TY - JOUR ID - 100607 TI - مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین سبک های مدیریت کلاس معلمان با ابعاد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - شیراوند, سیروس AU - هویدا, رضا AU - رجایی پور, سعید AD - دانشجوی دکترای علوم تربیتی، مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان, اصفهان، ایران AD - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 45 SP - 137 EP - 154 KW - سبک مدیریت کلاس KW - عملکرد تحصیلی KW - مهارت‌های اجتماعی KW - دانش‌آموزان KW - مدارس ابتدایی DO - 10.52547/jcoc.12.4.137 N2 - هدف :پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین الگوی روابط سبک‌های مدیریت کلاس معلمان با ابعاد مهارت‌های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه انجام‌شده است. روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی استفاده‌شده است و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان نواحی 1، 2 و 3 شهر کرمانشاه به تعداد 11777 نفر و معلمان نواحی 1، 2 و 3 شهر کرمانشاه به تعداد 403 نفر بوده است. حجم نمونه در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 394 نفر دانش‌آموز و تعداد 197 نفر از معلمان به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های سبک‌های مدیریت کلاس درس، مهارت‌های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان استفاده‌شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها به تأیید متخصصین و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن‌ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 928/.904/؛ و 94/. محاسبه گردید. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS24، AMOS23 استفاده‌شده است. یافته‌ها: پژوهش نشان داد، همبستگی بین سبک‌های مدیریت کلاس معلمان و مهارت‌های اجتماعی (37/0= r) و همبستگی بین مهارت‌های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان (55/0=r) و همبستگی میان سبک‌های مدیریت کلاس معلمان با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان برابر (45/0=r) و از لحاظ آماری در سطح (001/0=p) معنی‌دار است؛ نتیجه گیری: بنابراین متغیر سبک‌های مدیریت کلاس معلمان بر عملکرد تحصیلی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار بوده است. لذا، سبک‌های مدیریت کلاس معلمان با تأکید بر مهارت‌های اجتماعی؛ مهارت مکالمه؛ فعالیت‌های گروهی؛ مهارت دوست‌یابی؛ خود تنظیمی و مدیریت بحران و تعارض می‌تواند بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار می‌باشد. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100607.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100607_4f20e222efa4ca625b367f23278e0bdd.pdf ER -