TY - JOUR ID - 100032 TI - اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی در معلمان ابتدایی JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - کاظمی, نواب AU - حسین خانزاده, عباسعلی AU - رسول زاده, وحید AU - محمدی, سید تقی AD - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. AD - گروه مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران. AD - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 43 SP - 51 EP - 72 KW - ذهن آگاهی KW - فرسودگی شغلی KW - خوش بینی آموزشی DO - 10.52547/jcoc.12.2.51 N2 - پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی در معلمان ابتدایی شهر زنجان انجام گرفت. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده و جامعه آماری این پژوهش نیز شامل معلمان ابتدایی شهر زنجان در سال 1396 بود. نمونه های پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. نمونه شامل 30 معلم دارای فرسودگی شغلی بود که نمرات آنها در پرسشنامه فرسودگی معلم ماسلاچ 5/1 انحراف معیار بالاتر از میانگین بود. افرادی که در گروه آزمایش قرار داشتند به مدت 8 جلسة هفتگی در دورة آموزش ذهن آگاهی به صورت گروهی شرکت داده شدند. گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. به منظور ثبت تغییرات نمرات، پرسشنامه فرسودگی شغلی معلم ماسلاچ (1986) و پرسشنامه خوش بینی آموزشی معلم بیرد (2010) قبل و بعد از مداخله توسط معلمان تکمیل شد. روش آماری این پژوهش نیز تحلیل کوارریانس چند متغیره با اندازه گیری مکرر بود. یافته های پژوهش نشان داد که مداخله آموزش ذهن آگاهی اثر معناداری بر نمره فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی داشته، بدین ترتیب که در مرحله پس آزمون نمره فرسودگی شغلی کاهش و خوش بینی آموزشی به طور معناداری افزایش یافته است (001/0p <). در نتیجه می‌توان از آموزش ذهن آگاهی به عنوان روشی کار آمد بهره برد. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100032.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100032_38ac3ce530cebe7510027978fbcae43c.pdf ER -