TY - JOUR ID - 100019 TI - تدوین مدل اندازه‌گیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - کاشی نهنجی, وحیده AU - اسفندیاری مقدم, علیرضا AU - عرفانی, نصراله AD - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان AD - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران. AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 43 SP - 151 EP - 172 KW - توسعه حرفه‌ای KW - دانشجو-معلمان KW - دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) KW - مدل‌ توسعه حرفه‌ای DO - 10.52547/jcoc.12.2.151 N2 - هدف این پژوهش تدوین مدل اندازه‌گیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای دانشجو- معلمان غرب کشور دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق)  می‌باشد. پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی در قالب تحلیل عاملی می‌باشد. نمونه پژوهش را تعداد 1080 نفر از جامعه آماری 1500 نفری از میان دانشجو معلمان منطقه غرب کشور تشکیل دادند که در کلیه رشته‌های موجود دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودند و دروس کارورزی را پشت سر گذاشته‌اند. ابزار پژوهش پرسشنامه  توسعه حرفه‌ای است که بر مبنای استاندارد توسعه معلمان نیوجرسی آمریکا(2014) تدوین شد. در این پژوهش مدل اندازه‌گیری متغیرهای استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای قابل مشاهده را به متغیرهای پنهان مرتبط می‌کند و از طریق تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرم‌افزار  با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS2 ارزیابی می‌شود. ارزیابی مدل اندازه‌گیری انعکاسی توسعه حرفه‌ای نشان داد که پایایی مرکب همه سازه‌های خرد و کلان بزرگتر از میزان پیشنهاد شده 0.6 می‌باشد که نشان می‌دهد مدل از پایایی برخوردار است و دارای همسانی درونی است. میزان AVE سازه‌های خرد و کلان نیز بیانگر آن است که از مقدار قابل قبول 0.5 بیشتر هستند. همچنین نتایج نشان داد که بار عاملی هر گویه از میزان پیشنهاد شده 0.7 بیشتر است که نشان از روایی همگرایی مدل دارد. آزمون فورنل-لارکر نیز حاکی از آن است که مدل از روایی واگرا برخوردار است. بنابراین می‌توان گفت مدل دارای روایی و پایایی است.بنابراین این نتیجه به دست آمد که مدل ساختاری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای از برازش مناسبی برخوردار است و با توجه به مقایسه نتایج پیشینه ها با مدل تایید شده، پیشینه‌های پژوهش‌ در شش بعد تمرکز بر محتوا؛ محتوای دانش؛ یادگیرنده و یادگیری؛ رهبری مدارس ؛ تمرین آموزشی ؛ و مسئولیت حرفه‌ای بخشی از مدل را بررسی کردند. در نتیجه می‌توان گفت مدل ارائه شده با چهار مولفه کلان و یازده مولفه خرد توسعه حرفه‌ای، مدلی جامع‌تر و کامل‌تری نسبت به پژوهش‌های پیشین ارائه کرد. بنابراین ارتقای دانش، مهارت و نگرش حرفه‌ای معلمان در مدل ارائه شده به صورت جامع‌تری نسبت به پژوهش‌های پیشین مورد بحث قرار گرفت. ضمناً، از دیگر دست‌آوردهای این پژوهش پرسشنامه استاندارد توسعه حرفه‌ای برای دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان ایران است. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100019.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100019_a92ad62cb2237cd2e249395b6259d3b8.pdf ER -