دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682620160320آرزوهای شغلی کودکان پیشدبستانی و دبستانی شهر اصفهان92899562FAفاطمه سمیعیدانشگاه اصفهانایران باغباندانشگاه اصفهانمحمد رضا عابدیدانشگاه اصفهانسیمین حسینیاندانشگاه الزهراJournal Article20171205هدف پژوهش حاضر، بررسی آرزوهای شغلی کودکان پیشدبستانی و دبستانی شهر اصفهان است. به این منظور 375 دانشآموز شامل 128 دختر و 247 پسر، از نواحی 5 گانه آموزش و پرورش اصفهان بهشیوة نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها مصاحبة نیمه سازمانیافته بود. دادهها به دو شیوه کدگذاری شده و با استفاده از روش مجذور خی تکمتغیری، مجذور خی دومتغیری، ضریب همبستگی فی و ضریب همبستگی کرامر در نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که دو عامل مهم کلیشه های جنسیتی و سطح منزلت شغلی از عوامل موجود در نظریة رشدی گاتفردسون، در دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی تعیینکنندة آرزوهای شغلی آنها است. همچنین مشاغل جستجوگرانه جزء اولین آرزوهای دانشآموزان است. شغل والدین بهخصوص مادران و آرزوهای آنها بر آرزوهای شغلی کودکان مؤثر است و دختران مشاغل زنانه و پسران مشاغل مردانه را آرزو میکنند.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682620160320نقش واسطهای استرس شغلی و فرسودگی هیجانی در رابطه رفتارهای مدنی اجباری با رضایت شغلی294999543FAمحسن گل پروردانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان0000-0002-1434-0140فرزانه خلجدانشگاه آزاد اسلامی خوراسگانافسانه تاجیکدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالمحسن طالبدانشگاه آزاد اسلامی خوراسگانJournal Article20171205هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای استرس شغلی و فرسودگی هیجانی در رابطه رفتارهای مدنی اجباری با رضایت شغلی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کارکنان یک سازمان دولتی در شهر زنجان بودند که از بین آنها 212 نفر به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامه رفتارهای مدنی اجباری (ویگوداگودت، 2007)، پرسشنامه استرس شغلی (گلپرور و همکاران، 2012)، پرسشنامه فرسودگی هیجانی (مولکی و همکاران، 2006) و پرسشنامه رضایت شغلی (مکدونالد و مکاینتایر، 1997) بودند. دادهها با استفاده از الگوسازی معادله ساختاری (SEM) تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین رفتارهای مدنی اجباری با استرس شغلی و فرسودگی هیجانی رابطه مثبت و معنادار و در مقابل بین رفتارهای مدنی اجباری با رضایت شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری (SEM) نیز نشان داد که استرس شغلی متغیر واسطهای کامل در رابطه رفتارهای مدنی اجباری با فرسودگی هیجانی و رضایت شغلی و استرس شغلی و فرسودگی هیجانی بهطور همزمان متغیر واسطهای پارهای برای رابطه رفتار مدنی اجباری با رضایت شغلی هستند.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682620160320The Comparison and relationship between Emotional self-regulation with marital burnout and intimacy in one practitioner and both practitioner couples in governmental offices.مقایسه و رابطه خودتنظیمی هیجانی با دلزدگی و صمیمیت زناشویی در زوجین هر دو و یکی شاغل ادارات دولتی506799549FAحنانه امیدی فردانشگاه شهید بهشتیتقی پورابراهیمدانشگاه شهید بهشتیابوالقاسم خوش کنشدانشگاه شهید بهشتیایوب مرادیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150521Abstract
The purpose of this research was examination relation between emotional self-regulation and marital Burnout and intimacy in couples who both of them were practitioner and couples with one practitioner. This research method was correlational and Ex post factor research. Statistical sample conclude 180 couples with two practitioner and couples with one who worked in governmental offices in Kermanshah, who were selected by multi stage cluster sampling and completed questionnaires. Data was analyzed via independent T test, Pearson correlation and stepwise regression using by SPSS software.
Results illustrated that there is significance relationship among emotional regulation strategies, marital Burnout and intimacy. Also, there was significance difference between groups in emotional regulation strategies and marital Burnout and intimacy. Thus, there was significance relation between emotional regulation strategies and marital Burnout, emotional regulation strategies and marital intimacy and marital intimacy and marital Burnout.
Research result emphasizes on impressive role of emotional regulation strategies as a effective contextual factor on marital intimacy and marital burnout in considering problems of two practitioners couples.چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین خودتنظیمی هیجانی با دلزدگی و صمیمیت زناشویی در میان زوجین یکی و هردو شاغل انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی و علی- مقایسهای است. در این پژوهش 180 زوج یکی و هردو شاغل ادارات دولتی شهر کرمانشاه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای مربوطه را تکمیل نمودند. یافتههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های t مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از وجود رابطه میان راهبردهای تنظیم هیجان، دلزدگی و صمیمیت زناشویی است. نتایج نشان می دهد که میانگین راهبردهایتنظیمهیجان، دلزدگی زناشویی و صمیمیت زناشویی در دو گروه زوجین یکی و هردو شاغل دارای تفاوت معنیداری است، بدین صورت که زوجین هردو شاغل از راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و صمیمیت زناشویی کمتر و راهبردهای منفی تنظیم هیجان و دلزدگی زناشویی بالاتری نسبت به زوجین یکی شاغل برخوردار میباشند. همچنین بین راهبردهای تنظیمهیجان و دلزدگی زناشویی، راهبردهای تنظیمهیجان و صمیمیت زناشویی و نیز صمیمیت زناشویی و دلزدگی رابطه معنیدار وجود دارد.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682620160320A study of educational need of humanities postgraduate students in scope of labor market employability competencies with Entrepreneurship Approach: Mixed method study the findings of aبررسی نیازهای آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه قابلیتهای عام اشتغال-زای مورد انتظار بازار کار با رویکرد کارآفرینی: یافتههای یک مطالعه آمیخته688499552FAفاطمه خوشنویساندانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150624This research investigates the educational need of humanities postgraduate students in scope of labor market employability competencies with EntrepreneurshipApproach The method used in the research is based on exploratory mixed methods design. according to Morgan's table 331 of the students were pinpointed as the research sample. The tools used to get data are; interviewing with the industrial managers of Esfahan province and a questionnaire prepared by the researcher which is based on the market employability skills of the province which are delivered to the students and the alpha coefficient equal .83 is obtained. Data collected analyze with ANOVA, one sample T test and bonferroni post hoc test by the use of the SPSS software (version 17). Due to the results of the research, the students of the University of and Azad university of Khorasgan from view point of the Entrepreneurship skill as one of the labor market expected employability competencies has been meaningful relationship with default group. Although the results show that the gender and type of university have no influence on the amount of the Entrepreneurship skill but major and Degree have no influence on the amount of the Entrepreneurship skill the of the students.پژوهش حاضر به بررسی نیاز آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی در حوزه قابلیتهای عام اشتغالزای مورد انتظار بازار کار با رویکرد کارآفرینی میپردازد. روش پژوهش از نوع ترکیبی– اکتشافی بود. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاههای اصفهان و آزاد خوراسگان است که بر اساس جدول مورگان 331 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه با مدیران صنایع استان اصفهان و پرسشنامه محقق ساختهای بود که بر اساس مولفههای مهارتهای اشتغالزای بازارکار استان اصفهان ساخته شده. پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 83/. به دست آمده است. دادههای گردآوری شده به کمک تحلیل واریانس یک راهه، تی تک متغیره ،آزمون-های تعقیبی بونفرونی ، از طریق نرم افزار SPSS17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج پژوهش، دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان از نظر برخورداری از قابلیت کارآفرینی تفاوت معناداری با گروه پیشفرض جامعه داشتند و این تفاوت بیان کننده کمتر بودن نمرات دانشجویان نسبت به انتظارات مدیران می-باشد. همچنین، نتایج نشان داد دانشگاه و جنسیت تاثیری در میزان برخورداری دانشجویان از قابلیت کارآفرینی ندارد اما در زمینه رشته و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار دیده شد. کلید واژهها: کارآفرینی، قابلیتهای اشتغالزا، بازار کار، دانشجویان تحصیلات تکمیلی.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682620160320Work Hope in Time perspectiveامید اشتغال در چشم انداز زمان8510399559FAمحمدرضا عابدیدانشگاه اصفهان0000-0003-3162-7044محمد مصطفویدانشجوی دکترای مشاوره شغلی دانشگاه اصفهانعبد الله شفیع آبادیدانشگاه علامه طبا طباییپریسا نیلفروشاندانشگاه اصفهانابوالقاسم عیسی مراد رودبنهدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151120Abstract
In order to examine the pattern of relationship between 5 dimensional model of time perspective and work hope, an in access-random sample of 514 junior high school students (240 boys, 274 girls) was selected and demographic questionnaire, work hope scale, and Zimbardo time perspective inventory were performed. Results of structural equation modeling showed that five dimensions of time perspective accounted 47% (R=0.69) of variance of work hope. Results of canonical correlation analysis showed that in frame of 1 canonical variant by a canonical correlation of 0.65, a pattern of low scores in future, present-hedonistic, and positive past, and high scores in negative past and present-fatalistic represented best combination in accordance to low levels in 3 dimensions of work hope (by 42% of variance). In sum, results supported from utility of time perspective particularly balanced time perspective in career development practices. Other findings were discussed. چکیدهبا هدف تعیین الگوی رابطه بین مدل پنج بعدی چشم انداز زمانی و امید اشتغال، نمونهای در دسترس-تصادفی 514 نفری از دانش آموز اول متوسطه (240 پسر و 274 دختر)، انتخاب و پرسشنامه دموگرافیک، مقیاس امید اشتغال و سیاهه چشم انداز زمانی زیمباردو بین آنها اجرا شد. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که پنج بعدچشم انداز زمانی 47 درصد (69/0=R)، حجم واریانس امید اشتغال را تبیین میکند. نتایج تحلیل کانونی نشان داد که در قالب یک متغیر کانونی با ضریب کانونی 65/0، الگوی نمرات پایین در آینده لذت گرا و گذشته مثبت و نمرات بالا در گذشته منفی و حال جبری، بهترین ترکیب را در همسویی با سطوح پایین سه بعد امید اشتغال ارایه میکند (با 42% توان تبیین واریانس). در مجموع، نتایج از سودمندی چشم انداز زمانی، و به ویژه، الگوی چشم انداز متعادل زمانی در کاربردهای رشد مسیرشغلی حمایت کرد. سایر یافتهها نیز مورد بحث قرار گرفت.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682620160320ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻴﺎن راﻫﺒﺮدﻫﺎی روﻳﺎروﻳﻲ و اﺳﺘﺮس ﺷﻐﻠﻲ ﺑﺎ ﺧﺸﻨﻮدی ﺷﻐﻠﻲ اﺳﺘﺎن ﻗﻢ10412599533FAنفیسه احمدیدانشگاه علامه طباطباییعلی دلاوردانشگاه علامه طباطباییعبدالله شفیع آبادیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171205هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین راهبردهای رویارویی و استرس شغلی با خشنودی شغلی مدیران مدارس استان قم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس استان قم (816 نفر) بودند. نمونه پژوهش شامل 228 مدیر که از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، و به آزمونهای راهبردهای رویارویی اندلر و پارکر (1990)، استرس شغلی و پرسشنامه توصیف شغل پاسخ دادند. دادهها بهروش همبستگی و رگرسیون گام به گام که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد استرس شغلی و راهبرد رویارویی مسألهمدار همراه با راهبرد رویارویی اجتنابمدار توان پیشبینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارد. متغیر راهبرد رویارویی اجتنابمدار توان پیشبینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را ندارد و متغیر راهبرد رویارویی هیجانمدار و مسألهمدار توان پیشبینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارند. همچنین استرس شغلی توان پیشبینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارد و متغیر راهبرد رویارویی مسألهمدار توان پیشبینی تغییرات واریانس استرس شغلی را دارد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای رویارویی با مشکلات میتواند در کاهش استرس شغلی و افزایش خشنودی شغلی نقش مهمی داشته باشند.دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-162682620160320ارائه مدلی برای تابآوری شغلی معلمان بر اساس سبک مقابلهای و نقش واسطهای باورهای مذهبی12614199536FAسمیه ساداتی فیروزآبادیدانشگاه شیرازژیلا نورانی کوتناییدانشگاه یاسوجJournal Article20171205هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تابآوری شغلی معلمان بر اساس سبک مقابلهای با نقش واسطهای باورهای مذهبی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس عادی استان مازندران که در سال تحصیلی 1393-1394 در مدارس اشتغال داشتند را شامل شد که از بین آنان 200 معلم مدارس عادی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه تابآوری شغلی معلمان آموزش ویژه (سوتومایور، 2012)، پرسشنامه مقابله با موقعیت استرسزا (اندلر و پارکر،1990) و پرسشنامه دینداری نسخه ۱۵ (هوبر و هوبر، ۲۰۱۲) به کارگرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد سبک مقابله مسألهمدار به صورت مثبت و سبک مقابلهای هیجانی به صورت منفی بر تابآوری شغلی معلمان مؤثر بوده است و بین باور مذهبی (ابعاد شناختی، عقیدتی و اعمال عمومی) و تابآوری ارتباط مثبت و معنادار بوده، همچنین تمام ابعاد باور مذهبی با سبک مقابلهای (مسألهمدار) رابطه مثبت و معنادار داشته است: همچنین یافته نشان میدهد که باورهای مذهبی توانسته است نقش واسطهای بین سبک مقابلهای و تابآوری ایفا کند. در نتیجه براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان با آموزش سبک مناسب مقابله با استرس و ایجاد باور مذهبی قویتر، آگاهی بیشتری به معلمان داده تا این روند بر تابآوری آنها و نهایتاً بر بهزیستی آنان و بالطبع دانشآموزان آنها اثر مطلوبی بجا بگذارد.