TY - JOUR ID - 102635 TI - نقش تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه با میانجی‌گری استقلال شغلی و اشتیاق شغلی معلمان JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - سلیمی, سمانه AU - قنبری, محسن AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران AD - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 1 SP - 119 EP - 140 KW - استقلال شغلی KW - اشتیاق شغلی KW - تناسب فرد با شغل KW - رفتارهای کاری نوآورانه DO - 10.48308/jcoc.2022.102635 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه با میانجی­گری استقلال شغلی و اشتیاق شغلی معلمان بوده است.  روش: این پژوهش کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی مدل معادلات ساختاری می­باشد. جامعه آماری پژوهش را معلمان ابتدایی شهر زاهدان (2200 نفر) تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 329 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه­های تناسب فرد با شغل وگل و فلدمن (2009)، رفتار کاری نوآورانه جانسن (2000)، استقلال شغلی پیرسون و هال (۱۹۹۳) و اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی(2001) استفاده گردید. داده­های پژوهش با استفاده از روش­های آماری همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری، از طریق نرم افزارspss23 و Lisrel8.8 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه به طور مستقیم و از طریق استقلال شغلی و اشتیاق شغلی به طور غیر مستقیم بر رفتارهای کاری نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته­ها می­توان پیشنهاد داد که به منظور افزایش رفتارهای کاری نوآورانه در آموزش و پرورش، در گزینش معلمان، افرادی انتخاب شوند که متناسب با حرفه معلمی باشند، اشتیاق آنان به شغل معلمی نمایان باشد و زمینه داشتن استقلال شغلی به معلمان فراهم شود. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102635.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102635_53a0eda602896bbb2383e10cd7cbb639.pdf ER -