TY - JOUR ID - 100056 TI - تدوین فرصت یاب تحصیلی بومی بر اساس الگوی رغبت ر کروی تریسی در ایران JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - حق شناس, لیلا AU - عابدی, محمد رضا AU - باغبان, ایران AU - حسینیان, سیمین AD - گروه مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - گروه مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - گروه مشاوره دانشگاه الزهرا تهران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 42 SP - 31 EP - 48 KW - فرصت یاب تحصیلی بومی KW - ساختار رغبت KW - الگوی کروی تریسی DO - 10.52547/jcoc.12.1.31 N2 - هدف از پژوهش حاضر تدوین فرصت یاب تحصیلی بومی بر اساس الگوی کروی تریسی(2002) بود. در این پژوهش موقعیت جغرافیایی رشته های دانشگاهی در الگوی کروی مشخص شد. روش: روش پژوهش توصیفی است. جامعه آماری کلیه رشته های دانشگاهی در چهار گروه علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر بود که از هر رشته 6 الی 8 دانشجوی تحصیلات تکمیلی به طور داوطلبانه به پرسشنامه ی پژوهش پاسخ دادند. در این مقاله نتایج مربوط به دو  رشته ی فیزیک  و  رشته  حقوق  ارائه شده است. یافته ها: با توجه به یافته ها ، رشته فیزیک در الگوی هشت تیپ رغبت پایه در سه حوزه طبیعت، فنی و کامپیوتر قرار گرفت. این رشته در نمای دو بعدی متمایل  به سمت ربع اشیاء-اندیشه ها بود. رشته حقوق نیز در الگوی هشت تیپ رغبت پایه با سه حوزه مدیریت، تاثیرگذاری مشخص شد. رشته حقوق در نمای دو بعدی متمایل  به سمت ربع افراد-داده ها  بود.به لحاظ پرستیژ هردو رشته در حوزه پرستیژ بالا قرار گرفتند. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها چنین نتیجه گیری می شود که دانشجویان داوطلب رشته فیزیک باید علایق بالایی در حوزه های طبیعت و فنی و دانشجویان داوطلب رشته حقوق باید خودکارامدی بالایی در حوزه های مدیریت،محاسبات کسب و کار داشته باشند . با توجه به بالا بودن  سطح پرستیژ دانشجویان هر دو رشته می توانند انتظار داشته باشند که الگوی نیاز به ارزشگذاری اجتماعی و نیاز به داشتن وجهه اجتماعی در این دو رشته تحصیلی به خوبی پاسخ داده شود. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100056.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100056_ea63b04a68bff38a82b51cd0db0dae66.pdf ER -