%0 Journal Article %T مدل یابی رابطه بین کامیابی شغلی با انطباق‌پذیری مسیر شغلی در معلمان: نقش واسطه‌ای سرمایه روان شناختی %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A عبدالمحمدی, حمیرا %A حسینیان, سیمین %A یزدی, سیده منور %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 14 %N 1 %P 9-26 %! مدل یابی رابطه بین کامیابی شغلی با انطباق‌پذیری مسیر شغلی در معلمان: نقش واسطه‌ای سرمایه روان شناختی %K : انطباق پذیری مسیرشغلی %K سرمایه روان شناختی %K کامیابی شغلی %K معلمان %R 10.48308/jcoc.2022.102050 %X هدف: هدف پژوهش حاضر مدل یابی رابطه بین کامیابی شغلی با انطباق­پذیری مسیر شغلی و نقش واسطه‌ای سرمایه روانشناختی در معلمان بود. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیۀ معلمان زن شاغل در دوره ابتدایی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 405 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه‌های کامیابی در کار (پوراث و همکاران، 2011)، پرسشنامه انطباق پذیری مسیرشغلی ساویکاس (2012) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز ،2007) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و Lisrel به کار گرفته شد. یافته‌ها: انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی با کامیابی شغلی رابطه مثبت دارند و نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دهنده نقش واسطه‌ای سرمایه روانشناختی در رابطه بین انطباق پذیری مسیر شغلی با کامیابی شغلی بود و مدل فرضی پژوهش با داده های تجربی برازش مطلوب دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش انطباق پذیری مسیر شغلی می‌تواند کامیابی شغلی را پیش بینی کند و سرمایه روانشناختی می‌تواند نقش مهمی در فرآیند افزایش کامیابی شغلی معلمان داشته باشد. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102050_94bb25cd0840487bdabf13d39ce00ba7.pdf