@article { author = {شاوردی, تهمینه and حیدری, حسین}, title = {Dimensions and occupational identification, measurement a model}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {8}, number = {28}, pages = {152-179}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {Identity attempts to find how the man makes to himself in different social groups, sometimes dark, sometimes pale boundaries of the category. One of these social identities, employment identity. In this research, the theory of social identity theory and professional identity Tajfil London tries to model for assessing the professional identity of people employed in the formulation. Accordingly, two theories regarding the characteristics of social and indigenous were reviewed and combined. Research and survey methods in terms of the cross-sectional studies. The population of workers over 18 years of research centers in Tehran, Fars, Markazi, Golestan, Zanjan and Ardebil and one of the villages have been close to them. The sample size of the study, 1,676 men and several stage cluster sampling was conducted. As a result, four factors "important job", "commitment to a Occupation", "affection and emotional attachment to the job" and "professional Jht‌Gyry person for the job" professional identity Mvlfh‌Hay were identified as important indicators job for a person with a load factor of 0.654 greatest impact on the professional identity and values' individual commitment to the profession "," professional Jht‌Gyry person "and" attachment and dependence on the Occupation ", respectively, in the next rankings.}, keywords = {Occupation Identity- Dimensions- Iran}, title_fa = {ابعاد و مولفه های هویت شغلی؛ ارائه الگوی سنجش}, abstract_fa = {چکیدههویت در پی کشف این نکته است که چرا فرد خود را متعلق به یک گروه می داند و با دیگر گروه های اجتماعی احساس قرابتی ندارد و گاهی خود را کاملا متمایز و حتی مخالف آنها می داند. پاسخی که انسان برای این سوال می یابد باعث می شود تا او خود را در گروه های متفاوت اجتماعی با مرز بندی های گاه پررنگ و گاه کم رنگ دسته بندی کند. یکی از این هویتهای اجتماعی، هویت شغلی است. در این پژوهش با استفاده از نظریه هویت اجتماعی تاجفل و نظریه هویت شغلی لاندن تلاش شده است تا مدلی برای ارزیابی هویت شغلی افراد شاغل در ایران تدوین شود. بر همین اساس دو نظریه با توجه به مشخصه ها و ویژگی های اجتماعی و بومی کشور مورد بازنگری قرار گرفته و تلفیق شده است.روش تحقیق روش پیمایش و به لحاظ زمانی از تحقیقات مقطعی است. جامعه آماری تحقیق شاغلین بالای 18 سال مراکز استانهای تهران، فارس، مرکزی، گلستان، زنجان و اردبیل و یکی از روستاهای نزدیک به آنها را در بر می گرفته است. و حجم نمونه مورد تحقیق 1676 نفر بوده و نمونه گیری به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای انجام شده است.بر اساس نتایج تحقیق چهار عامل «اهمیت شغل»، «تعهد فرد به شغل»، «دلبستگی و وابستگی عاطفی به شغل» و «جهت­گیری حرفه­ای فرد در شغل» به عنوان مولفه­های هویت شغلی شناسایی شدند که شاخص اهمیت شغل برای فرد با بار عاملی 0.654 بیشترین تاثیر را در میان ابعاد هویت شغلی دارد و شاخصهای «تعهد فرد به شغل»، «جهت­گیری حرفه­ای فرد» و «دلبستگی و وابستگی به شغل» به ترتیب در رتبه های بعدی هستند.}, keywords_fa = {ابعاد و مولفه ها,ایران. هویت شغلی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99624.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99624_547e32f9368e967ec53898b1db3438e3.pdf} }