دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162614120220321Modeling of Relationship between Thriving at work and Career Path Adaptability in Teachers: Mediating Role of Psychological Capitalمدل یابی رابطه بین کامیابی شغلی با انطباقپذیری مسیر شغلی در معلمان: نقش واسطهای سرمایه روان شناختی92610205010.48308/jcoc.2022.102050FAحمیرا عبدالمحمدیدانشجوی دکتری رشته مشاوره، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایرانسیمین حسینیاناستاد گروه مشاوره,، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانسیده منور یزدیاستاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء تهران ایران0000-0002-8112-3816Journal Article20210930<strong>Aim</strong>: The present study modeled the relationship between thriving at work and career path adaptability and mediating the role of psychological capital in teachers. <strong>Methods</strong>: The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all female teachers in the primary schools of the Education Organization in Tehran. Four hundred five individuals were selected using the random sampling of multi-stage clusters method. Thriving at work questionnaire (Porath, 2011), Career adaptability questionnaire (Savickas, 2012), and psychological capital questionnaire (Luthans, 2007) were used to collect data.<strong> Results</strong>: The findings showed that career path adaptability and psychological capital positively correlate with thriving at work. Also, the results of path analysis showed the mediating role of psychological capital in the relationship between career path adaptability and thriving at work. The hypothetical model of the research with experimental data has a good fit. <strong>Conclusion</strong>: According to the research findings, it can be concluded that career path adaptability can predict career success, and psychological capital can play an essential role in increasing thriving at work in teachers.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر مدل یابی رابطه بین کامیابی شغلی با انطباقپذیری مسیر شغلی و نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در معلمان بود. <strong>روش</strong>: روش پژوهش توصیفی، همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیۀ معلمان زن شاغل در دوره ابتدایی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای تعداد 405 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای کامیابی در کار (پوراث و همکاران، 2011)، پرسشنامه انطباق پذیری مسیرشغلی ساویکاس (2012) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز ،2007) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و Lisrel به کار گرفته شد. <strong>یافتهها</strong>: انطباق پذیری مسیر شغلی و سرمایه روانشناختی با کامیابی شغلی رابطه مثبت دارند و نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دهنده نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه بین انطباق پذیری مسیر شغلی با کامیابی شغلی بود و مدل فرضی پژوهش با داده های تجربی برازش مطلوب دارد. <strong>نتیجه</strong><strong> </strong><strong>گیری</strong>: بر اساس یافته های پژوهش انطباق پذیری مسیر شغلی میتواند کامیابی شغلی را پیش بینی کند و سرمایه روانشناختی میتواند نقش مهمی در فرآیند افزایش کامیابی شغلی معلمان داشته باشد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102050_94bb25cd0840487bdabf13d39ce00ba7.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162614120220321Comparison of the Effectiveness of Career Path-Based Counseling With Career Path Constructivism Counseling on Career Well-Being and Adaptabilityمقایسه اثربخشی مشاوره مبتنی بر بهزیستی مسیر شغلی با نظریه سازهگرایی مسیر شغلی بر بهزیستی و انطباقپذیری شغلی کارکنان274610061610.48308/jcoc.2022.100616FAسید هادی سید علی تباردانشگاه اصفهانمحمد رضا عابدیدانشگاه اصفهان0000-0003-3162-7044پریسا نیلفروشاندانشگاه اصفهانJournal Article20190123<strong>Aim</strong>: This study aimed to compare the effectiveness of career path-based counseling with career path constructivism counseling on employees’ career well-being and adaptability. <strong>Methods</strong>: The study was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The research population consisted of all staff of the Shahid Beheshti University. Sampling was done voluntarily and among volunteer staff for career path counseling. Thus, 45 people were selected and randomly assigned to two experimental groups (career path welfare counseling group and constructivist ) and a control group (15 people in each group). Data were collected using the Career Welfare Questionnaire (researcher-made) and Career Adaptability (Savickas and Porfeli, 2012). <strong>Result</strong>: Descriptive statistics and inferential statistics, including multivariate analysis and repeated measures were used to analyze the research data. <strong>Conclusion</strong>: Findings showed that career path-based counseling effectively affects employees' well-being, but career path constructivism counseling did not significantly affect employees' well-being. Also, both career path-based counseling interventions and career path constructivism counseling involved employees' career path adaptation. It can be concluded that career path welfare counseling has impacted adaptability, and career path welfare and constructivist counseling have impacted career path adaptability. These two approaches can promote health and well-being and better adaptability of employees.<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مشاوره مبتنی بر بهزیستی مسیر شغلی با مشاوره سازهگرایی مسیر شغلی بر بهزیستی و انطباقپذیری شغلی کارکنان انجام شد. <strong>روش</strong>: روش مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه شهید بهشتی تهران تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت داوطلبانه و از میان کارکنان داوطلب برای مشاوره مسیر شغلی انجام شد. بدین ترتیب 45 نفر انتخابشده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (گروه مشاوره مبتنی بر بهزیستی مسیر شغلی و گروه سازهگرا) و یک گروه گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). دادهها با استفاده از پرسشنامه بهزیستی مسیر شغلی (محققساخته) و انطباقپذیری شغلی (ساویکاس و پورفلی، 2012) جمعآوری شد. <strong>یافتهها</strong>: جهت تحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تحلیل واریانس چند متغیره با اندازهگیری مکرر استفاده شد. <strong>نتیجهگیری</strong>: یافتهها نشان داد که مشاوره مبتنی بر بهزیستی مسیر شغلی بر بهزیستی شغلی کارکنان موثر بوده است اما مشاوره سازهگرایی مسیر شغلی تأثیر معناداری بر بهزیستی شغلی کارکنان نداشت. همچنین هر دو مداخله مشاوره مبتنی بر بهزیستی مسیر شغلی و مشاوره سازهگرایی مسیر شغلی بر انطباقپذیری مسیر شغلی کارکنان تأثیرگذار بودند. میتوان نتیجه گرفت که مشاوره مبتنی بر بهزیستی مسیر شغلی بر انطباقپذیری و بهزیستی مسیر شغلی و مشاوره سازهگرایی بر انطباقپذیری مسیر شغلی تأثیرگذار بوده و میتوان از این دو رویکرد جهت ارتقاء سلامت و بهزیستی و نیز انطباقپذیری هر چه بهتر کارکنان استفاده کرد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100616_9ff40d7da3556f14916d258f7d5b9f80.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162614120220321The Effect of Reward on Happiness in the Workplace due to the Mediating Role of Work Involvementتاثیر پاداش بر شادکامی در محیط کار با توجه به نقش میانجی درگیری کاری476410263210.48308/jcoc.2022.102632FAحاجیه رجبی فرجاددانشیار دانشگاه علوم انتظامی امین0000-0003-3569-4834محمدمهدی رمضان زادهدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات0000-0002-9300-6692محمد خداوردیدانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکیJournal Article20201208<strong>Aim: </strong>This study aimed to investigate the relationship between reward and happiness with the mediating role of work conflict among the employees of the Agricultural Research Education and Extension Organization in Tehran. <strong>Methods: </strong>The research method is applied in terms of purpose and description-survey research in terms of implementation method. The statistical population of this study included all employees working in the Agricultural Jihad Training Center of Tehran province, that is, a total of 460 people, 210 of whom were selected as a statistical sample based on the Morgan table and simple random sampling. Research tools included Schaufeli and Bakker’s Measurement of Work Engagement (2002), the Reward Satisfaction Scale of Paju et al. (2010), and the Oxford Happiness Inventory (1998). The collected data were analyzed using structural equation modeling with Smart PLS software. <strong>Results: </strong>A significant relationship was observed between the research variables and the research model (p≤0.01). <strong>Conclusion: </strong>According to the research findings, by managing the organization correctly and purposefully, financial and non-financial reward mechanisms can improve happiness in the workplace and increase employee engagement.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رابطه پاداش بر شادکامی با نقش میانجی درگیری کاری در کارکنان مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان تهران صورت پذیرفت. <strong>روش: </strong>روش پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی و از نظر روش اجرا یک تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان تهران در سال 1398 بود که در مجموع 460نفر بودند که تعداد 210 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درگیری در کار شافلی و همکاران (2002)، پاداش پاجو و همکاران (2010) و شادکامی در محیط کار آکسفورد (1998) بودند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار Smart PLS 3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که متغیر پاداش با ضریب مسیر 351/0 و مقدار معناداری 640/2 بر شادکامی در محیط کار از طریق نقش میانجی درگیری کاری تاثیر دارد(01/0≥p). <strong>نتیجهگیری: </strong>باتوجه به یافته های پژوهش؛ مدیریت سازمان می تواند با به کارگیری صحیح و هدفمند مکانیسم های پاداش های مالی و غیر مالی شادکامی در محیط کار را بهبود بخشد و درگیری کاری کارکنان را افزایش دهد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102632_0c71e73f2f4da0566d29a4cf9b016b4b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162614120220321A Reflection on Characteristics of Teachers with Career Plateau: A Systematic Reviewتأملی بر ویژگیهای معلمان مبتلا به فلات شغلی: یافتههای یک مرور نظاممند658010263310.48308/jcoc.2022.102633FAحسن رضا زین آبادیعضو هیات علمی دانشگاه خوارزمیبیژن عبدالهیاستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمیحسین عباسیاناستادیار گروه آموزشی مدیریت آموزشی
دانشکده مدیریتزهرا کائیدیدانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی0009-0001-5233-0461Journal Article20211229<strong>Aim:</strong> This study aimed to determine the characteristics of teachers with career plateaus. <strong>Methods:</strong> This study used a qualitative research design and a systematic review approach. Several components of career plateau were identified through a review of scholarly documents and resources in the area of teachers' career plateau. A total of 26 sources were selected and analyzed. Inductive content analysis with three coding phases (i.e., open, axial, selective) was used to analyze the scientific data sources<strong>. Results:</strong> The current study identified 15 components of teachers' career plateau characteristics, including 1-Reluctance and low work motivation; 2 - Negative attitude toward work and job- organizational conditions; 3 - Weakness of mental-physical health; 4 - Low job satisfaction; 5 - Lack of attention to career development; 6 - Decreased performance; 7 - Lack of creativity and diversity at work; 8- Passive attendance at work; 9- Irregular attendance at work; 10- Creating a negative work environment and promoting disruptive organizational behaviors; 11- Difficulty adjusting to the work environment; 12- Conscious laziness; 13- Intention to leave the workplace; 14- Low sense of loyalty and commitment to the workplace and organization; and 15- Poor communication with students. <strong>Conclusion:</strong> The identified components and indices represent the negative effect of career plateau on teachers' mental-physical and functional dimensions.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای معلمان مبتلا به فلات شغلی انجام گرفت. <strong>روش:</strong> این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و رویکرد مرور نظاممند انجام شد. مؤلفههای شناسایی شده از طریق بررسی اسناد و منابع علمی موجود در زمینه فلات شغلی معلمان بهدست آمدند. در مجموع 26 منبع انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. بهمنظور بررسی و تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از منابع علمی موجود، از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج مطالعه درباره ویژگیهای فلات شغلی معلمان منجر به شناسایی 15 مؤلفه شد که عبارتند از: 1- بیمیلی و انگیزه پایین نسبت به فعالیتهای کاری 2- نگرش منفی به شغل و شرایط شغلی-سازمانی 3- ضعف در سلامت روانی- جسمانی 4- رضایت شغلی پایین 5- عدم توجه به رشد و توسعه شغلی 6- کاهش عملکرد 7- عدم بروز خلاقیت و تنوع در کار 8- حضور منفعلانه در محیط کار 9- حضور نامنظم در محل کار10- ایجاد جو منفی در محیط کار و ترغیب رفتارهای مخرب سازمانی 11- دشواری در تطابق با محیط و شرایط کاری 12- تنبلی آگاهانه 13- نیت ترک شغل 14- پایین بودن حس وفاداری و تعهد به شغل و سازمان و 15- تعامل نامناسب با دانشآموزان. <strong>نتیجهگیری:</strong> در مجموع مؤلفهها و نشانگرهای شناسایی شده در این پژوهش حاکی از اثرگذاری منفی فلات شغلی بر ابعاد مختلف روانی- جسمانی و عملکردی معلمان است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102633_d4d3b7afd4c646c136c3140c62adea30.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162614120220321Presenting a Model of Workplace Bullying among Staffs’ Islamic Republic of Iran Police Headquarterارائه الگوی قلدری سازمانی در کارکنان ستاد فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران8111810263410.48308/jcoc.2022.102634FAفردین فرمانیگروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-7488-5679افضل اکبری بلوط بنگاندانشگاه سمنان، دانشکده روان شناسیعلی کریمی خوزانیمطالعات اجتماعی ناجاJournal Article20220131<strong>Aim:</strong> A systematic review of research shows that workplace bullying has become a significant problem, particularly among the police. Therefore, this study aimed to evaluate the structural equation model of workplace bullying among the employees of the Police Department of the Islamic Republic of Iran. <strong>Methods:</strong> The present study was a descriptive study with a structural equation model. The current study population consisted of the employees of the Police Headquarters of the Islamic Republic of Iran. The present study sample included 290 employees of the police headquarters who were selected by the random sampling method. All of them completed the questionnaires. The data were then tested by Pearson correlation and structural equation modeling using SPSSV19 and LISRELV8.80 software. <strong>Results:</strong> The results showed that the conceptual model of workplace bullying in the police department had a good fit. The relationships between the variables were also favorable. <strong>Conclusion:</strong> Finally, the results of this study indicate an appropriate model of workplace bullying in the police department, and it is recommended that employees, supervisors, managers, and other experts in the field of law enforcement know and use this model to deal with workplace bullying.<strong>هدف:</strong> مرور نظاممند پژوهشها حاکی از آن است قلدری در سازمانها و بخصوص نیروی پلیس به یک معضل اساسی تبدیل شده است. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارزیابی مدل معادلات ساختاری قلدری سازمانی در کارکنان ستاد فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بود. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش حاضر متشکل از کارکنان ستاد فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 290 نفر از کارکنان ستاد فرماندهی نیروی انتظامی بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. همه آنها پرسشنامههای پژوهش را تکمیل کردهاند. سپس دادهها به روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای <strong>SPSS<sub>V19</sub></strong> و <strong>LISREL<sub>V8.80</sub></strong><sub> </sub>مورد آزمون قرار گرفتند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد الگوی مفهومی قلدری سازمانی در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین روابط بین متغیرها مطلوب بدست آمد. <strong>نتیجه گیری:</strong> در نهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان از الگویی مناسب جهت قلدری سازمانی در نیروی انتظامی بوده و به کارکنان، سرپرستان، مدیران و سایر متخصصان در حوزه نیروی انتظامی، آگاهی و استفاده از این مدل جهت برخورد و مقابله با قلدری سازمانی پیشنهاد میشود.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102634_d588e1c06f48a9967074a143041417cf.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162614120220321The Role of Person-Job Fit on Innovative Work Behaviors Mediated by Job Independence and Work Engagement of Teachersنقش تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه با میانجیگری استقلال شغلی و اشتیاق شغلی معلمان11914010263510.48308/jcoc.2022.102635FAسمانه سلیمیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایرانمحسن قنبریکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.Journal Article20220306<strong>Objective: </strong>This study aimed to investigate the role of person-job fit on innovative work behavior (IWB) by the mediating role of teachers' job independence and engagement. <strong>Method:</strong> This applied research is a descriptive type of structural equation model correlation in terms of method. The study's statistical population consisted of primary school teachers in Zahedan (2200 people), and 329 people were selected through stratified random sampling using Krejcie and Morgan Table. The Questionnaire Of Vogel & Feldman’s Person-Job Fit (2009), Innovative Work Behavior Scale (2000), Scale of Job Independence of Pearson & Hall (1993), and Work Engagement Scale of Salanova and Schaufeli (2001) was used for data collection. Using Pearson correlation statistical methods and structural equation modeling, research data were analyzed by SPSS 23 and Lisrel 8.8 software. <strong>Findings:</strong> The results indicated that the person-job fit directly has a positive and significant effect on innovative work behaviors. It positively and significantly indirectly affects innovative work behaviors via job independence and work engagement. <strong>Conclusion: </strong>According to the findings, it is possible to suggest that teachers should be selected who are fit with the teaching profession, their engagement in the teaching job to be evident, and job independence should be provided to the teachers to increase innovative work behaviors.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه با میانجیگری استقلال شغلی و اشتیاق شغلی معلمان بوده است. <strong>روش:</strong> این پژوهش کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش را معلمان ابتدایی شهر زاهدان (2200 نفر) تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 329 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامههای تناسب فرد با شغل وگل و فلدمن (2009)، رفتار کاری نوآورانه جانسن (2000)، استقلال شغلی پیرسون و هال (۱۹۹۳) و اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی(2001) استفاده گردید. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری، از طریق نرم افزارspss23 و Lisrel8.8 مورد تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه به طور مستقیم و از طریق استقلال شغلی و اشتیاق شغلی به طور غیر مستقیم بر رفتارهای کاری نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. <strong>نتیجه گیری</strong>: با توجه به یافتهها میتوان پیشنهاد داد که به منظور افزایش رفتارهای کاری نوآورانه در آموزش و پرورش، در گزینش معلمان، افرادی انتخاب شوند که متناسب با حرفه معلمی باشند، اشتیاق آنان به شغل معلمی نمایان باشد و زمینه داشتن استقلال شغلی به معلمان فراهم شود.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102635_53a0eda602896bbb2383e10cd7cbb639.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162614120220321Designing a Dream Model of Academic Staff with a Grounded Theory Approachطراحی مدل قدرت رویاپردازی کارکنان دانشگاهی با رویکرد داده بنیاد14117010263610.48308/jcoc.2022.102636FAمحمدامین ترابیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6780-0246سیدرضا سیدجوادیناستاد تمام گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمرتضی جعفری زارعدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،دانشکده علوم انسانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایرانرامونا میرحاجیانمقدمگروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران0000-0002-3216-5155ندا جمالی منفرددانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد تهران شمال، ایرانJournal Article20220217<strong>Aim: </strong>The mental confusion and cognitive indecision of the staff in the university will cause mental confusion and negative consequences in individual and organizational dimensions. However, using the imagination and mental creativity of employees, which is known as a dream, can be used as a psychological tool for managers, so the purpose of this study was to design a model of employees' dream power in organizations. <strong>Method:</strong> The method of this research is applied in terms of purpose, with a qualitative-exploratory approach and in terms of implementation using data-based technique. The tools used were semi-structured interviews with experts in this field, including professors of career counseling and organizational behavior and administrative managers of ShahidBeheshti University, whose number was selected using targeted snowball sampling based on the principle of saturation, 12 people. <strong>Findings:</strong> The results showed that a total of 40 categories and 364 statistical codes were set in the form of five causal categories, contexts, interventions, strategies and consequences. <strong>Conclusion:</strong> The results showed that the drawn model of employees' dream power can relatively lead to leaps in organizational creativity and innovation and overcome the crisis of burnout and inertia of the organization and managers can use this technique to train employees with high motivation. Pursue the competencies and goals of the organization beyond those mentioned.<strong>هدف:</strong> سرگردانی ذهنی و بلاتکلیفی شناختی کارکنان در دانشگاه موجب آشفتگی فکری و پیامدهای منفی در ابعاد فردی و سازمانی خواهد شد. با این حال، بهرهگیری از قدرت تخیل و خلاقیت ذهنی کارکنان که به عنوان رویا شناخته میشود، میتواند به عنوان ابزاری روانشناختی، در خدمت مدیران قرار بگیرد، به همین منظور هدف پژوهش حاضر طراحی مدل قدرت رویاپردازی کارکنان در سازمانها بوده است. <strong>روش:</strong> روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، با رویکرد کیفی-اکتشافی و از نظر اجرا با استفاده از تکنیک دادهبنیاد انجام شده است. ابزار مورد استفاده نیز، مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان این حوزه شامل اساتید رشته مشاوره شغلی و رفتار سازمانی و مدیران اداری دانشگاه شهید بهشتی بوده است که تعداد آنها با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی هدفمند بر اساس اصل اشباع، 12 نفر انتخاب گردید. <strong>یافتهها:</strong> یافتهها حاکی از آن بود که در مجموع، تعداد 40 مقوله و 364 کد احصا و در قالب پنج مقوله علی، زمینهای، مداخلهای، راهبردها و پیامدها تنظیم شد. <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان داد که مدل ترسیم شده قدرت رویاپردازی کارکنان، میتواند به طور نسبی، موجب جهشهایی در خلاقیت و نوآوری سازمانی و عبور از بحرانهای فرسودگی و لَختی سازمان گردد و مدیران میتوانند با این تکنیک، کارکنانی تربیت کنند تا با توان انگیزشی بالا، شایستگیها و اهدافی فراتر از موارد ذکرشده سازمان را دنبال نمایند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102636_2d2bb2c1d07bfb5c0945723ce98379f8.pdf