دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693220170923Designing and testing a model of some personality and organizational antecedents of proactive behaviors with mediating role of motivational states National Iranian Drilling Companyطراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندهای شخصیتی و سازمانی رفتارهای شغلی پویا با نقش میانجیگر حالتهای انگیزشی پویا کارکنان شرکت ملی حفاری ایران93199752FAرضا چنانیدانشجوعبدالزهرا نعامیعضو هیئت علمینسرین ارشدیعضو هیئت علمیسید اسماعیل هاشمی شیخ شبانیعضو هیئت علمی0000-0002-7220-0170Journal Article20170723This research aims was to design and test a model of some personality antecedents (proactive personality, learning goal orientation, openness to experience)and organizational antecedents (transformational leadership and psychological climate) of proactive behaviors with mediating role of motivational states of reason to ( intrinsic motivation) can do (self-efficacy, psychological empowerment) and energized (positive emotions). The study population included all employees of National Iranian Drilling Company in 2017. A sample of 420 persons was selected through stratified random sampling for testing the study hypothesis. Proactive Personality (Seibert et al, 1999), learning goal orientation (Button et al, 1996), Openness to Experience (McCrae & Costa, 1992), transformational leadership (Carless et al, 2000), psychological climate (Koys & Decotiis, 1991), proactive job behavior (Parker & Collins, 2010), Self-Efficacy (Rigotti et al, 2008), psychological empowerment (Spreitzer, 1995), Job Motivation (Blais, 1994) and Positive Emotions (Watson et al, 1988) questionnaires were used to collect the data. For data analysis, structural equation modeling with AMOS-22 was used. Based on the results, the final model has a good fitness. Also, finding indicated that antecedents have an indirect effect on proactive behavior by mediating role of proactive motivational states. Based on the results, to improve the proactive behavior in organizations, suggested that a suitable psychological climate and transformational leadership style will be ruling in organization. In addition, developing the learning goal orientation, self-efficacy and intrinsic motivation can increase employee proactive behavior. هدف پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندهای شخصتی(شخصیت پویا، جهتگیری هدف یادگیری، باز بودن به تجربه) و سازمانی (رهبری تحولی و جو روانشناختی)، رفتارهای شغلی پویا با توجه به نقش میانجیگر حالتهای انگیزشی پویای علت یابی (انگیزش درونی)، توانستن(خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی) و نیروبخشی( عواطف مثبت) بود. جامعهی پژوهش شامل تمام کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در سال 1395 بوده است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش، نمونهای شامل 420 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش جهت گردآوری دادهها، شامل پرسشنامههای شخصیت پویا (سیبرت و همکاران، 1999)، جهتگیری هدف یادگیری (باتون و همکاران، 1996)، باز بودن به تجربه (مککری و کاستا، 1992)، رهبری تحولی (کارلس و همکاران، 2000)، جو روانشناختی (کویز و دیکوتیز، 1991)، خودکارآمدی (ریگوتی و همکاران، 2008)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995)، انگیزش شغلی (بلیس، 1994)، عواطف مثبت (واتسون و همکاران، 2008) و رفتار شغلی پویا (پارکر و کالینز، 2010) بودند. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS-22 استفاده شده است. بر اساس نتایج، مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین، نتایج نشان دادند که حالتهای انگیزشی پویا میانجیگر رابطهی پشایندها با رفتارهای شغلی پویا میباشد. بر اساس نتایج به دست آمده، برای گسترش و بهبود رفتارهای شغلی پویا در سازمانها، پیشنهاد میشود تا سازمانها یک جو روانشناختی مناسب و سبک رهبری تحولی را در سازمان حاکم کنند. علاوه بر آن، تقویت جهتگیری هدف یادگیری و خودکارآمدی و نیز انگیزش درونی میتواند رفتار شغلی پویا در کارکنان را افزایش دهد.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693220170923Predication of occupational stress, personality types and organizational commitmentپیش بینی استرس شغلی، تیپهای شخصیتی و تعهد سازمانی کارکنان557099735FAمریم خدابخشیمدیریت مرکز مشاوره گروه همراهابولفضل کرمیدانشیار دانشگاه علامهJournal Article20161206Factors influencing job stress generally can be divided into two categories of individual and organizational factors. The aim of this study is to predict job stress based on personality types and organizational commitment as individual and organizational factors. The present study population was employees of the Shahr bank branches in Tehran that a sample of 300 subjects were randomly selected by random cluster method.
Research instruments included Philip L rice job stress questionnaires, Myers-Briggs personality types and Allen Meyer organizational commitment. Results have shown that job stress has significant negative correlation with extraversion personality, thinking, judging, affective organizational commitment, normative organizational commitment, continuous organizational commitment and total organizational commitment and it has significant positive correlation with introversion personality types, sensory, emotional, and thoughtful. This means that the more extroversion, the more thoughtful and the more judging person and with more organizational commitment he will have less job stress and introverted personality, sensory, emotional types, will see more job stress.عوامل موثر بر استرس شغلی را به طور کلی می-توان به دو دسته عوامل سازمانی و فردی تقسیم کرد. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی استرس شغلی بر اساس تیپهای شخصیت و تعهد سازمانی به عنوان نماینده عوامل فردی و سازمانی است. جامعه پژوهش حاضر، کارکنان شعب بانک شهر در شهر تهران بوده است که از این جامعه نمونهای به حجم 300 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند.ابزار پژوهش شامل پرسش نامه های استرس شغلی فیلپ.ال رایس، تیپ های شخصیتی مایرز- بریگز و تعهد سازمانی آلن می یرمی باشد. نتایج ضرایب همبستگی نشان داده است استرس شغلی با تیپهای شخصیتی برونگرایی، متفکر، داوری کننده، تعهد سازمانی عاطفی، تعهد سازمانی هنجاری ، تعهد سازمانی مستمر و تعهد سازمانی کل همبستگی منفی معنادار و با تیپهای شخصیتی درونگرا، حسی، احساسی و ملاحظهکننده همبستگی مثبت معنادار دارد. این به این معنا است که هر چه فرد برونگراتر، متفکر تر و داوری کنندهتر و تعهد سازمانی بیشتری داشته باشد استرس شغلی کمتری نیز خواهد داشت و تیپ های شخصیتی درون گرا، حسی، احساسی و ملاحظه کننده استرس شغلی بیشتری را خواهند داشت. دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693220170923The mediational pathway among integrationist intelligence and vocational interests with academic achievement of special lessons in high school studentsمسیر میانجی هوش تعامل گرا به علایق شغلی دانشآموزان دبیرستانی از طریق پیشرفت تحصیلی در درسهای خاص718999741FAعلی زینالیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهپریناز کریم زاد حقدانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهJournal Article20170101Aim: The aim of this research was investigate the role of integrationist intelligence in vocational interests with mediated by academic achievement of special lessons among students. Method: This is a descriptive-analytical study and from type of structural equation modeling. The population included all high school students at the mathematical, experimental and humanistic fields of Urmia city in 2015-16 academic years. Totally 370 person were selected by multi-step cluster sampling method and completed the analytical intelligence’ scale (Gardner, 1983) and vocational interests’ scale (Holland, 1985). The average of special lessons of mathematical, experimental and humanistic field considered as an indicator of academic achievement. The data were analyzed by Pearson correlation and structural equation modeling methods from type of path analysis. Findings: The findings showed integrationist intelligence has a direct positive and significant effect on academic achievement at the special lessons. Academic achievement at the mathematic, physics, chemistry and biology lessons has a direct positive and significant effect on all aspect of vocational interests (include realistic, social, investigative, enterprising, artistic and conventional). Academic achievement at the islamic studies, arabic, english and persian literature lessons has a direct negative and significant effect on social, enterprising and conventional aspect of vocational interests. Also the integrationist intelligence with mediated academic achievement at the mathematic, physics, chemistry and biology lessons has an indirect positive and significant effect on all aspect of vocational interests. In addition the integrationist intelligence with mediated academic achievement at the islamic studies, arabic, english and persian literature lessons has an indirect negative and significant effect on social, enterprising and conventional aspect of vocational interests (pهدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه گری پیشرفت تحصیلی در دروس خاص در رابطه ی بین هوش تعامل گرا و علایق شغلی دانشآموزان است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی و به لحاظ شیوهی گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل مسیر) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دبیرستانی رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی شهر ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 بودند. 370 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به مقیاس هوش تعامل گرا گاردنر و مقیاس علایق شغلی هالند پاسخ دادند. همچنین میانگین دروس اصلی رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با روش همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری از نوع تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد هوش تعامل گرا اثر غیرمستقیم مثبت و معناداری از طریق پیشرفت تحصیلی در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیستشناسی بر همه ابعاد علایق شغلی داشت. علاوه بر آن هوش تعامل گرا اثر غیرمستقیم منفی و معناداری از طریق پیشرفت تحصیلی در دروس معارف اسلامی، عربی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی بر ابعاد علایق شغلی اجتماعی، متهورانه و قراردادی علایق شغلی داشت. همجنین هوش تعامل گرا اثر مستقیم مثبت و معنادار بر پیشرفت تحصیلی در دروس خاص دارد. پیشرفت تحصیلی در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیستشناسی اثر مستقیم مثبت و معنادار بر همه ابعاد علایق شغلی (شامل واقعگرا، اجتماعی، جستجوگر، متهورانه، هنرمندانه و قرارداری) داشت. پیشرفت تحصیلی در دروس معارف اسلامی، عربی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی اثر مستقیم منفی و معنادار بر ابعاد علایق شغلی اجتماعی، متهورانه و قراردادی داشت. نتیجهگیری: نتایج بر نقش واسطه گری پیشرفت تحصیلی در دروس خاص در رابطه ی بین هوش تعامل گرا و علایق شغلی دانشآموزان تاکید دارد.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693220170923Psychological Consequences of Unemployness and Practical Strategies of Occupational Return-to-Work Decision Makingپیامد های روانشناختی بیکارشدگی و راهبرد های عملی تصمیم گیری شغلی بازگشت به کار8910399746FAاکرم السادات رضاییآموزش و پرورشعبدالله شفیع آبادیاستاد تمام دانشگاه علامه طباطباییمحمد رضا فلسفی نژاددانشیار دانشگاه علامه طباطباییسهراب عبدی زریناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قمJournal Article20161031Abstract
The aim of the current study was to explain unemployed jobseekers’ psychological and social problems and needs, and to identify their needs in the path toward occupational decision making. The qualitative research design was based on Grounded Theory. The study population consisted of unemployed jobseekers covered by the unemployment insurance. The number of participants (12 unemployed persons) was determined according to data saturation principle and in a purposive way. Data were collected using semi-structured interviews, focus groups and observation. Findings of data analysis showed that unemployed jobseekers experience psychological consequences of loss and social isolation in losing their job. Moreover, they have problem with choosing the proper goal and plan for job seeking and obtaining skill for effective occupational decision making, and need to be trained in order to reevaluate their capabilities, choose proper goal and program, collect occupational data correctly, promote problem solving skills, and finally to make effective occupational decisions.
Key Words: Unemployness- Practical strategies- Occupational decision makingپیامد های روانشناختی بیکارشدگی و راهبرد های عملی تصمیم گیری شغلی بازگشت به کاراکرم السادات رضایی[1]، دکتر عبدالله شفیع آبادی[2]، دکتر محمدرضا فلسفی نژاد[3] چکیدههدف این پژوهش تبیین مشکلات و نیازهای روانی و اجتماعی بیکارشدگان جویای کار و شناسایی نیازهای آنان در مسیر اقدام برای تصمیم گیری شغلی بود . طرح پژوهش کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری ) بود.جامعه پژوهش شامل بیکارشدگان جویای کار و تحت پوشش بیمه بیکاری بودند . شرکت کنندگان تعداد از دوازده نفر بیکارشده بود که به شیوه هدفمند و با توجه به قاعده اشباع در پژوهش شرکت کردند.گرد آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و گروه های کانونی و مشاهده انجام شد. یافته های حاصل تحلیل دادهها نشان داد که بیکار شدگان جویای کار پیامد های روانشناختی فقدان ، انزوای اجتماعی را در از دست دادن شغل تجربه می کنند . همچنین در انتخاب هدف و برنامه مناسب شغل یابی و کسب مهارت جهت تصمیم گیری کارآمد شغلی مشکل دارند و نیازمند آموزش به منظور ارزیابی مجدد توانایی های خود ، انتخاب هدف و برنامه ریزی مناسب ، جمع آوری درست اطلاعات شغلی ، ارتقای مهارت حل مساله ، و در نهایت تصمیم گیری شغلی کار آمد هستند. واژه های کلیدی: بیکارشدگی - راهبرد های عملی - تصمیم گیری شغلی [1]. دانشجوی دکتری رشته مشاوره (نویسنده مسئول) Email:rezaei.psych@yahoo.com.[2]. استاد دانشگاه علامه طباطبایی ashafiabady@yahoo.com[3]. دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی falsafinejad@yahoo.co.ukدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693220170923A Survey on the Psychological Effect of the Staff`s Uniform Color of the Public Libraries and Information Centers on the Their Job Engagement and Job Performanceبررسی تاثیر روانی رنگ پوشش ظاهری کارکنان مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی بر اشتیاق شغلی و عملکرد شغلی ایشان10311999724FAفاطمه توکلیدانشگاه اصفهانعاصفه عاصمیدانشگاه اصفهانزهرا توکلیوابستگی سازمانی نداردJournal Article20160106Aim: Colors may have fundamental effects by different ways on our life and each color is a main source of energy based on its chemical and psychological character. The aim of this study was to investigate psychological effect of personnels’ uniform of a public library on their job performance and job engagement.
Methods: This study was an applied study based on quasi experimental and is associated with pretest, protest, control group and examination. Statistical sample of this study was comprised of Esfahan administration public library staff that total of 30 people were selected for accessible sampling. The sample was randomly selected and assigned into two exam groups such test group (N=15) and control group (N=15). Research tools was consisted of two guestionnaires including Paterson job performance and Utrecht job engagement.
Results: The findings was analyted bye SPSS/PC version 19. Findings have shown that staffs uniform changing color has impact on their job engagement and that impact percentages are 0.37%, but it has no relationship with their job performance.
Conclusion: Therefore it can be suggested that personnel uniform changing color can has positive effect on their job engagement.هدف: رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف، بر زندگانی ما تاثیر بگذارند و هر کدام به سبب تاثیر خود در ترشح میانجی های عصبی و تغییر شیمی خون، منبع مهمی از انرژی، به شمار روند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر روانی رنگ پوشش ظاهری کارکنان مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی بر عملکرد و اشتیاق شغلی آنان بوده است.روش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمه تجربی همراه با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل و آزمایش می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان تحت پوشش اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان بودند که تعداد 30 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (N=15) و کنترل (N=15) گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه جهت سنجش عملکرد شغلی (پاترسون) و اشتیاق شغلی (اوتریچ) بود.یافته ها: یافته ها نشان داد تغییر رنگ پوشش ظاهری کارکنان بر اشتیاق شغلی آنان با اندازه اثر 37/0%، تاثیر داشت اما بر عملکرد شغلی آن ها تاثیر نداشته است.نتیجه گیری: چنین نتیجه گیری شد که تغییر رنگ پوشش می تواند بر اشتیاق شغلی کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد.کلیدواژه ها: .دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693220170923The role of self-efficacy mediation, Job's motivation, Job's satisfactory, Job's wear (fatigue) and time management in related to mental health and Procrastination in Education organizationنقش میانجیگری خودکارآمدی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی و مدیریت زمان در رابطه ی با سلامت روان و اهمالکاری در سازمان آموزش و پرورش12114799728FAبهرام افشاریاصفهانسیدعلی سیادتنویسنده مسئول و استاد دانشگاهحسینعلی مهرابی کوشکیاستادیار دانشگاهJournal Article20170528The purpose of presented research was to investigate self-efficacy mediation, job's motivation, job's satisfactory, job's fatigue and time management in related to mental health and Procrastination in Education organization. So that 400 persons of teachers, managers and administrative expert are selected with the sampling method proportion to volume. For gathering (collecting) information, Safariniya and razlighi's organizational Procrastination (1390), Right's Job's motivation (2004), Maslash & Jackson's Job's fatigue (1985), Sharer self-efficacy (1982), Field and Roth's Job's satisfactory (1951), Libund and libund's mental health (1995)
And Queen and colleague's time management (1990) scales are used. For investigating study's variables, coefficient of regression line and analysis of structural equations path are used. The results of analysis revealed that in level (P < 0.05) there is negative relationship among self-efficacy, Job's satisfactory and mental health with negligence and there is positive relationship among Job's fatigue with Procrastination. Also determine coefficients indicative that 42% of Procrastination changes explain through changes of mental health, self-efficacy, time management, Job's satisfactory, job's motivation and job's fatigue, due to significance of the quantity of the q-square model (P > 0.05), it can concluded that model fitted with research's data. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی و مدیریت زمان در رابطه ی با سلامت روان و اهمال-کاری در سازمان آموزش و پرورش بود. بدین منظور 400 نفر دبیر، مدیر و کارشناس اداری به روش نمونه گیری متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس های اهمال کاری سازمانی صفاری نیا و رازلیقی(1390)، انگیزش شغلی رایت (2004)، فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1985)، خودکارآمدی شرر (1982)، رضایت شغلی فیلد و روث(1951)، سلامت روان لایبوندولایبوند(1995) و مدیریت زمان کوئین و همکاران(1990) استفاده شده است. برای بررسی متغیر های پژوهش از ضرایب مسیر رگرسیونی و تحلیل مسیر معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحلیل ها نشان داد در سطح (p<0/ 05) بین عوامل خودکارآمدی، رضایت شغلی و سلامت روان با اهمالکاری ارتباط منفی و بین عامل فرسودگی شغلی با اهمالکاری ارتباط مثبت وجود دارد. همچنین ضرایب تعیین بیانگر این است که 42 درصد از تغییرات اهمال کاری بوسیله تغییرات عوامل سلامت روان، خودکارآمدی، مدیریت زمان، رضایت شغلی، انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی تبیین میشود. به دلیل معنادار شدن مقدار کای اسکوئر مدل(P>0/ 05) می توان نتیجه گرفت مدل با داده های پژوهش برازش دارد.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162693220170923An Examination relationship between organizational justice and quality of working life in shahid beheshti University and Mediating role of organizational culture in the relationshipرابطه عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه شهید بهشتی و نقش میانجی فرهنگ سازمانی در این ارتباط99716FAمحبوبه عارفیاکبر خرسندی یامچیمحمد قهرمانیJournal Article20150519The purpose of this research was the Identify the relationship between organizational justice and quality of work life and the mediating role of organizational culture from the point of view of employees at Shahid Beheshti University. For this purpose from survey - descriptive were used. To collect data, the two researcher-made questionnaires and the standardized questionnaire of 263 employees were used. For analyzing the data of research descriptive and inferential statistical methods (variate T-test, bivariate T-test, Pearson correlation, structural equation, ANOVA) were used. Research findings indicated that between organizational justice and those components with quality of working life, between organizational justice and those components with organizational culture, between organizational cultures with quality of working life is a significant positive correlation. Also results indicated that organizational culture well play the role of mediator on the relationship between organizational justice and the quality of working life, Regarding the variables studied, research findings indicated that organizational justice and the quality of working life was unfavorable situation and organizational culture was relatively desirable.این مطالعه با هدف شناسایی رابطه عدالت سازمانی با کیفیت زندگی کاری با نقش واسطهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. به این منظور از روش توصیفی از نوع پیمایشی – همبستگی استفاده شد و دادهها از طریق دو پرسشنامه محققساخته و یک پرسشنامه استانداردشدهای که 263 نفر از کارکنان دانشگاه آنها را تکمیل نمودهاند جمعآوری شدند. جهت تعیین روایی پرسشنامهها از نظرات کارشناسانه و تخصصی صاحبنظران و برای تعیین پایایی پرسشنامهها از روش آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای کمی در قالب تحلیل توصیفی دادهها، آزمونt-test ، ضریب همبستگی پیرسون، معادلات ساختاری، تحلیل واریانس یکراهه، t برای دو گروه مستقل انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین عدالت سازمانی و مولفههای آن با کیفیت زندگی کاری، بین عدالت سازمانی و مولفههای آن با فرهنگ سازمانی، بین فرهنگ سازمانی با کیفیت زندگی کاری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد فرهنگ سازمانی در ارتباط بین عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری، نقش میانجی را به خوبی ایفا میکند. در خصوص وضعیت متغیرهای مورد مطالعه، یافتهها بیانگر آن بودند که عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری از وضعیت نامطلوب و متغیر فرهنگ سازمانی از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار است.