دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693320171222Impact of role playing and simulation of simulation exercises in task-based and dimension-based assessment centers in employee's performanceتاثیر ایفای نقش و شباهت تمرینهای شبیهسازی در کانونهای ارزیابی وظیفهمحور و بعدمحور در عملکرد کارکنان93299778FAنرگس السادات مرتضویدانشگاه اصفهانحمیدرضا عریضیدانشگاه اصفهان0000-0001-5232-6000زهره موسویدانشگاه اصفهانعباس عباسپوردانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171128The purpose of this study was to investigate the difference between high, moderate and low simulations, and the fidelity and not fidelity of simulation exercises in two types of dimension- based assessment center and task-based assessment center in employee's empowerment in the workplace.The current study was the quasi experimental research and participants in this study were 24 managers of industrial Company that who were selected through purposeful sample and according to Murphy & Myors's table. The instruments used in the study included the simulations exercises(Role play, Leaderless group discussion and Case study) and Empowerment Questionnaire (Speritzer,1995). Data was analyzed using the one way Anova.The results of this study showed that there is a difference between high, moderate and low simulation of simulation exercises in dimension-based assessment center and there is a difference between fidelity and not fidelity of simulation exercises in task- based assessment center(pاین پژوهش با هدف بررسی تفاوت بین شبیهسازی بالا، متوسط و پایین و معرف بودن و معرف نبودن تمرینهای شبیهسازی در دو نوع کانون ارزیابی بعد محور و کانون ارزیابی وظیفه محور در توانمندسازی کارکنان در محیط کار انجام شد.پژوهش حاضر از نوع پژوهش های شبه آزمایشی بوده و شرکت کنندگان در پژوهش شامل 24 نفر از مدیران یک شرکت صنعتی بودند که به صورت نمونه هدفمند و با توجه به جدول مورفی و میورز (1999) انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش شامل تمرینهای شبیهسازی (ایفای نقش، بحث گروهی بدون رهبر، مطالعه موردی) و پرسشنامه توانمندسازی (اسپریتزر،1995) بود. داده ها توسط تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در کانون ارزیابی بعدمحور، بین شبیهسازی بالا، متوسط و پایین تمرینهای شبیهسازی تفاوت وجود دارد و در کانون ارزیابی وظیفهمحور، بین معرف بودن و معرف نبودن تمرینهای شبیهسازی کانونهای ارزیابی تفاوت وجود دارد(05/0>P). بنابراین نتیجه گرفته میشود که شبیه سازی تمرینهای شبیهسازی در کانون ارزیابی بعدمحور و معرف بودن تمرینهای شبیهسازی در کانون ارزیابی وظیفهمحور اهمیت دارد. نتایج پژوهش حاضر در روند استخدام و ارتقا کارکنان از طریق کانون ارزیابی مفید خواهد بود.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99778_049e61393b8bee9ebeaaa04de6891966.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693320171222رابطه علی انطباق پذیری مسیر شغلی،سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی دانشجویانرابطه علی انطباق پذیری مسیر شغلی،سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی دانشجویان334899767FAآراس رسولیدانشگاه آزاد واحد کرمانشاه/تهرانافسانه تاجیککارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20180212هدف پژوهش حاضر رابطه علی انطباق پذیری مسیر شغلی،سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش پژوهش توصیفی ،همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود و تعداد 200 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت اندازه گیری داده ها از ابزارهای زیر استفاده گردید که عبارتند از الف: انطباق پذیری مسیر شغلی،ب: سرمایه روانشناختی ج:هوش معنوی و د: خودکارآمدی شغلی. جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازآمارتوصیفی(میانگین و نمودار و...) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی و تحلیل مسیر)استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخة 22 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است، بین انطباق پذیری مسیر شغلی و خودکارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد،بین انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی رابطه معنی داری وجود دارد، بین انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی با نقش میانجی خودکارامدی رابطه معنی داری وجود دارد، بین خودکارآمدی و هوش معنوی رابطه معنی داری وجود دارد، بین خود کارآمدی و سرمایه روانشناختی رابطه معنی داری وجود دارد.هدف پژوهش حاضر رابطه علی انطباق پذیری مسیر شغلی،سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با میانجی گری خودکارآمدی شغلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش پژوهش توصیفی ،همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود و تعداد 200 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت اندازه گیری داده ها از ابزارهای زیر استفاده گردید که عبارتند از الف: انطباق پذیری مسیر شغلی،ب: سرمایه روانشناختی ج:هوش معنوی و د: خودکارآمدی شغلی. جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازآمارتوصیفی(میانگین و نمودار و...) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی و تحلیل مسیر)استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخة 22مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است، بین انطباق پذیری مسیر شغلی و خودکارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد،بین انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی رابطه معنی داری وجود دارد، بین انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی با نقش میانجی خودکارامدی رابطه معنی داری وجود دارد، بین خودکارآمدی و هوش معنوی رابطه معنی داری وجود دارد، بین خود کارآمدی و سرمایه روانشناختی رابطه معنی داری وجود دارد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99767_5cbf0caf0e0dd0edd05525f31e0f1c08.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693320171222Effectiveness of Online and Face-to-Face Counseling with the Paradigm of Guiding on Career Self-Awareness Developmentتأثیر مشاوره برخط و حضوری با پارادایم راهنمایی بر رشد خودآگاهی مسیرشغلی688899772FAنوشین پردلاندانشجوی دکتری مشاوره شغلی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران.0000-0001-9485-4442احمد صادقیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران(نویسنده مسئول).محمد رضا عابدیاستاد مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران0000-0003-3162-7044مرجان کائدیاستادیار گروه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایرانJournal Article20171003One of the types of unattended counseling is IT-based or Internet-based online counseling. Online technologies along with Face-to-Face Counseling cover important services for providing assistances and career supports which both increase accessibility and support different types of counseling. The aim of the present study is to investigate the effectiveness of Online and Face-to-Face Counseling with the Paradigm of Guiding on career self-awareness development in students of University of Isfahan. The research population consists of all students of University of Isfahan. Since the study employs a pretest-posttest quasi-experimental design with the control group, 45 participants were randomly selected and divided into three online, Face-to-Face , and control groups. Then, different copies of the Career Self-Awareness Questionnaire (Kermani, 2011) were distributed among them in two online and Face-to-Face forms. After collecting the data in the pretest, posttest, and follow-up 1, and follow-up 2 stages, they were analyzed via SPSS software at two descriptive and inferential levels. The results indicated that online and Face-to-Face counseling types both have significant effects on students’ career self-awareness development. In addition, there were no significant difference between the online and Face-to-Face groups. With regard to the research findings, it can be concluded that online and Face-to-Face creer counseling types can be effective on students’ career self-awareness development relatively to the same extent. Thus online counseling can be used along with Face-to-Face counseling in Iran for using in career counseling services.یکی از انواع خدمات مشاورهی غیرحضوری مشاوره برخط بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات یا اینترنت است، فناوریهای برخط در کنار مشاوره حضوری شامل خدمات مهمی است برای ارائه کمک و حمایت شغلی که هم امکان دسترسی را افزایش میدهد و همچنین انواع جدیدی از پشتیبانی را به عمل میآورد، لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر مشاوره برخط و حضوری با پارادایم راهنمایی بر رشد خودآگاهی مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان میباشد و با توجه به اینکه روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است، تعداد 45 نفر از آنها بهصورت تصادفی در سه گروه برخط، حضوری و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامهی خودآگاهی مسیر شغلی کرمانی (1390) به دو صورت برخط و حضوری در اختیار سه گروه قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها در پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری 1 و پیگیری 2 با استفاده از نرمافزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مشاوره برخط و حضوری هر دو تأثیر معناداری بر رشد خودآگاهی مسیر شغلی دانشجویان داشته است. همچنین بین گروه بر خط و حضوری تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مشاوره برخط بهاندازه مشاوره حضوری میتواند در رشد خودآگاهی مسیر شغلی دانشجویان نقش داشته باشد و میتوان از مشاوره برخط در کنار مشاوره حضوری در کشورمان جهت استفاده در مشاوره مسیر شغلی استفاده کرد. https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99772_208aaa87bf0819cd5238c78a35deb8ce.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693320171222Reviewing the Relationship between the Types of Rewards and the Job Satisfaction of Personnel- Case Study: Tourism Bankبررسی رابطه بین انواع پاداش و رضایت شغلی پرسنل- مطالعه موردی: بانک گردشگری9010999779FAسید شهاب الدین حسینیگروه صنایع، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20170910The researchers are to identify the impact of various elements which influence the personnel satisfaction and focus on the most important factors. Job satisfaction is one of the most important elements which can increase the proficiency, motivation and positive attitude of the employees regarding their jobs and this important factor can lead to the fidelity and permanence of organizations' personnel. Considering these matters, determining the factors which increase the personnel satisfaction is of special importance so in this paper the researcher studies the impact of different rewards on the personnel satisfaction of Tourism Bank. In quantitative section of this study, unity research method is used; Structural Equations Design. The personnel of Tourism Bank of Iran consist the statistical society, simple random sampling is utilized as the sampling method and for determining the sample size of the present study, the researcher relies on Cochran Formula. From 1207 persons of statistical society, 292 persons are chosen as study samples. For data collecting tools the researcher uses the questionnaire of the types of rewards Hellriegel et al. (1995) to evaluate the impact of the reward types on the personnel satisfactions. The professionals authenticate the validity of these questionnaires and the permanence of the questionnaires is calculated 0/939 by utilizing Cronbach's Alpha. Analyzing the research data shows that financial, complementary, social/interpersonal, job, autonomy rewards and job design can increase the job satisfaction in the employees so there is a close relationship between these rewards and personnel satisfaction. Among the mentioned rewards, social/interpersonal rewards are of the most impact on job satisfaction of the personnel.محققان تلاش میکنند مولفههای مختلف و تاثیرگذار بر رضایت شغلی را شناسایی کرده تا تاثیر مولفههای نسبتا مهم را اندازه گیری نمایند. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش کارائی و ایجاد انگیزش و نگرش مثبت در پرسنل نسبت به کارشان میباشد، که نهایتا باعث ایجاد وفاداری و ماندگاری کارکنان در سازمان ها می شود. از اینرو شناسایی عواملی که موجب افزایش رضایت می شود حائز اهمیت بالایی بوده که در این مقاله به بررسی یکی از روش های تاثیرگذار بر رضایت کارکنان پرداخته خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر انواع پاداش بر رضایت شغلی کارکنان در بانک گردشگری صورت گرفت. روش تحقیق بخش کمی از نوع همبستگی؛ طرح معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک گردشگری در ایران میباشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. بدین ترتیب از حجم جامعه 1207 نفری، تعداد 292 نفر برای نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها از پرسشنامه انواع پاداش هلریگل و همکاران (1995) و با هدف سنجش انواع پاداش بر رضایت پرسنل استفاده شد. روایی پرسشنامهها از طریق متخصصین مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها نیز از طریق آلفای کرونباخ به مقدار 939/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها نشانداد که پاداش های مالی؛ پاداش های مکمل؛ پاداشهای اجتماعی/ بین فردی؛ پاداشهای حاصل از کار، پاداش های خوداداره شونده و نمادهای وضعیتی با پاداشی که منجر به رضایت شغلی در پرسنل میشود، رابطه معنیداری دارد. همچنین پاداش اجتماعی/ بین فردی بیشترین میزان همبستگی با عامل پاداشی را دارند که منجر به رضایتمندی در کارکنان میشود.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99779_d394027bad3a83f7d26603e2501c6d2c.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693320171222Studying Group Dynamics Impact on Work Family Conflict and the Effect on Job Burnout and Turnover Intention (the Case of Ahwaz Water and Wastewater Company)بررسی پویاییهای گروهی مؤثر بر تعارض کار-خانواده و تأثیر آن بر تنیدگی شغلی و قصد جابجایی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت آبفای کلانشهر اهواز)10612599759FAمهدی ندافاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازسیده ارغوان بهجودانشگاه شهید چمران اهوازفرج اله رحیمیدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170503Considering continuous development of information technology and job challenges in working groups, traditional boundaries of job and life have been vanished and work-family conflict has become more important than ever. This study examines the effect of some group dynamics variables on work-family conflict and also the conflict impact on job burnout and turnover intention has been evaluated. This study is practical, in terms of objectives and the method of data collection is descriptive-casual one. The population is approximately 1,300 employees, working for Ahwaz Water and Wastewater Company and using Cochran's formula the sample attained at least 296. Data measurement instrument is a questionnaire which its content validity confirmed by experts. Reliability was measured through Cronbach's alpha (α=0.90). The sampling method was random. The hypnoses were tested by coefficient quotient (SPSS 21) and structural equation modeling through AMOS. The results showed that the group dynamics have significant effect on work-family conflict and this conflict has an impact on job burnout and turnover intention. Moreover mediating effect of work-family conflict was confirmed.با تداوم گسترش روز افزون فنآوری اطلاعات و چالشهای شغلی در گروههای کاری، مرزهای سنتی شغل و زندگی در حال کم رنگ شدن است و تعارض کار- خانواده اهمیت یافته است. در پژوهش حاضر اثر برخی از متغیرهای پویاییگروهی بر تعارض کار- خانواده بررسی شده و تأثیر این تعارض بر تنیدگی شغلی و قصد جابجاییکارکنان مورد مطالعه قرار گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها بهصورت توصیفی- علی است. جامعه آماری، کارکنان شرکت آبفای کلانشهر اهواز با تعداد حدود 1300 نفر بوده و با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه آماری محدود، حداقل 296 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار سنجش متغیرها و گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که روایی آن توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار با روش آلفای کرونباخ (9/0=α) بررسی شده است. روش نمونهگیری نیز تصادفی ساده تعیین گردید. فرضیهها با روشهای همبستگی دو متغیره و مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS21 و AMOS18 آزمون شدند. نتایج نشان داد که پویایی گروهی بر تعارض کار- خانواده تأثیر دارد و این تعارض بر تنیدگی شغلی و قصد جابجایی مؤثر است. همچنین اثر واسطهای تعارض کار- خانواده تأیید شد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99759_3a181e4715c4cef85f8871c98ec06bb5.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693320171222Role of Employees` Personality Types in Conflict Management Behavior According to Word Cluster Analysisنقش تیپهای شخصیتی کارکنان در رفتار مدیریت تعارض؛ تحلیلی براساس روش ارزیابی خوشه کلمات12614599762FAمهدی یزدان شناساستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیمژده مطلبیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170724This paper aims to investigate the role of personality types in conflict management behaviors in workplace. Statistical population consisted of employees working at the Tehran FoomanShimi central office that 97 employees of them were selected randomly as research sample. Data was collected via Rahim conflict management styles and word cluster assessment questionnaires and was analyzed using inferential statistical techniques specially χ2 test which confirmed all of the the study hypotheses. The results showed that there is a relationship between employees` personality types determined by the True Colors Model and the two relationship-oriented and task-oriented dimensions of conflict management, each of which consists of two conflict management styles. Findings show that emphasizing on appointment of employees according to their personality characteristics in addition to improving individual performance can also reduce the negative outcomes of interpersonal conflict. Also, employees` training programs for encountering conflicts situations can be based on their personality types.هدف این پژوهش بررسی نقش تیپهای شخصیت افراد در رفتار آنها در مدیریت تعارض میان فردی در محیط کار است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان دفتر مرکزی شرکت فومن شیمی تهران میباشد که به روش تصادفی ساده تعداد 97 نفر از آنها انتخاب شدند. دادهها از طریق توزیع پرسشنامه سبکهای حل تعارض رحیم (1983) و ابزار ارزیابی خوشه کلمات لوری (1978) بدست آمده و به وسیله آزمون همخوانی مربع کای به تأیید تمامی فرضیههای تحقیق منجر شده است. نتایج تحقیق رابطه میان تیپهای شخصیت کارکنان که بر اساس مدل رنگهای واقعی تعیین شده اند را با دو بعد همیارانه یا رابطهمحور و قاطع یا وظیفهمحور مدیریت تعارض نشان میدهد. بر اساس یافتههای تحقیق تاکید بر قرارگیری افراد در پستهایی که بر اساس ویژگیهای شخصیتی آنها انتخاب شده است، علاوه بر بهبود عملکرد فردی در کاهش پیامدهای منفی تعارض میان فردی موثر خواهد بود. همچنین برنامه های آموزش کارکنان برای مواجه شدن با حالات تعارض میتواند بر تیپهای شخصیتی افراد مبتنی گردد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99762_1dcb1a2d09d67950473106bc04919676.pdf