TY - JOUR ID - 100614 TI - تحلیلی مردم‌نگارانه بر نوع نگاه به اشتغال (مورد مطالعه دانشجویان دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی) JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - طیبی ابوالحسنی, سیدامیرحسین AU - دهقانان, حامد AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران AD - استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 1 SP - 105 EP - 136 KW - نوع نگاه KW - اشتغال KW - مردم‌نگاری KW - دانشجو دکتری KW - مدیریت DO - 10.48308/jcoc.2021.100614 N2 - پژوهش حاضر با رویکردی تفسیرگرایانه درصدد بررسی و شناخت نوع نگاه به اشتغال در میان دانشجویان دکتری مدیریت بازرگانی است. رویکرد پژوهشی به کاربرد شده از نوع روش‌شناسی کیفی است که از روش مردم‌نگاری برای تحقیق استفاده شده است. داده‌های این پژوهش با استفاده از روش‌های تحلیل اسناد، مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه باز و نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شده‌اند و سپس با استفاده از تکنیک مثلث‌سازی ترکیب شده‌اند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و شاخص اشباع نظری تعداد 18 نفر از دانشجویان دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان نمونه جامعه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و نتیجه‌گیری از یافته‌های تحقیق از تحلیل تماتیک استفاده گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هشت گونه اشتغال برای این افراد قابل شناسایی است. از نظر دانشجویان، فعالیت‌های پژوهشی مشترک با اساتید، استخدام، شغل آزاد، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاوره، تدریس، حمایت‌های مالی نهادها و گونه ترکیبی، از انواع اشتغال‌های دانشجو دکتری مدیریت بازرگانی محسوب می‌شود. همچنین از دیگر نتایج پژوهش این است که برخی دانشجویان نسبت به موضوع اشتغال در حین تحصیل، نگرشی مثبت، برخی نگرش منفی و برخی نیز نگرش بی‌طرفانه دارند. از میان هشت گونه اشتغال شناسایی شده، عمدتاً نگرش نسبت به وضعیت اشتغال استخدامی و شغل آزاد منفی، وضعیت‌های ترکیبی با توجه به شرایط و تنوع آن دارای نگرش بی‌طرفانه و نگرش نسبت به 5 وضعیت دیگر اشتغال، مثبت و متناسب با شرایط دانشجویی تعریف می‌شود. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100614.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100614_2a99770c32f9288cd55f801460cdd8a3.pdf ER -