%0 Journal Article %T مقایسۀ اثربخشی مشاوره مسیر شغلی شناختی- اجتماعی و مشاوره مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرزندگی و خود کارآمدی دانش‌آموزان دختر %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A خبازشیرازی, آرام %A گل پرور, محسن %A یوسفی, زهرا %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 13 %N 4 %P 71-92 %! مقایسۀ اثربخشی مشاوره مسیر شغلی شناختی- اجتماعی و مشاوره مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرزندگی و خود کارآمدی دانش‌آموزان دختر %K خود کارآمدی %K سرزندگی %K مشاوره مسیر شغلی شناختی-اجتماعی %K مشاوره پذیرش و تعهد %R 10.48308/jcoc.2022.102056 %X هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی مشاوره مسیر شغلی شناختی- اجتماعی و مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرزندگی و خود کارآمدی در دانش ­آموزان دختر پایۀ نهم بود. روش: روش پژوهش، نیمه آزما­یشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان دختر پایۀ نهم دورۀ اول متوسطه منطقه 2 شهر اصفهان (250 نفر) در پائیز 99-98 بودند که از میان آنها­، از 3 مدرسه که به صورت تصادفی از بین مدارس انتخاب شده بودند، 60 نفر به صورت هدفمند بر مبنای ملاک­های ورود انتخاب و به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل و هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. از مقیاس سرزندگی (دهقانی­ زاده و حسین ­چاری، 1391) و خود کارآمدی (مک ایلروی و بانتینگ، 2001) برای سنجش متغیر وابسته در مراحل  پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری استفاده شد. مشاوره مسیر شغلی شناختی- اجتماعی و مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد هر یک به مدت 6 جلسه 75 دقیقه­ای (شش هفته و هر هفته یک جلسه)، تحت مشاوره قرار گرفتند. داده­­ها از طریق محاسبۀ انحراف معیار و میانگین، تحلیل واریانس اندازه­های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. یافته­ها: یافته­­های پژوهش نشان داد که بین مشاوره مسیر شغلی شناختی- اجتماعی و مشاوره گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد با گروه کنترل در سرزندگی (01/0>p؛ 66/26=F) و خود کارآمدی (01/0>p؛ 58/9=F) تفاوت معنا­دار وجود دارد. بین اثربخشی مشاوره مسیر شغلی شناختی- اجتماعی و مشاوره مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرزندگی و خود کارآمدی تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0