TY - JOUR ID - 100598 TI - بررسی عملی بودن آزمون استعداد بارت (2015) در هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - کریمیان, عدالت AU - حسینیان, سیمین AU - فرخی, نورعلی AU - یزدی, سیده منور AD - دانشجوی دکتری مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران AD - دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - استاد گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 1 SP - 25 EP - 40 KW - استعداد KW - هدایت تحصیلی KW - انتخاب رشته KW - دانش آموزان متوسطه اول DO - 10.48308/jcoc.2021.100598 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌ عملی بودن آزمون استعداد بارت (2015) برای هدایت تحصیلی شغلی دانش‌آموزان پایه نهم  استان کردستان و آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفت.روش: روش تحقیق کاربردی از نوع  همبستگی بود. در اجرای این پژوهش گروهی با حجم 381  نفر از دانش‌آموزان پایه دهم و پازدهم شهرستان سقز و بوکان به روش نمونه‌گیری تصادفی و خوشه ای انتخاب  و پرسشنامه استعداد بارت بر روی آن‌ها اجرا شد. ابزار پژوهش مجموعه 434 سؤالی استعداد بارت بود  که آزمودنی می‌بایست در 135 دقیقه به سؤالات آزمون پاسخ میداد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش همبستگی و روش عملی و تجربی استفاده شد و نتایج با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که در روش اول آزمون استعداد بارت در برخی حیطه ها و رشته هابا نتایج کارنامه هدایت تحصیلی همبستگی مثبت و معنا داری دارد و در روش دوم برای هر رشته تحصیلی شغلی  یک فرمول مشخص شد که از طریق جمع امتیازات هر فرمول در هر رشته میتوان اولویت رشته هر فرد را در هدایت تحصیلی شغلی مشخص کرد.نتیجه گیری: به‌طورکلی یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون استعداد بارتوانایی کابرد در هدایت تحصیلی را دارد. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100598.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100598_279549f682a5e8d148c740e1dd26b97a.pdf ER -