on the results of this research we can say that there is a positive relationship between principals' professional ethic and teachers' organizational commitment in the studied population. Namely, with an increase in principal's professional ethic we will see an increase in teachers' organizational commitment.پژوهش حاضر با طراحی و ارائه مدلی برای رهبری اصیل در سازمان امور مالیاتی کشور با فن دلفی (کمی - کیفی) انجام شد. روش: روش پژوهش تحلیل محتوا و فن دلفی و محیط پژوهش منابع دست اول پایگاههای اینترنتی و بانکهای اطلاعاتی معتبر در گستره زمانی 1388 تا 1398 در حوزه رهبری اصیل بود. به منظور جمعآوری مضامین اولیه به روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور ۵۰ عنوان مقاله و کتاب داخلی و خارجی تا سر حد اشباع مورد مطالعه قرار گرفت. در فاز کمی محیط پژوهش شامل 1205 نفر از کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در سال 1397 - 1398 بود که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی ساده 296 انتخاب و به سیاهه 161 گویهای محقق ساخته در خصوص رهبری اصیل در سازمان پاسخ دادند. یافتهها: روایی صوری و محتوایی سیاهه در این پژوهش توسط متخصصان و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. جهت سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ برای مضامین بالاتر از ۰٫۷ به دست آمد که نشان دهنده همبستگی درونی بالا در کدهای پایه است. نتایج نشان داد ابعاد و مؤلفههای رهبری اصیل در سازمان را میتوان در 16 بعد اصلی و 161 مؤلفه شامل خودآگاهی، پردازش متوازن، وجدان درونی، شفافیت رابطه، دید استراتژیک، تعالی گرایی، پایبندی به ارزشهای اخلاقی، ارزش آفرین، ایجاد انسجام فرهنگی، اعتماد ساز، الهام بخشی، توانمندسازی، پیشران بودن، مدیریت معنویی و جانشین پروری دستهبندی کرد. نتیجهگیری: با توجه به بارهای اصلی، مدل پژوهش از اعتبار مطلوبی برخوردار است. دید استراتژیک با بار عاملی (98/0) بیشترین عامل تعیینکننده در رهبری اصیل است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99100_f2b08bbb5b8c5d61d82c38dbb76ac896.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16263220080722نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه شهر بندر عباس از دیدگاه دبیران و مدیران99112FAﻣﺤﺴﻦ ﻃﺎﻟﺐ زادهدانشگاه شهید بهشتیمحبوبه عارفیدانشگاه شهید بهشتیﻫﺎﺷﻢ ﻣﺤﻤﺪی چمردانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517تحقیق حاضر با عنوان نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران می باشد، این تحقیق در پی یافتن پاسخ به دو سئوال پژوهشی ذیل است: 1 نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران کدامند. 2 آیا بین دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس تفاوت وجود دارد. روش تحقیق توصیفی می باشد و با استفاده از یکی از فنون نیازسنجی تحت عنوان فن دلفی، شرح وظایف دبیران و اهداف دوره های آموزش ضمن خدمت آنها، اطلاعات جمع آوری و پژوهش حاضر انجام شد. جامعه آماری شامل تعداد 1287 نفر( 1188 نفر دبیر و 99 نفر مدیر می باشد بر اساس جدول مورگان تعداد 370 نفر(290 نفر دبیر و 80 نفر مدیر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود یک پرسشنامه باز پاسخ و یک پرسشنامه بسته پاسخ که شامل 49 گویه بود. پایایی پرسشنامه نهایی برابر با 94/ است. در پاسخ به سوال اول تحقیق، نتایج زیر بدست آمد: : 1 نمونه های تحقیق در اکثر گویه ها، اهمیت نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس را در حد زیاد رو به بالا تشخیص دادند. 2 نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران تا اولویت پانزدهم به ترتیب اولویت عبارتند از: 1 - آشنائی با روشها و فنون تدریس 2- آشنائی با فنون اداره و مدیریت کلاس درس 3 - آشنائی با نحوه استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی 4 - افزایش سطح معلومات و دانش علمی در زمینه موضوعات درسی 5 - آشنائی با نحوه ارزشیابی و سنجش یادگیری دانش آموزان 6 - آشنائی با چگونگی تشخیص تفاوتهای فردی دانش آموزان و استفاده از ظرفیتهای ذهنی آنان 7 -آشنائی با اصول و شیوه های تعلیم و تربیت اسلامی 8 - آشنائی با روشهای ایجاد عادت صحیح مطالعه و تحقیق در دانش آموزان 9 - آشنائی با نحوه طراحی انواع آزمونها 10 - آشنائی با آموزش نماز و احکام ضروری و مرتبط با آن 11 - آشنائی با روشهای جذب دانش آموزان به نماز 12 - آشنائی با روشهای پرورش اخلاقی دانش آموزان 13 - آشنائی با روخوانی قرآن مجید 14 - آشنائی با طرح درس 15 - آشنائی با تربیت قرآنی و راهکارهای آن. در پاسخ به سئوال دوم تحقیق، نتیجه زیر بدست آمد: بین دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس تفاوت معنی داری وجود ندارد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99112_44677a666f4df6c050132a3e4a068c37.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16263220080722بررسی رابطه بین باورهای ارتباطی و سازگاری زناشویی کارکنان زن متأهل دانشگاه شهید بهشتی99121FAﻻدن منصوردانشگاه شهید بهشتیکبری ﻋﺒﺪاﻟﻤﺤﻤﺪیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه باورهای ارتباطی و سازگاری زناشویی در زنان شاغل و متأهل می باشد. به این منظور 100 نفر از کارکنان زن شاغل و متأهل در دانشگاه شهید بهشتی مورد پژوهش قرار گرفتند. شرکت کنندگان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات سیاهه باور ارتباطی (RBI) و پرسشنامه سازگاری زناشویی (DAS) بوده است، اطلاعات جمع آوری شده با آزمون های آماری رگرسیون چند متغیره و تحلل واریانس یکراهه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که توقع ذهن خوانی و تخریب کنندگی مخالفت روی هم رفته 42% از تغییرات سازگاری؛ توقع ذهن خوانی، تخریب کنندگی مخالفت و عدم تغییرپذیری همسر روی هم رفته 38% از تغییرات رضایت دو نفری، توقع ذهنی خوانی و تخریب کنندگی مخالفت 38% از تغییرات توافق دو نفری را تبیین می کنند. توقع ذهن خوانی، تخریب کنندگی مخالفت و باور در تفاوت های جنسیتی 28% از تغییرات ابراز محبت را پیش بینی می کنند و متغیر فرزند، تخریب کنندگی مخالفت و کمال گرایی جنسی 27% از تغییرات همبستگی دو نفری را پیش بینی می کنند. همچنین یافته ها نشان می دهد که در سطوح مختلف تحصیلی آزمودنی ها بین میزان باورهای ارتباطی و باور تخریب کنندگی مخالفت تفاوت معنی دار وجود دارد. یافته های این پژوهش در آموزش شناختی همسران شاغل و اصلاح باورهای ناکارآمد آن ها می تواند به کار گرفته شودhttps://jcoc.sbu.ac.ir/article_99121_eb6061e0cc7ad39c948373c520554680.pdf