@article { author = {Maleki, Mehdi and Liaghatdar, Mohammad javad and Nili, Mohammad Reza}, title = {The place of job skills needed by work and technology students in upstream education system documents: Shannon Entropy Method}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {13}, number = {2}, pages = {9-22}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.48308/jcoc.2021.100608}, abstract = {Aim: The present study was conducted to determine the importance of vocational skills required by students of labor and technology in the documents of the upstream educational system. Methods: The study population in the present content analysis included the content of upstream documents. The census method was used, and all upstream documents were assessed using a researcher-created construct for the content analysis of occupational skills in labor and technology. Results: Professional skills students need in work and technology can be divided into three main categories (personal, professional, and technical) and 21 subcategories. Overall, personal skills (45%), professional skills (32%), and technological skills (23%) were addressed in the content of the upstream documents, with the highest coefficient of importance related to the National Comprehensive Scientific Plan (0.41) and the lowest related to general employment policies (0.12). Conclusion: Considering the primary mission of the work and technology course, the acquisition of practical life skills, personal, professional, and technological competencies must be addressed in an integrated way.}, keywords = {Skill,Work,technology,Upstream Documents,content analysis}, title_fa = {جایگاه مهارت‌های شغلی مورد نیاز دانش‌آموزان درس کار و فناوری در اسناد بالادستی آموزش و پرورش: روش آنتروپی شانون}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین جایگاه مهارت‌های شغلی مورد نیاز دانش‌آموزان درس کار و فناوری در اسناد بالادستی آموزش و پرورش است. روش: روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه پژوهش شامل محتوای اسناد بالادستی بوده است. در این پژوهش از روش سرشماری بهره گرفته شد و کلیه اسناد بالادستی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل سازه تحلیل محتوای مهارت‌های شغلی کار و فناوری محقق ساخته است. یافته‌ها: یافته ها نشان داد که؛ مهارت‌های شغلی مورد نیاز دانش‌آموزان درس کار و فناوری را می‌توان در3 مقوله اصلی (فردی، شغلی و فناوری) و 21 مقوله فرعی تدوین نمود. همچنین مشخص شد که در مجموع در محتوای اسناد بالادستی؛ به مهارت‌های فردی (45%)، مهارت‌های شغلی (32%) و مهارت‌های فناوری (23%) پرداخته شده است. که در این بین بیشترین ضریب اهیت مربوط به نقشه جامع علمی کشور (41/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به سیاست‌های کلی اشتغال (12/0) بوده است. نتیجه گیری:  بر این اساس ضروری است که با توجه به رسالت اصلی درس کار و فناوری که مبتنی بر کسب مهارت‌های عملی در زندگی است به مهارت‌های فردی، شغلی و فناوری به صورت یکپارچه و درهم تنیده توجه بشود.}, keywords_fa = {مهارت,کار,فناوری,اسناد بالادستی,تحلیل محتوا}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100608.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100608_f56d0a07b01882d7d4c89cf67d199eef.pdf} }