دانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16265920110421مقایسه میزان خودانضباطی و سطوح آن در شرایط کاری مختلف در بین کارکنان تولید99275FAﺳﻴﺪه ﻣﻨﻮر ﻳﺰدیدانشگاه اﻟﺰﻫﺮاءﻏﺰال زﻧﺪﻛﺮﻳﻤﻲدانشگاه اﻟﺰﻫﺮاءJournal Article20150517خودانضباطی عبارت است از توانایی انجام کار درست حتی زمانی که کسی اهمیتی به پیامد اشتباه ندهد، و هدف پژوهش حاضر مقایسه خودانضباطی و سطوح آن بین کارکنان تولیدی یک کارخانه صنعتی با توجه به شرایط کاری آنها است. روش پژوهش پس رویدادی از نوع علی مقایسهای است. نمونه تحقیق300 شرکتکننده بودند که بهطور خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودانضباطی است که ضریب همسانی درونی نمره کل آن 83/0 بدست آمد. F محاسبه شده در سطح 01/0 برای متغیرهای خودانضباطی کل، سطح غیراخلاقی و سطح چسبندگی معنیدار بود. نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که گروه دارای شرایط کاری سبک نسبت به گروههای شرایط کاری سنگین، خودانضباطی بیشتری داشتند. یافتههای پژوهش نشان داد که خودانضباطی با تغییر شرایط کاری تغییر کرد. فراهم آوردن شرایط کاری مناسب در سازمانها، میتواند به افزایش خودانضباطی در افراد کمک کند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99275_2c07533cbd4491f90e01d50429a86c3b.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16265920110421بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه شهید بهشتی99280FAﻏﻼﻣﻌﻠﻲ ﻃﺒﺮﺳـﺎدانشگاه شهید بهشتیﻣﺤﻤـﺪ ﻳﺰداﻧـﻲ زﻳـﺎرتدانشگاه شهید بهشتیﺣﺎﻣـﺪ رﺋﻴﺴﻲدانشگاه شهید بهشتیاسدالله ﻃﺎﻫﺮیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517ساختار سازمانی و تحلیلرفتگی شغلی دو مقوله مهم هستند که امروزه در حوزۀ تئوریهای مدیریت رفتار سازمانی از جایگاه ویژهای برخوردارند. این دو مبحث دارای نقاط مشترک فراوانی هستند که برهم تأثیرگذارند. با توجه به اهمیت این دو مقوله، در این پژوهش تلاش گردیده تا ضمن تعریفی روشن از مسأله تحقیق و ادبیات مربوط به این دو مقوله، ارتباط این دو مفهوم با یکدیگر در بین کارکنان دانشگاه شهید بهشتی، مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به هدف و ماهیت موضوع و فرضیهها، تحقیق حاضر از نوع توصیفی/ همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق600 نفر از کارکنان دانشگاه میباشند،که با استفاده از جدول مورگان 234 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای دو پرسشنامه ساختار سازمانی با ضریب آلفای 78% و پرسشنامه تحلیلرفتگی شغلی مسلچ با ضریب آلفای 86 % است. نتایج نشان داد که بین تمام عوامل ساختار سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی همبستگی مثبت و معنادار است.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99280_a1beb211042ab330738c2e6fa7d5c012.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16265920110421بررسی رابطه استرس شغلی با رضایت زناشویی در کارکنان زن99284FAﺷﻬﻨﺎﺯ ﻣﺤﻤﺪﻱدانشگاه تربیت معلم تهرانمنیژه مقصودیدانشگاه تهرانJournal Article20150517: هدف پژوهش بررسی رابطه بین استرس شغلی و رضایت زناشویی زنان شاغل در وزارت کار و امور اجتماعی انجام گرفته است. دو پرسشنامه استرس شغلی فیلیپالرایس (1992) و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (1997) توسط 100 نفر از کارمندان زن شاغل در وزارت کار و امور اجتماعی که بهصورت تصادفی انتخاب شده بودند تکمیل و بررسی شد. نتایج نشان داد که زنان شاغل دچار استرس شغلی میباشند. نتایج همچنین نشان میدهد که ضریب همبستگی منفی (392/0- = r ، 001/0 >P) بین استرس شغلی و رضایت زناشویی وجود دارد. بین رضایت زناشویی و روابط بین فردی (328/0-= r، 5/0>(P در متغیرهای استرس شغلی ضریب همبستگی منفی وجود دارد. بین دیگر متغیرهای استرس شغلی یعنی وضعیت جسمانی و علائق شغلی و رضایت زناشویی رابطهای وجود ندارد. بین متغیر استرس شغلی با متغیر رضایت زناشویی روابط دوتایی ضریب همبستگی منفی (364/0-=r، 05/0 > (Pوجود دارد، بین متغیر استرس شغلی با متغیر رضایت زناشویی روابط جنسی ضریب همبستگی منفی (315/0-= r، 05/0 >P) وجود دارد. بین متغیر استرس شغلی و دیگر متغیرهای رضایت زناشویی همبستگی مشاهده نشد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99284_42e8dfbd616dc5b3b513c61a54f3c9a6.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16265920110421رابطه ابعاد انگیزش شغلی خودتعیینکنندگی با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان99289FAعبدالزهرا نعامیدانشگاه شهید چمران اهوازﺻﺎﻟﺤﻪ ﭘﻴﺮﻳﺎییدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150517هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد انگیزش شغلی خود تعیین کنندگی با اشتیاق شغلی است. نمونه شامل 200 نفر (150مرد و 50 زن) از کارکنان شرکت ذوب آهن استان اصفهان بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه انگیزش شغلی خودتعیینکنندگی بلیس و پرسشنامه اشتیاق شغلی استفاده شد. بهمنظور تحلیل نتایج از روشهای همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی-دار بین سه بعد انگیزش شغلی خودتعیینکنندگی (انگیزش درونی، خودپذیر و درون فکنی شده) با اشتیاق شغلی و رابطه منفی معنیدار بین ابعادی که از نظر خودتعیینکنندگی در سطح پایین هستند (انگیزش بیرونی، بیانگیزگی درونی و بی انگیزگی بیرونی) با اشتیاق شغلی است. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهند که ابعاد انگیزش شغلی خودتعیینکنندگی رابطه معنیداری با ابعاد اشتیاق شغلی (جذب، نیرومندی و وقف خود) دارد. به عبارتی سطوح بالای انگیزش شغلی خودتعیینکننده به پیامدهای مثبتی مانند اشتیاق شغلی میانجامد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99289_6dfa902bcc7ae09ca9067f742231bdcd.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16265920110421بررسی مقایسهای استرس شغلی دبیران تربیت بدنی مدارس دولتی راهنمایی99295FAﻋﺒﺪاﻟﻮﻫﺎب ﭘﻮرﻗـﺎزدانشگاه سیستان و بلوچستانﻣﻬـﻴﻦ ﻛﻴﺨـﺎﻧﮋاددانشگاه شهید بهشتیاﻛﺒـﺮ ﻓﺮﺟﻲ ارﻣﻜﻲدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسهای استرس شغلی دبیران تربیت بدنی مدارس دولتی راهنمایی استان سیستان و بلوچستان است. روش تحقیق، توصیفی و جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دبیران راهنمایی استان و حجم نمونه برابر 172 دبیر (87 نفر دبیر تربیت بدنی زن و 85 نفر دبیر تبیت بدنی مرد) می باشد. برای انتخاب نمونه مورد نیاز از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای ـ تصادفی استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استرس شغلی ویلیام دایر است و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون t تک نمونهای، t مستقل،آزمون F و آزمون تعقیبی توکی و آزمون تک متغیره استفاده گردید. نتایج بدست آمده حاکی از استرس شغلی بالا در بین دبیران است و استرس دبیران تربیت بدنی زن بالاتر از دبیران مرد راهنمایی در استان میباشد. نتایج همچنین نشان داد که بین استرس شغلی دبیران مدارس برخوردار و غیر برخوردار، و دبیران باسابقه کم و دبیران باسابقه زیاد تفاوت معناداری وجود ندارد. مقایسه نتایج بدست آمده از مناطق مختلف استان حاکی از این است که تفاوت معناداری در بین بعضی از مناطق مشاهده میشود.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99295_a8c6831dfc5e30bb94df766986f21bc2.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16265920110421پیش بینی کیفیت زندگی معلمان زن براساس متغیرهای هوش هیجانی و هوش معنوی99300FAﺳﻴﻤﻴﻦ ﺣـﺴﻴﻨﻴﺎندانشگاه الزهراﺳـﻮﮔﻨﺪ ﻗﺎﺳـﻢزادهدانشگاه تهرانﻣﺎﻧـﺪاﻧﺎ ﻧﻴﻜﻨﺎمدانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20150517هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش هوش هیجانی و هوش معنوی بهعنوان عوامل پیشبینیکننده کیفیت زندگی در معلمان زن بود. بدین منظور 280 معلم زن با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش هیجانی بار-ان (1997)، هوش معنوی ناصری (1386) و مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1998) استفاده شد. تحلیل همبستگی دادهها نشان داد که اکثریت مولفههای هوش هیجانی رابطه مثبت معناداری با زیر مقیاسهای کیفیت زندگی دارند. از طرف دیگر روابط مثبت معنیداری میان بعضی مولفههای هوش معنوی و زیر مقیاسهای کیفیت زندگی مشاهده شد. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه نشان داد که بعضی مولفههای هوش هیجانی و هوش معنوی بهصورت معنیداری کیفیت زندگی را پیشبینی میکنند.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99300_709abfd1432c165af4915ffab4c2e359.pdfدانشگاه شهید بهشتیمشاوره شغلی و سازمانی2008-16265920110421رابطه سختروئی با میزان کمرویی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف99305FAطیبه منتظر غیبدانشگاه آزاد اسلامیقدسی احقردانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20150517هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سختروئی با میزان کمرویی در دانشجویان است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای 300 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف در سال تحصیلی 1388 انتخاب شدند و به پرسشنامه سختروئی کوباسا (1979) و پرسشنامة کمرویی زیمباردو (1990) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد 3/14 درصد از دانشجویان از نظر کمرویی در سطح پایینتر از متوسط و 70 درصد از آنان در سطح متوسط، 7/15 درصد از دانشجویان در سطح بالاتر از متوسط بوده که این وضعیت مخاطرهآمیز است. رابطه بین ویژگیهای سخت-روئی دانشجویان با میزان کمرویی آنان منفی و معکوس بود. از روی نمرات سخت روئی میتوان میزان کمرویی دانشجویان را پیشبینی کرد و میزان قدرت پیشبینی مؤلفة کنترل بیشتر از مؤلفههای چالش و تعهد در سختروئی است. نتایج نشان داد سختروئی بهعنوان یک تعدیلگر کمرویی عمل میکند و دانشجویان با سختروئی در سطح بالا کمرویـی کمتری را تجـــربه میکنند. این یافته میتواند راهگشای سیاستگذاریهای مناسب در زمینه آسیبهای روانی از کمرویی و ارائه برنامههای پیشگیرانه و برنامههای مرتبط با ارتقاء سختروئی در دانشجویان باشد.https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99305_d7884f171284324150cd9ad68f6da96a.pdf