@article { author = {Esmailian, Hassan and Teimouri, Hadi and Shahin, Arash}, title = {Analyzing the Humor Model At Workplace: Grounded Theory Approach}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {13}, number = {4}, pages = {127-152}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.48308/jcoc.2022.102246}, abstract = {Aim: Human resource management can create a better working life for employees to develop a happy organizational environment. To achieve this goal, it is necessary to discover and understand the mechanism of positive emotions in the workplace. In this regard, this study aimed to investigate the humor model of employees in the workplace in Parsian Gas Refining Company. Methods: This research was conducted for applied-developmental purposes using a qualitative approach and the theory of data basis. Semi-structured interviews were conducted with 15 college experts and managers of Parsian Gas Refining Company to determine the components of the humor model in the workplace using a purposive sampling method, observing the saturation rule. In the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used based on the qualitative aspect of the research to evaluate the suitability of the developed conceptual model. The validity of the questionnaire was calculated using the content validity ratio, and its reliability was evaluated by comparing the reliability of the two coders. Results: The analysis of the interviews led to the extraction of 51 concepts, which were classified into six categories: causal factors, central phenomena, contextual factors, intervening factors, strategies, and consequences. Conclusions: Mental and physical rest of workers is essential in today's work environment. One of the most effective means to achieve this goal and create a pleasant work environment is humor in the workplace. The results of this study could help managers identify strategies to promote or prevent the occurrence of such behaviors.}, keywords = {Workplace humor,humor,Positive Organizational Behavior,Grounded theory}, title_fa = {واکاوی الگوی شوخ‌طبعی در محل کار: رویکرد نظریه داده بنیاد}, abstract_fa = {هدف: تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد از جمله روش­هایی است که مدیریت منابع انسانی می تواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. در محیط­های کار امروزی نیل به این هدف از طریق کشف و درک مکانیزم احساسات مثبت در محل کار محقق خواهد شد. در این راستا هدف پژوهش حاضر واکاوی الگوی شوخ طبعی کارکنان در محل کار در شرکت پالایش گاز پارسیان می باشد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعه‌ای و با بهره گیری از رویکرد کیفی و استفاده از نظریه داده بنیاد به انجام رسیده است. به منظور شناسایی مؤلفه‌های الگوی شوخ­طبعی در محل کار  با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران واحدهای مختلف شرکت پالایش گاز پارسیان به روش نمونه­گیری هدفمند مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با رعایت قاعده اشباع انجام پذیرفت. در بخش کمّی برای بررسی برازش الگوی مفهومی طراحی شده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتایج بخش کیفی پژوهش استفاده گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نسبت روایی محتوا، محاسبه و پایایی آن نیز با مقایسه پایایی دوکدگذار مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: تحلیل مصاحبه­ها منجر به استخراج 51 مفهوم شد که در قالب 6 مقوله عوامل علّی، پدیده محوری، عوامل زمینه­ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها طبقه­بندی شدند. نتایج: بازیابی ذهنی و جسمی کارکنان در محیط­های کاری امروزی الزامی است. یکی اثربخش­ترین ابزارهای نیل به این هدف و ایجاد محیط کار خوشایند، استفاده از شوخ­طبعی در محل کار است. نتایج این پژوهش می­تواند مدیران را در شناخت راهبردهایی که به بروز چنین رفتارهایی  کمک می­کنند یا مانع ظهور و بروز آن­ها می شوند یاری دهد.}, keywords_fa = {شوخ‌طبعی در محل کار,طنز,رفتار سازمانی مثبت گرا,نظریه داده‌بنیاد}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102246.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102246_389c748e26081ce6b692460c91091c52.pdf} }