دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626103720181222The Effectiveness of Quality of Life Therapy on Burnout and It's Dimensions among Female Workersاثربخشی آموزش کیفیت زندگی درمانی (QOLT) بر فرسودگی شغلی و ابعاد آن در کارکنان زن93099905FAزهرا یوسفیهیئت علمی دانشگاه خوراسگانمریم سبحانیدانشجو دانشگاه خوراسگانJournal Article20170628Abstract
The purpose of the research was to examine the effect of quality of life therapy (QOLT) on burnout reduction, among women workers in a big organization in Isfahan. The method of research was quasi- experimental with pre-test, post-test and follow-up. The statistical population was all women workers in a big organization in Isfahan. The sample was 30 women that they were selected trough poilt examining burnout of all women. The selected individuals were divided randomly in experimental and control groups. The experimental group received 90 second eight sceions of quality of life therapy. The measurements was Maslash burnout scale (1980). Both groups were evaluated in pre-test, post- test and follow-up. The gathered data was analyzed by descriptive (means and standard deviation) and inferential statistic (repeated measure variance analysis). The results showed quality of life therapy significantly improved burnout (p=0.006), affective fatigue (p=0.001), depersonalization (p=0.001) and individual function (p=0.005). As regard results, quality of life therapy is suitable method to decrease burnout and it's dimensions among women workers.چکیدهپژوهش حاضر به منظور بررسی اثر آموزش کیفیت زندگی درمانی بر کاهش فرسودگی شغلی کارکنان زن یکی از سازمانهای بزرگ شهر اصفهان انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه کارکنان زن یکی از سازمانهای شهر اصفهان. نمونه این پژوهش شامل 30 کارمند زن بود که بر اساس غربالگری اولیه فرسودگی شغلی انتخاب شدند و سپس به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین گردیدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه 90 دقیقهای بسته کیفیت زندگی درمانی را دریافت کردند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1981). هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری در معرض ارزیابی قرار گرفتند. به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازههای تکراری) استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد فرسودگی شغلی (006/0=p) خستگی عاطفی (001/0=p) مسخ شخصیت (001/0=p) و عملکرد فردی (005/0=p) به طور معنادار بهبود یافته است. طبق یافتههای این پژوهش میتوان گفت کیفیت زندگی درمانی برای کاهش فرسودگی شغلی و ابعاد آن در بین کارکنان زن مؤثر بوده است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99905_184abf9164b6eff7c44b57bbb640434a.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626103720181222Development of educational package based on job success of hemophilic patients and its efficacy on job success and job satisfaction of these patientsتاثیر بسته آموزشی مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی بر موفقیت شغلی و خشنودی شغلی این بیماران314899896FAمجید زارعیدانشجوی دکتری روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد خوراسگانعلی مهداداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد خوراسگان0000-0001-9366-5500محسن گل پروردانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگانJournal Article20170916The purpose of this study was to determine the effect of educational package based on job success for hemophilic patients on job success and job satisfaction of these patients. The research method was semi-experimental, and research design was two groups with three stages (pre-test-post-test-follow-up) design. In order to carry out the research, from 600 hemophiliac patients in Isfahan in 2017, 40 patients were selected based on criteria of entry and exit and assigned them randomly in two groups of experimental group (20) and control group (20). Two questionnaires of job success and job satisfaction questionnaire (JDI) were used to measure the variables of the research in the pretest, post-test and follow-up phases. The experimental group received 11 sessions of 2 hours under the educational package based on job success for hemophilic patients and the control group did not receive any training. Finally, the number of samples was reduced to two groups of 16 people, considering the drop and the criteria for leaving the study. The data were analyzed with the use of repeated measure analysis of variances. The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in the job success and job satisfaction and its dimensions including the nature of work, care, rights, promotion, colleagues and the work environment in both post-test and follow-up (pهدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر بسته آموزشی مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی بر موفقیت شغلی و خشنودی شغلی این بیماران بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش، دو گروهی سه مرحله ای (پیش آزمون- پس آزمون-پیگیری) بود. به منظور انجام پژوهش از 600 نفر بیمار هموفیلی در شهر اصفهان در سال 1396، 40 بیمار به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارش شدند. دو پرسشنامه موفقیت شغلی و پرسشنامه خشنودی شغلی (JDI) جهت سنجش متغیرهای پژوهش در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 2 ساعته تحت بسته آموزشی مبتنی بر موفقیت شغلی بیماران هموفیلی و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. با احتساب ریزش و ملاک های خروج از پژوهش در نهایت تعداد نمونه به دو گروه 16 نفری تقلیل یافت. داده ها از طریق تحلیل واریانس اندازه گیری تکرار شده تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در موفقیت شغلی و خشنودی شغلی و ابعاد آن شامل ماهیت کار، سرپرستی، حقوق، ارتقاء، همکاران و محیط کار هم در پسآزمون و هم در پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). به این معنی که بسته آموزشی موفقیت بر خشنودی شغلی و ابعاد آن همراه با موفقیت شغلی بیماران هموفیلی موثر بوده است. بنابراین از این بسته آموزشی می توان در راستای بهبود وضعیت شغلی بیماران هموفیلی گامی موثر برداشت. https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99896_967a1518f36b9b2691e147741e336bc7.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626103720181222An empirical approach to the synthetic validity of job elements based on the dimensions of a job analysis questionnaire in a small organizationمقایسه افراد موفق در آزمونهای استعدادی منطبق شده با ابعاد شغل با گروه گواه در عملکرد آنها در دوره آموزشی در سازمانهای کوچک497099898FAحمیدرضا عریضیدانشگاه اصفهان0000-0001-5232-6000Journal Article20170822The major problem for small businesses is personal selection rooted in criterion validity reliance on statistical inference that require big sample sizes. In the current paper by introducing Hollenbeck and Whitener technique (1988), researcher integrate job analysis data collected by PAQ instrument and elemental personality and aptitude test from three important battery of tests namely DAT, FIT & GATB that from two matrixes namely test and criterion matrix for 5 participant. Persons recommended by this approach was compared their archival scores on training program immediately after entering company and after changing technology training classes. Whit 5 inferior employees statistical tests confirm they are superior relative to other persons. The concurrent nature of the design and subjective method of performance appraisal could be mention as research limitations.گزارش کارکنان مسئله اصلی برای تجارتهای کوچک می باشد که ریشه در اعتبار ملاکی دارد که وابسته به آمار استنباطی متمرکز بر نمونه های بزرگ است. در پژوهش حاضر با معرفی فن هولنبک و ویتنر(1988) پژوهشگر داده های تحلیل شغل که توسط ابزار PAQ و آزمونهای استعداد و شخصیت اساسی از سه مجموعه آزمونهای DAT، FIT و GATB جمع آوری شده است را برای دو ماتریس یعنی ماتریس آزمون و ملاک بر روی 5 نفر بکار برد که توسط این رویکرد توصیه شده اند و داده های آموزش آنها در برنامه آموزش بدو استخدام و پس از تغییر فناوری آنها را با 5نفر از کارکنان ضعیف تر(در آزمونهای استعداد) مقایسه کرد. آزمونهای آماری نشان دادند که 5نفر دارای عملکرد بهتر در آزمونهای استعداد منطبق بر تحلیل شغل نسبت به بقیه در دوره آموزشی برتری داشتند. ماهیت همزمان طرح در روش ذهنی ارزیابی عملکرد احتمالا از محدودیت های این تحقیق است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99898_3451f193bc50e4df361c27b27892c0bc.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626103720181222Predicting Readiness to Acceptability of Changes among University Staff in terms of Organizational Culture Components (Case Study: Islamic Azad University of Ahwaz Branch)پیشبینی آمادگی پذیرش تغییر کارکنان دانشگاه از روی مؤلفههای فرهنگسازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز)719099902FAمحمد حسین پوردانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانامین کراییاستادیار گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانماریا نصیریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانمعصومه حسین پوردانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازJournal Article20180217Purpose: Preparing to adapt to changing human resources in higher education is one of the key factors in the success of organizational change programs. The purpose of this study was to predict the readiness to acceptability of changes among staff in Islamic Azad University of Ahwaz branch in terms of organizational culture components.
Method: the research design is descriptive and correlational which was done in 1395. The research population consists of all official staff of Islamic Azad University, Ahwaz branch. A sample of 260 individuals was recruited using simple random sampling. Data were collected using Denison's Organizational Culture Questionnaire (2000) and Readiness for Admission to Change Dunham (1989). For confirmation of the formal and content validity of the questionnaires, the views of professors and experts were used and for confirmation of reliability, the Cronbach's alpha coefficient was used. Pearson correlation and multiple regression coefficients were used for data analysis.
Results: Findings showed that there is a positive and significant relationship between organizational culture components with readiness to acceptability of changes among university staff. Also, there was a positive and significant relationship between the components of participation, integration, flexibility and mission with readiness to acceptability change in the sample. The results of regression show that among the predictors, the components of flexibility, participation and mission of organizational culture are the best predictors of readiness to acceptability of changes among staff.
Conclusion: the higher is participation, integration, adaptability and mission, the higher is readiness to acceptability of change. The participants of the study are prepared to accept change programs in terms of organizational culture.هدف: آمادگی پذیرش تغییر نیروی انسانی در آموزش عالی، یکی از عوامل کلیدی موفقیت برنامههای تغییر سازمانی است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی آمادگی پذیرش تغییر کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز از طریق مؤلفههای فرهنگ سازمانی انجام شده است.روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است که در سال 1395 انجام گرفت. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان شاغل رسمی در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (466 نفر) تشکیل میدهد که نمونهای با حجم 260 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و پرسشنامه آمادگی برای پذیرش تغییر دانهام (1989) صورت گرفت. برای تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظرات استادان و کارشناسان و برای تایید پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد بین مولفههای فرهنگ سازمانی با آمادگی پذیرش تغییرکارکنان دانشگاه رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای مشارکت، ثبات و یکپارچگی، انعطافپذیری و مأموریت با آمادگی پذیرش تغییر در نمونه مورد مطالعه رابطه مثبت و معنادار مشاهده گردید. یافتههای حاصل از رگرسیون نشان داد از بین متغیرهای پیش بین مؤلفههای انعطاف پذیری، مشارکت و مأموریت فرهنگ سازمانی بهترین پیشبینهای آمادگی پذیرش تغییر در کارکنان هستند.نتیجه گیری: هر چه تعهد به مشارکت، سازگاری، انطباقپذیری و مأموریت بالاتر باشد، آمادگی پذیرش تغییر بالاتر است. کارکنان دانشگاه مورد مطالعه به لحاظ فرهنگ سازمانی آمادگی پذیرش برنامههای تغییر و تحول را دارند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99902_3124d0ba990173bb36204f9be623d1fb.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626103720181222Measuring Burnout in High School Students: Maslach Burnout Inventory-Student Surveyاندازه گیری فرسودگی در دانش آموزان متوسطدازه گه: سیاهه فرسودگی مسلش-زمینه یابی دانش آموزان9111699909FAمصطفی جنت فریدونیرامسرطیبه شریفیهیات علمی دانشگاه آزادمحمد نیکخواهاستاد دانشگاه فرهنگیانجواد خلعتبریاستاد دانشگاه آزاد تهرانJournal Article20180912Abstract
This study was conducted with the aim of retesting the psychometric properties of Maslach Burnout Inventory- Student Survey (MBI-SS) in Iranian students. For this purpose in framework of a descriptive and test-making study, among the Iranian second-high school students, 854 students were selected through multi-stage random cluster sampling and answered the MBI-SS, Tuckman Academic Procrastination Scale (TAPS) and GPA Questions. . The results of the confirmatory factor analysis showed that the three factor model has a relatively weak fit with the data. The results of exploratory factor analysis showed that the two-dimensional pattern has better fit to the data than the three-dimensional model. The negative Pearson correlation coefficients between burnout dimensions and GPA and positive correlation coefficients between burnout dimensions and academic procrastination supported the concurrent validity, and Cronbach's alpha and a two week test-retest coefficients supported the good reliability of MBI-SS. The results of this study generally supported the relative adequacy of the MBI-SS psychometrics and cross-cultural validity. Other implications were also discussed.این پژوهش با هدف بازآزمایی ویژگی های روانسنجی سیاهه فرسودگی مسلش-زمینه یابی دانش آموزان (MBI-SS) در دانش آموزان ایرانی انجام شد. بدین منظور، در قالب یک طرح مطالعات توصیفی و آزمون سازی، از میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم ایران، نمونه ای 854 نفری به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به سوالات MBI-SS، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی تاکمن و معدل پاسخ دادند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که الگوی سه عاملی برازش نسبتاً ضعیفی با داده ها دارد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که الگوی دو بعدی نسبت به الگوی سه بعدی برازش بهتری با داده ها دارد. ضرایب همبستگی پیرسون منفی بین ابعاد فرسودگی و معدل، و ضرایب همبستگی مثبت بین ابعاد فرسودگی با اهمالکاری تحصیلی از روایی ملاکی همزمان، و ضرایب آلفای کرونباخ و بازآزمایی دو هفته ای از پایایی خوب MBI-SS حمایت کرد. نتایج این پژوهش به طور کلی از کفایت نسبی ویژگی های سنجی MBI-SS و روایی بین فرهنگی این ابزار حمایت کرد. سایر مضامین نیز مورد بحث قرار گرفت.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99909_6fa370e6853c7602405c78f2241e1e2a.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626103720181222Factors Affecting Employee Work engagement with Meta-Analysisعوامل موثر بر دلبستگی شغلی کارکنان با رویکرد فراتحلیل11714699891FAحسن رنگریزاستاد دانشگاه مدیریت دانشگاه خوارزمیعاطفه سجاددانشجوی دکتریسلیمه لطیفی جلیسهدانشجوی دکتریJournal Article20171126This research identifies the factors affecting the work engagement in organizations within the country using the Meta-analysis approach. The present research is descriptive in terms of purpose and practical in terms of the type of applied use. The statistical population of the study consists of 54 Master's degrees, Ph.D. in Research and Business Attachment, of which 28 items have been sampled into a process of meta-analysis using a non-assignable sampling method. Identification reliability has been found through the agreement of the referees on the selection of research and their classification, the coding reliability has been found through the agreement of the referees on the use of specific concepts for coding variables and the significance level and the effect of size was found through the agreement in measuring the measurement effect between the two Euphrates analysts. The research findings showed twenty two effect sizes (more than 0.5), three small effect sizes (between 0.1 to 0.3) and twenty one medium effects (3.7) 0.5-0.0) among 46 effect sizes. The results also showed that the variables of psychological empowerment, psychological capital, perceive organizational support and meaningful work have the greatest effect size, and the variables of servant leadership, occupational requirements and perceived support from the collaborator had the least effect.این تحقیق به شناسایی عوامل موثر بر دلبستگی شغلی در سازمان های داخل کشور با استفاده از رویکرد فرا تحلیل میپردازد. تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، شامل 54 پایاننامهی کارشناسی ارشد، دکترا و تحقیقات دلبستگی شغلی بود که تعداد 28 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند بهعنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پایایی شناسایی از طریق توافق داوران در انتخاب تحقیقها و طبقهبندی آنها، پایایی کدگذاری از طریق توافق داورها در مورد استفاده از مفاهیم خاص برای کدگذاری متغیرها و پایایی سطح معنیداری و اندازه اثر از طریق توافق در محاسبات اندازه اثر در بین دو فرا تحلیلگر بهدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد از میان 46 اندازه اثر، بیست و دو اندازه اثر زیاد (بیشتر از 5/0)، سه اندازه اثر پایین (بین 1/0 تا 3/0) و بیست و یک اندازه اثر متوسط (3/0-5/0) است. همچنین نتایج نشان داد متغیر های توانمندی روانشناختی، سرمایه روانشناختی، حمایت سازمانی ادراک شده و کار معنادار دارای بیشترین اندازه اثر هستند و متغیرهای رهبری خدمتگزار، الزامات شغلی و حمایت ادراک شده از همکار دارای کمترین اندازه اثر هستند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99891_5951102d0bd1b32254451dc7ea50055e.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-1626103720181222Factorial Structure and Internal Consistency of Organizational Transparency Questionnaireساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه شفافیت سازمانی14716499893FAمژگان درخشاناستادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایرانسیروس قنبریدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0002-2541-693xخلیل زندیدانش آموخته دکتری دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20170518The concept of organizational transparency has vaulted to prominence in recent years and established as a necessity in the fight against organizational and individual irregularities (corruption, fraud, financial scandals). While Guidelines exist to help organizations be more transparent, but the real test is how stakeholders perceive an organization’s transparency and there have been no efforts to measure this abstract concept. The purpose of this study was to validation of Organizational Transparency Questionnaire. Therefore the research method was descriptive. Statistical population was Roads and Urban Development General Directorate staff of Kerman and 118 subjects were selected using random sampling. Data analysis was performed using confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha coefficients and one sample t-test. The results showed that four indicators of Organizational Transparency Questionnaire were Reducible to Four dimensions Include Participation, Substantial information, accountability and Secrecy. Also reliability of this scale also was approved. The results also showed that Organizational Transparency status from the standpoint of the sample was average.مفهوم شفافیت سازمانی در سالهای اخیر محبوبیت یافته است و به عنوان ضرورتی در جهت مبارزه با بینظمیهای فردی و سازمانی (فساد، تقلب و رسوایی مالی) مطرح شده است. با اینحال اگرچه توصیههایی برای شفافتر شدن سازمانها وجود دارد، اما همچنان بررسیهای کافی پیرامون نحوه ادراک زیردستان از شفافیت سازمانی بهعمل نیامده و تلاش خاصی در جهت اندازهگیری این سازه صورت نگرفته است. با این رویکرد، پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی پرسشنامه شفافیت سازمانی راولینز (2008) انجام گرفت. روش پژوهش به صورت توصیفی – پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بودند. با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به حجم 118 نفر از کارکنان، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم، ضریب آلفای کرونباخ و آزمون t تک نمونهای صورت گرفت. نتایج نشان داد که شاخصهای پرسشنامه شفافیت سازمانی قابل تقلیل بهچهار بعد مشارکت، اطلاعات بنیادی، پاسخگویی و پنهانکاری بود و پایایی این ابعاد نیز مورد تأیید قرار گرفت. سایر نتایج نیز نشان داد که از دیدگاه افراد نمونه، میزان شفافیت سازمانی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، بهلحاظ توصیفی در سطح متوسط بود. https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99893_55371f704a960e4c46e105f17fd49abd.pdf