%0 Journal Article %T تأملی بر پیشایندها و پسایندهای بیرونی سکوت سازمانی معلمان: یافته‌های یک پژوهش کیفی %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A کرد فیروزجایی, فهیمه %A زین آبادی, حسن رضا %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 13 %N 4 %P 107-126 %! تأملی بر پیشایندها و پسایندهای بیرونی سکوت سازمانی معلمان: یافته‌های یک پژوهش کیفی %K سکوت سازمانی %K پیشایند‌ها %K پسایند‌ها %K معلمان %R 10.48308/jcoc.2022.102016 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین ابعاد و نشانگرهای پیشایندها و پسایندهای سکوت سازمانی معلمان انجام شده است. روش: پژوهش با استفاده از راهبرد پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. مشارکت­کنندگان 21 نفر از خبرگان آموزشی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و به روش گلوله برفی به اشباع رسیدند. داده‌ها به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و منتخب تحلیل شد. برای اعتباریابی یافته‌ها از روش بررسی توسط اعضا و بازبینی توسط همکاران استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پیشایندهای سکوت سازمانی معلمان، 41 نشانگر هستند که در چهار بعد: عوامل مربوط به سطح مدیریت ارشد، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی و عوامل مربوط به زمینه اجتماعی مدرسه طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین پسایندهای سکوت سازمانی معلمان، 15 نشانگر هستند که در دو بعد عملکرد معلم و تاثیر آموزشی ـ تربیتی بر دانش آموزان طبقه‌بندی می‌شوند. در نهایت اعتباریابی یافته‌ها نشان داد که الگوی پیشایندها و پسایندهای سکوت سازمانی معلمان از اعتبار لازم برخوردار است. نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش ضمن اینکه نوآوری پژوهشی دارد، می‌تواند برای تصمیم‌سازان و دست‌اندرکاران آموزشی در مدیریت سکوت معلم در مدرسه مفید باشد. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102016_b9401116e797651aa3342a4c5ea14f24.pdf