دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621Designing performance evaluation indicators for managers of Iran State Inspectorate Organization with job counseling approachطراحی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران سازمان بازرسی کل کشور با رویکرد مشاوره شغلی93210003510.52547/jcoc.12.2.9FAطیبه جعفریگروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعبدالله شفیع آبادیگروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانکیومرث فرحبخشگروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعباس عباسپورگروه مدیریت، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایرانجلیل یونسیگروه روانسنجی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190826The contribution of managers and their competence in mentoring and counseling staff to evaluate their performance has always been a serious concern of organizations, especially supervisory organizations. Accordingly, the present study seeks to determine performance indicators of organizational managers with a career counseling approach. The research method is exploratory mix. To determine the statistical population of the study in 1397 in the qualitative part, the chaining non-probability purposive sampling method and in the quantitative part the proportional stratified sampling method (170 persons) including managers at different levels (top, middle and base) of the Iran State Inspectorate Organization in center (Tehran) (240 people) was used. Semi-structured interviews with 15 key informants and focus groups were used in the qualitative part of the study for data collecting. According to the analysis of interviews, performance evaluation indices of managers were identified in three main components of personal, analytical and specialized skills. The developed model has three main components and 17 sub-components. The results of this study indicate that in evaluating the performance of the managers of the Iran State Inspectorate Organization, specialized skills as the main index and personal and analytical skills as the main post-personnel has efficiency and effectiveness for evaluating managers.سهم مدیران و شایستگی آنان در راهنمایی و مشاوره شغلی و کاری پرسنل برای ارزیابی عملکرد کار و عملکرد ایشان همواره یکی از دغدغههای جدی سازمانها به خصوص سازمانهای نظارتی است. برایناساس، پژوهش حاضر درصدد تعیین شاخصههای ارزیابی عملکرد مدیران سازمانی با رویکرد مشاوره شغلی است و از روش پژوهش، آمیخته اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مشارکتکنندگان در پژوهش از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند به شیوه زنجیرهای و در بخش کمی از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی (170 نفر) شامل مدیران در سطوح مختلف (عالی، میانی و پایه) سازمان بازرسی کشور در مرکز (تهران) (240 نفر) در سال 1397 بوده استفاده شد. در گردآوری دادهها، در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مطلعین کلیدی و گروه کانونی استفاده شده و از تحلیل مصاحبهها شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران در سه مؤلفه اصلی مهارتهای فردی، تحلیلی و تخصصی مورد شناسایی قرار گرفت که الگوی تدوین شده دارای سه مؤلفه اصلی و 17 زیرمؤلفه میباشد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی است که در ارزیابی عملکرد مدیران سازمان بازرسی کل کشور، مهارت تخصصی بهعنوان اصلیترین شاخص و مهارتهای فردی و تحلیلی بهعنوان پسشاخصهای اصلی، برای ارزیابی مدیران کارایی و اثربخشی دارد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100035_03c82feb2087595ba4168ee1687d8672.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621The Effect of Self-Control Training on Perceived Bullying and Job Performance of Female Employees at the Organization of Physical Educationتأثیر آموزش خودکنترلی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی335010002910.52547/jcoc.12.2.33FAطیبه قاسمیگروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.حمیدرضا عریضیگروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0001-5232-6000زهره موسویگروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20190205The present study was conducted aiming to investigate the effect of self-control training on perceived bullying and job performance of female employees at the organization of physical education. It was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population included all women working at the organization of physical education in the province of Isfahan who were working in the autumn of 2018. 30 female employees at the organization of physical education in the province of Isfahan were selected through non-random purposive sampling method and randomly replaced into experimental and control groups. The experimental group received eight ninety-minute sessions of self-control training during two months while the control group didn’t receive such interventions. The applied questionnaires included perceived organizational bullying (researcher-made) questionnaire and job performance questionnaire (Hersi and Goldsmith, 1990). The data from the study were analyzed through ANCOVA method. The result showed that self-control training has significantly influenced perceived bullying and job performance of female employees at the organization of physical education (pپژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام زنان شاغل در سازمان تربیت بدنی استان اصفهان بود که در سه ماهه پاییز سال 1397 مشغول به کار بودند. در این پژوهش تعداد 30 زن شاغل در سازمان تربیت بدنی استان اصفهان با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. گروه آزمایش مداخله آموزش خودکنترلی را طی دو ماه در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی بود که گروه گواه در طول انجام پژوهش از دریافت این مداخله بیبهره بود. پرسشنامههای مورد استفاده شامل پرسشنامه قادری سازمانی ادراک شده (محقق ساخته) و پرسشنامه عملکرد شغلی (هرسی و گلداسمیت،1990) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش خودکنترلی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی تأثیر معناداری داشته است(p <0/0001). اندازه اثر آماری آموزش خودکنترلی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی به ترتیب 67 و 56 درصد بود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش خودکنترلی با بهرهگیری از فنونی همانند مهارتهای ابراز وجود، شیوههای مقابله با استرس و بهبود روابط بین فردی، میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش عملکرد شغلی و کاهش قلدری ادراک شده کارکنان زن سازمان تربیت بدنی مورد استفاده گیرد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100029_8f0088ea62fb178e9225294d70172f39.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621The effectiveness of Mindfulness Education on Job Burnout and Educational Optimism in primary school teachersاثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی در معلمان ابتدایی517210003210.52547/jcoc.12.2.51FAنواب کاظمیگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.عباسعلی حسین خانزادهگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.وحید رسول زادهگروه مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران.سید تقی محمدیگروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20181114The purpose of this study was to determine the effectiveness of Mindfulness Education on Job Burnout and Educational Optimism in primary school teachers in Zanjan city. In this study, a semi-experimental design with pretest-posttest design with control group used and the statistical population of this research included elementary teachers in Zanjan city in 2017. The samples of study were selected using available sampling method. The sample consisted of 30 burnout teachers whose score in the Maslach Teacher's Burnout questionnaire was 1.5 out of the standard deviation higher than the mean. Individuals who were in the experimental group were included in a group for 8 weekly sessions in mindfulness education. The control group did not receive any intervention during this period. In order to record the changes, the Maslach Teacher Training Burnout Questionnaire (1986) and Beerd Teacher's Instructional Optimism Questionnaire (2010) completed before and after the intervention by the teachers. The statistical method of multivariate quarantine analysis was. The finding of this study showed that the effect of Mindfulness Education training had a significant effect on burnout and educational optimism, so that the burnout and educational optimism score increased significantly in the post-test phase(pپژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی در معلمان ابتدایی شهر زنجان انجام گرفت. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده و جامعه آماری این پژوهش نیز شامل معلمان ابتدایی شهر زنجان در سال 1396 بود. نمونه های پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. نمونه شامل 30 معلم دارای فرسودگی شغلی بود که نمرات آنها در پرسشنامه فرسودگی معلم ماسلاچ 5/1 انحراف معیار بالاتر از میانگین بود. افرادی که در گروه آزمایش قرار داشتند به مدت 8 جلسة هفتگی در دورة آموزش ذهن آگاهی به صورت گروهی شرکت داده شدند. گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. به منظور ثبت تغییرات نمرات، پرسشنامه فرسودگی شغلی معلم ماسلاچ (1986) و پرسشنامه خوش بینی آموزشی معلم بیرد (2010) قبل و بعد از مداخله توسط معلمان تکمیل شد. روش آماری این پژوهش نیز تحلیل کوارریانس چند متغیره با اندازه گیری مکرر بود. یافته های پژوهش نشان داد که مداخله آموزش ذهن آگاهی اثر معناداری بر نمره فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی داشته، بدین ترتیب که در مرحله پس آزمون نمره فرسودگی شغلی کاهش و خوش بینی آموزشی به طور معناداری افزایش یافته است (001/0p <). در نتیجه میتوان از آموزش ذهن آگاهی به عنوان روشی کار آمد بهره برد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100032_38ac3ce530cebe7510027978fbcae43c.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621Mediating Role of Achievement Motivation on Relationship of Conscientiousness with Role Performance and Extra Role Performanceنقش میانجیگرانه انگیزش پیشرفت دررابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و عملکرد فرانقش739010003310.52547/jcoc.12.2.73FAعلی مهدادگروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.0000-0001-9366-5500شیوا مینائیانگروه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.Journal Article20191029The purpose of present research was to study the mediating role of achievement motivation on relationship between conscientiousness, role performance and extra role performance. Statistical population of study consisted all employees of Shahrekord University, of whom, 157 employees were selected via convenience sampling method. A set of questionnaire consisting of achievement motivation (Hermanns, 1970), conscientiousness (Costa, McCrae, 1992), role performance (Patterson, 1963), and extra role performance (Lee and Allen, 2002), were used. Data were analyzed by use of Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling (SEM). Results revealed that, there were significant positive relationship between conscientiousness and achievement motivation with role and extra role performance (pهدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگرانه انگیزش پیشرفت در رابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و فرانقش بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه شهرکرد بود که از بین آن ها 157 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزش پیشرفت ( هرمنس، 1970)، وظیفه شناسی (کاستا و مک کرا، 1992)، عملکرد نقش (پاترسون، 1963) وعملکرد فرانقش (لی و آلن، 2002) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که وظیفه شناسی و انگیزش پیشرفت با عملکرد نقش و فرانقش دارای رابطه مثبت ومعنادار (p <0/01) هستند. علاوه براین، مدل ارائه شده دارای برازش کامل بود و نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که وظیفه شناسی برانگیزش پیشرفت و انگیزش پیشرفت برعملکرد نقش و فرانقش تاثیر مثبت و معنادار دارد (p <0/01). با توجه به یافته های پژوهش، انگیزش پیشرفت به عنوان میانجیگر کامل توانست رابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و فرانقش را میانجیگری کند. بنابراین، می توان چنین نتیجه گیری نمود که، وظیفه شناسی از طریق انگیزش پیشرفت سبب افزایش عملکرد نقش و فرانقش می گردد. https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100033_18ca67f81848aac2911eadbdbc8a6851.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621Mediating Role of Emotional Intelligence and Job Satisfaction in the
Relationship between Psychological Hardiness with organizational health
in Mazandaran post officeنقش واسطه ای هوش هیجانی و رضایت شغلی در رابطه سرسختی روان شناختی با سلامت سازمانی در اداره کل پست استان مازندران9111210003910.52547/jcoc.12.2.91FAمعصومه خوش اندام کوتناییگروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران.شعبان حیدریگروه روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران.بهرام میرزاییانگروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران.Journal Article20181103AIM: This Research Aimed To Investigate The Mediating Role Of Emotional Intelligence And Job Satisfaction In The Relationship Between Psychological Hardiness With Organizational Health In The Mazandaran Post Office. METHODS: The Present Study Was A Correlation Design Based On Structural Equation Modeling. The Statistical Population Was All 556 Employees Of The Post Office In Mazandaran That 220 People Were Selected By A Simple Random Sampling Method. The Standard Questionnaire Of Bar-On (1997), Ahvaz Psychological Hardiness Questionnaire (1997), The Minnesota Satisfaction Questionnaire (1967), And The Organizational Health Index (OHI, 1996) Was Used To Collect Data. SPSS-18 And AMOS-23 Software Were Used To Analyze The Data FINDINGS: In General, A Significant Relationship Between The Research Variables And The Research Model Has Been Confirmed. Overall, 85% Of The Organizational Health Was Predictable By Emotional Intelligence, Psychological Hardiness, And Job Satisfaction.CONCLUSION: According To The Results, It Is Recommended That In The Current Organization Special Attention Should Be Paid To Psychological Variables In Order To Improve The Level Of Activities And Organizational Health So, For This Purpose, Some Programs Should Be Considered For In-Service Training Of Employeesاین پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای هوش هیجانی و رضایت شغلی در رابطه سرسختی روانشناختی با سلامت سازمانی در اداره کل پست استان مازندران انجام شده است و از نوع طرح های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری در این پژوهش، تمامی 556 کارمند اداره پست استان مازندران هستند، که در مجموع 220 نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. جهت اندازهگیری متغیرهای پیشبین از پرسشنامه استاندارد باراُن (1997)، پرسشنامه سرسختی روان شناختی اهواز(1376)، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (1967) و برای سنجش متغیر ملاک از پرسشنامه 44 گویهای سلامت سازمانی OHI (1996) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 18 SPSS و AMOS23 استفاده شده است. به طورکلی روابط معنی داری بین متغیرهای پژوهش مشاهده و مدل پژوهش تایید گردیده است، در مجموع 85 درصد از متغیر سلامت سازمانی توسط متغیرهای هوش هیجانی، سرسختی روانشناختی و رضایت شغلی قابل پیش بینی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می گردد سازمان مورد مطالعه، جهت ارتقا سطح فعالیتها و سلامت سازمانی به متغیرهای روانشناختی توجه ای ویژه داشته و به این منظور برنامه هایی جهت آموزش های ضمن خدمت کارکنان در نظر داشته باشد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100039_bf858392f4618774aaf2d4a713265cea.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621Designing and testing a model of some antecedents of job motivation in employees of Maroon Petroleum Industry Companyطراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندهای انگیزش شغلی در کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون11313210001210.52547/jcoc.12.2.113FAنوری کعب عمیرگروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.رضا عزیزیهگروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، بهبهان، ایران.علی خلفیگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشت آزادگان، دشت آزادگان، ایران.Journal Article20180924Motivating is one of the biggest concerns of current managers. So, the purpose of this study was designing and testing a model of some antecedents of job motivation (satisfaction with performance appraisal, satisfaction with pay, organizational justice and self-monitoring). The method of this study is a descriptive correlational design. The sample consisted of 225 employees of Maroon Petroleum Industry Company who were selected by stratified random sampling method. The participants completed satisfaction with performance appraisal (Meyer & Smith, 2000), satisfaction with pay (Smith et al., 1969), organizational justice (Colquitt, 2001), self-monitoring (Lennox & Wolfe, 1984), and job motivation (Robinson, 2004) questionnaires. Fitness of the proposed model was examined by structural equation modeling (SEM), using AMOS-22 and SPSS-22 software packages. Results indicated that the proposed model fit the data properly. Better fit and more significant results obtained by omitting 1 non-significant path. Findings also showed that all direct paths except satisfaction with pay to job motivation, were significant.ایجاد انگیزش، یکی از بزرگترین دغدغههای مدیران کنونی است. از این رو، هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندهای انگیزش شغلی (رضایت از ارزشیابی عملکرد، رضایت از درآمد، عدالت سازمانی و خودپایی) بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع طرح همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 225 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامههای رضایت از ارزشیابی عملکرد (مایر و اسمیت، 2000)، رضایت از درآمد (اسمیت و همکاران، 1969)، عدالت سازمانی (کالکوئیت، 2001)، خودپایی (لنوکس و وولف، 1984) و انگیزش شغلی (رابینسون، 2004) جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار AMOS-22 و SPSS-22 انجام گرفت. یافتهها نشاندهنده برازش خوب الگوی پیشنهادی با دادهها بودند. برازش بهتر الگو پس از حذف یک مسیر غیرمعنیدار حاصل شد. نتایج پژوهش نشان دادند که تمامی مسیرهای مستقیم به جز مسیر مستقیم رضایت از درآمد به انگیزش شغلی، معنیدار بودند. بهطور کلی نتایج نشان داد که رضایت از ارزشیابی عملکرد، عدالت سازمانی و خودپایی میتوانند در پیشبینی انگیزش شغلی کارکنان نقش مهمی ایفا کنند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100012_0e998f290501c85f02066dd3e0bd20b5.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621The role of mediating self-compassion in the relationship between the symptoms of obsessive-compulsive disorder with nurses' guilty feelingsنقش میانجی گری خوددلسوزی در رابطه ی بین علائم وسواس فکری عملی با احساس گناه پرستاران13315010001610.52547/jcoc.12.2.133FAنورا شهمیریگروه روانشناسی، دانشگاه غیر انتفاعی کومش، سمنان، ایرانلیلاسادات عزیزیگروه پرستاری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانمونا ابوالقاسم زادهگروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانعلیرضا سنگانیگروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.Journal Article20190125Aim: Obsessive-compulsive behaviors in different conditions can lead to different emotional experiences. Therefore, this research was conducted with the aim of investigating the role of mediating self-compassion in the relationship between the symptoms of obsessive-compulsive disorder with nurses' guilty feelings. <br />Methods: A descriptive study was a correlation type based on the structural equation modeling method. The research population was all 486 nurses of Gorgan women in governmental hospitals. In this study, 340 nurses were selected as the sample size by available method to determine the sample size according to the number of observed variables and the allocation of coefficient 20 for each variable observed. Data collection tools consisted of Kugler and Jones guilty questionnaires (1992), Hodgson & Rachman & Rachman Obsessive-Compulsive Inventory (1977) and Raes and et al self-compassion Questionnaire (2011). <br />Results: Findings showed that there was a significant relationship between the symptoms of obsessive-compulsive disorder and self-compassion with guilt and the research model was confirmed. Overall, 57% of the feelings of guilty were explained by the symptoms of nurses' obsessive-compulsive disorder and self-compassion syndrome. Also, the variables of nurses obsessive-compulsive symptoms and self-compassion had a direct effect on the feeling of guilt. The indirect pathway of nurses' obsessive-compulsive symptoms was confirmed by self-compassion on guilty feelings. <br />Conclusion: The results of this study emphasized the necessity of the role of nurses' obsessive behaviors on the experience of guilty feelings, which can provide implications for therapists and counselors in reducing guilty feelings considering the dimensions of self-meditation in nurses.هدف: رفتارهای وسواسی در شرایط گوناگون می تواند تجربه های احساسی متفاوتی را سبب گردد، بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی گری خوددلسوزی در رابطه ی بین علائم وسواس فکری عملی با احساس گناه پرستاران انجام شد.روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش حاضر را تمامی 486 پرستار زن شهر گرگان در بیمارستان های دولتی بودند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 20 برای هر متغیر مشاهده شده 340 نفر به عنوان حجم نمونه به روش دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل، پرسشنامه احساس گناه کوگلر و جونز (1992)، پرسشنامه وسواس فکری عملی هاجسون و راچمن (1977) و پرسشنامه خوددلسوزی ریس و همکاران (2011) بودند.یافته ها: یافته ها نشان داد روابط معنا داری بین علائم وسواس فکری عملی پرستاران و خوددلسوزی با احساس گناه وجود داشت و مدل پژوهش تایید شد و به طور کلی 57 درصد از احساس گناه توسط علائم وسواس فکری عملی پرستاران و خوددلسوزی قابل تبیین می باشد. همچنین متغیرهای علائم وسواس فکری عملی پرستاران و خوددلسوزی بر احساس گناه اثر مستقیم معنادار دارند و مسیر غیر مستقیم علائم وسواس فکری عملی پرستاران با میانجی گری خوددلسوزی بر احساس گناه تایید گردیده شد.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر ضرورت نقش رفتارهای وسواسی پرستاران بر تجربه احساس گناه تاکید نمود که می تواند دلالت های کاربردی برای درمان گران و مشاوران در جهت کاهش احساس گناه با توجه به در نظر گرفتن ابعاد خوددلسوزی در پرستاران ارایه دهد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100016_b6d1d5d5c28b18b7826831aa9062ec42.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621Developing a Measurement Model of Micro- and Macro-Standards of Farhangian University Teacher-Students’ Professional Developmentتدوین مدل اندازهگیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفهای دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان15117210001910.52547/jcoc.12.2.151FAوحیده کاشی نهنجیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدانعلیرضا اسفندیاری مقدمگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.نصراله عرفانیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20190214The study aimed to develop a measurement model of micro- and macro-standards of teacher-students’ professional development in Farhangian University, previously termed as Teacher Training College, in the west of Iran. The statistical sample of this correlational factor analysis consisted of 1080 subjects chosen from 1500 teacher-students of all courses studying in the west of Iran’s branches of Farhangian University and having passed mentoring courses. The instrument was a professional development questionnaire developed on the basis of New Jersey Teacher Professional Development Questionnaire (2014). The research measurement model relates the variables of professional development mico- and macro-standards to the latent variables and is confirmed by Smart PLS2 software. The study of the model revealed that the reliability measures of all micro- and macro-constructs were above the proposed value (.6), indicating the reliability and internal consistency of the model. The AVE values of all constructs were measured to be more than the accepted value of .5. In addition, the results showed that the factor loading of all items were above the proposed value of .7, suggesting the convergent validity of the model. Fornell and Larker test indicated that the model has divergent validity. Consequently, it can be claimed that the model enjoys validity and reliability. It is worthy of note that the model showed appropriate goodness-of-fit. The comparison of the results with those of the literature focusing on the six components of content, knowledge content, learner and learning, school leadership, teaching practice and professional responsibility revealed that the proposed model with four macro components and 11 micro components is more comprehensive than the previously-developed models. More specifically, the promotion of professional knowledge, skill and attitude among teachers is better treated in the current model. Finally, one of the benefits of the present study is the development of a standard professional development for teacher-students in Farhangian University.هدف این پژوهش تدوین مدل اندازهگیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفهای دانشجو- معلمان غرب کشور دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق) میباشد. پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی در قالب تحلیل عاملی میباشد. نمونه پژوهش را تعداد 1080 نفر از جامعه آماری 1500 نفری از میان دانشجو معلمان منطقه غرب کشور تشکیل دادند که در کلیه رشتههای موجود دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودند و دروس کارورزی را پشت سر گذاشتهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه توسعه حرفهای است که بر مبنای استاندارد توسعه معلمان نیوجرسی آمریکا(2014) تدوین شد. در این پژوهش مدل اندازهگیری متغیرهای استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفهای قابل مشاهده را به متغیرهای پنهان مرتبط میکند و از طریق تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرمافزار با استفاده از نرمافزار Smart PLS2 ارزیابی میشود. ارزیابی مدل اندازهگیری انعکاسی توسعه حرفهای نشان داد که پایایی مرکب همه سازههای خرد و کلان بزرگتر از میزان پیشنهاد شده 0.6 میباشد که نشان میدهد مدل از پایایی برخوردار است و دارای همسانی درونی است. میزان AVE سازههای خرد و کلان نیز بیانگر آن است که از مقدار قابل قبول 0.5 بیشتر هستند. همچنین نتایج نشان داد که بار عاملی هر گویه از میزان پیشنهاد شده 0.7 بیشتر است که نشان از روایی همگرایی مدل دارد. آزمون فورنل-لارکر نیز حاکی از آن است که مدل از روایی واگرا برخوردار است. بنابراین میتوان گفت مدل دارای روایی و پایایی است.بنابراین این نتیجه به دست آمد که مدل ساختاری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفهای از برازش مناسبی برخوردار است و با توجه به مقایسه نتایج پیشینه ها با مدل تایید شده، پیشینههای پژوهش در شش بعد تمرکز بر محتوا؛ محتوای دانش؛ یادگیرنده و یادگیری؛ رهبری مدارس ؛ تمرین آموزشی ؛ و مسئولیت حرفهای بخشی از مدل را بررسی کردند. در نتیجه میتوان گفت مدل ارائه شده با چهار مولفه کلان و یازده مولفه خرد توسعه حرفهای، مدلی جامعتر و کاملتری نسبت به پژوهشهای پیشین ارائه کرد. بنابراین ارتقای دانش، مهارت و نگرش حرفهای معلمان در مدل ارائه شده به صورت جامعتری نسبت به پژوهشهای پیشین مورد بحث قرار گرفت. ضمناً، از دیگر دستآوردهای این پژوهش پرسشنامه استاندارد توسعه حرفهای برای دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان ایران است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100019_a92ad62cb2237cd2e249395b6259d3b8.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621Entrepreneurial Coaching Model in Small & Medium Enterprises (case study: Pharmaceutical Industry)طراحی الگوی مربی گری کارآفرینانه در شرکت های کوچک و متوسط (مطالعه مورد: صنعت دارویی )17319810002210.52547/jcoc.12.2.173FAمحمد عزیزیگروه توسعه کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران.یوسف وکیلیگروه مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.حمید حسین لوگروه کارآفرینی، دانشگاه علمی و کاربردی، تهران، ایران.Journal Article20190301Entrepreneurial Coaching as a supporting people to enhance and development skills them through learning entrepreneurial to identify and recognition of opportunities. Accordingly, several models have been proposed to facilitate the coaching process, but knowledge that can provide a comprehensive model and model of this entrepreneurial coaching phenomenon is limited. The purpose of the research is to design a systematic and conceptual model of entrepreneurial coaching that illustrates the key categories of this structure. <br />Methods: the research methodology is applied to the development and collection of qualitative data. In this research, 16 semi-structured interviews with top managers and experts involved in coaching were conducted through purposeful sampling and specifically snowball technique. For data analysis, open and axial coding has been used. <br />Results: the analysis of the research shows that the extraction of 212 subsets of the interviews, as well as the 48 sub categories and the 8 sub categories of the main categories and 7 main categories , are: basic and advanced goals, mentees characteristics(the characteristics entrepreneurship, general characteristics), coaches characteristics ( coaching knowledge and skills, personality traits, abilities, problem solving), organizational conditions(structural, management, cultural),entrepreneurial coaching actions (common concepts, coach functions, mentee functions). Results and achievements (individual benefits: individual development, knowledge and skill, self-efficacy and self-awareness, and organizational benefits: venturing, improvement and development of products and services). <br />Conclusion: The categories that shape the entrepreneurial coaching model include: basic goals (changing attitudes, reducing conflicts, achieving new markets) and advanced goals (creative thinking, successor, improvement and improvement of units, increasing productivity), mentees characteristics ( Strong motivation, passion, honesty, learning, risk taking, tolerance of ambiguity), coaches characteristics (communication skills, empathy, challenge questions, good listener, flexibility in solutions, availability, Muharram, participation in ideas), Organizational requirements and requirements (identifying opportunities, reducing processes, supporting ideas, accessing resources, employing creative people, deserving Larry), coaching actions (sense of responsibility, mutual interaction, goals alignment, confidence building, transparency), outcomes and achievements (identification of strengths and weaknesses, creation of new units, ability to solve problems, avoidance of despair, quality improvement and Quantity of services)هدف: مربیگری کارآفرینانه، پشتیبانی کننده افراد به منظور تقویت و توسعه مهارتهای آنان از طریق یادگیری کارآفرینانه جهت شناسایی و تشخیص فرصتها است. هدف تحقیق حاضر طراحی برنامه مربیگری کارآفرینانه است. روش: روش تحقیق توسعه ای - کاربردی و گردآوری دادهها کیفی است. در این تحقیق از روش نمونه گیری هدفمند و به طور مشخص از تکنیک گلوله برفی، تعداد 16 مصاحبه نیمه ساخت یافته با مدیران ارشد و کارشناسانی که درگیر مربیگری در کسبوکارهای کوچک و متوسط بودند، صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل پژوهش نشان دهنده ی استخراج بالغ بر 212 خرده مقوله از مصاحبه ها، 48 مقوله فرعی و 8 زیر مقوله اصلی و 7 مقوله اصلی است که عبارتند از: اهداف پایه و پیشرفته، ویژگی های متربی (ویژگی های کارآفرینی، عمومی شخصیتی)، ویژگی های مربیان (دانش و مهارتهای مربیگری، خصوصیات شخصیتی، توانایی ها، مساله گشا) شرایط سازمانی (ساختاری، مدیریتی، فرهنگی)، اقدامات مربیگری کارآفرینانه (مفاهیم مشترک دوطرف، وظایف مربی، وظایف متربی)، نتایج و دستاوردها شامل: مزایای فردی، مزایای سازمانی). نتایج: این مدل مربیگری کارآفرینانه می تواند در تعیین اجزای برنامه های مربیگری کارآفرینانه از جمله اهداف پایه و اهداف پیشرفته برنامه مربیگری کارآفرینانه، ویژگیهای مورد نیاز متربی و مربی، شرایط و الزامات سازمانی، اقدامات مربیگری و نتایج و دستاوردها مورد استفاده قرار گیرد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100022_8438a19d9109afffd38b9020dfd5fe83.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626124320200621present a meritocratic process model in administrative system with human resources improvement approach at Golestan University of Medical Sciencesارائه مدل فرآیندی شایستهسالاری در نظام اداری با رویکرد بهسازی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان19921610002510.52547/jcoc.12.2.199FAالهام سرشارگروه مدیریت دولتی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.روح الله سمیعیگروه مدیریت دولتی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.Journal Article20200208Objective: The purpose of this study was to present a meritocratic process model in administrative system with human resources improvement approach at Golestan University of Medical Sciences. Method: This research is an applied-developmental research with an exploratory approach. The statistical population consisted of academic and organizational experts (n = 35) and managers of Golestan University of Medical Sciences (n = 513). 220 individuals were selected through simple random sampling. Data were collected using standard questionnaires with appropriate validity and reliability. Descriptive statistics and structural equation modeling were used for data analysis using SPSS software version 25 and Lisrel version 8.8 software. Findings: The results showed that 23 indices with 7 components of meritocracy, meritocracy, merit selection, meritocracy, aptitude, meritocracy and meritocracy were identified and approved for the meritocracy model. Eighteen indicators were identified and validated with 5 components of training, career, performance evaluation, discipline and reward system for HRM model. Also, eight variables of organizational commitment, socialization, empowerment, flexibility, decision making, motivation, supervision and work ethic were identified as mediating variables of the model. The results of the situation analysis showed that the dimensions of the model in the administrative system were higher than the average level and were at the appropriate level. Conclusion: Therefore, meritocracy is a management philosophy and attitude in which human resources are considered in terms of their inherent effort and ability.هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل فرآیندی شایستهسالاری در نظام اداری با رویکرد بهسازی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای و با رویکرد اکتشافی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی به تعداد 35 نفر و مدیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان به تعداد 513 نفر بوده که تعداد 220 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامههای استاندارد با روایی و پایایی مناسب جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد 23 شاخص با 7 مؤلفه شایستهخواهی، شایسته سنجی، شایستهگزینی، شایستهگیری، شایسهگماری، شایستهداری و شایستهپروری برای مدل شایستهسالاری شناسایی و تأیید شد. 18 شاخص با 5 مؤلفه آموزش، کارراهه شغلی، ارزیابی عملکرد، انضباط و نظام پاداش برای مدل بهسازی منابع انسانی شناسایی و تأیید شد. همچنین 8 متغیر تعهد سازمانی، جامعهپذیری، توانمندسازی، انعطافپذیری، توان تصمیمگیری، انگیزش، نظارت و اخلاق کاری بعنوان متغیرهای میانجی مدل شناسایی گردید. نتیجه گیری: بنابراین شایسته سالاری یک فلسفه و نگرش مدیریتی است که در آن منابع انسانی با توجه به تلاش و توانایی ذاتی شان در جایگاه خود در نظر گرفته می شوند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100025_d952cb7be929d140da67f6938ba8e615.pdf