@article { author = {Naziri Astaneh, حاجیه and ریاحی نیا, نصرت and عبدالهی, ّبیژن}, title = {Survey of the performance of academic libraries’ managers and its effect on librarians’ job satisfaction}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {8}, number = {29}, pages = {145-163}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {Abstract: The aim of this research is to survey the performance of academic libraries’ managers and its effect on librarians’ job satisfaction. The managers’ performance has been evaluated with dimensions of communication skills, Responsibility, motivational role, Expertise, justice performance and obligation. The Research approach is descriptive/ correlational method. Statistical population involved of all librarians in central and affiliated libraries of 10 state-rununiversities of Tehran under the direct supervision of Iran's Ministry of Science, Research and Technology. There were 600 people. The Sample Size estimated as 304 people. From the questionnaires that have been sent out, 274 of them have been returned.Data collectiontools were researcher-designed questionnaire for managers’ performance and job satisfaction. The reliability of questionnaires examined by using Cronbach's alpha testand confirmed with 0/977 and0 /964 respectively. Pearson correlation coefficient and Multiple Regression have been used for dataanalysis. The findings show that there is a positive and significant correlation between managers’ performance and librarians’ job satisfaction. Also there is a positive and significant correlation between each dimensions of managers’ performance and job satisfaction. Generally just iceper form ance’ dimension has the highest correlation and predictive power with variations of job satisfaction.}, keywords = {Keywords: Managers performance,Job Satisfaction,Librarians,Academic libraries}, title_fa = {بررسی عملکرد مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کتابداران}, abstract_fa = {چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد مدیران کتابخانه­های دانشگاهی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کتابداران صورت گرفته است و عملکرد مدیران با ابعاد مهارت­های ارتباطی، مسئولیت­پذیری، نقش انگیزشی، تخصص، اجرای عدالت، و تعهد سنجیده شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانه­های مرکزی و اقماری ۱۰ دانشگاه دولتی و مادر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح شهر تهران می­باشد که تعداد آن­ها ۶۰۰ نفر بود. حجم نمونه ۳۰۴ نفر برآورد گردید. از بین پرسشنامه­های ارسالی، ۲۷۴ پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­های محقق ساخته عملکرد مدیران و رضایت شغلی می­باشد که با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن­ها به­ترتیب ۹۷۷/۰ و ۹۶۴/۰ به­دست آمد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین عملکرد مدیران و رضایت شغلی کتابداران وجود دارد. هم­چنین بین هر یک از ابعاد عملکرد مدیران با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. در کل بعد اجرای عدالت دارای بیش­ترین رابطه و قدرت پیش­بینی تغییرات رضایت شغلی می­باشد. }, keywords_fa = {عملکرد مدیران,رضایت شغلی,کتابداران,کتابخانه‌های دانشگاهی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99654.html}, eprint = {} }