TY - JOUR ID - 99885 TI - تدوین مدل ساختاری استاندارد توسعه حرفه‌ای دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای سواد اطلاعاتی آن‌ها JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - کاشی نهنجی, وحیده AU - اسفندیاری مقدم, علیرضا AU - عرفانی, نصراله AD - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان AD - دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان AD - دانشیار دانشگاه پیام نور Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 36 SP - 69 EP - 102 KW - سواد اطلاعاتی KW - توسعه حرفه‌ای KW - دانشجو-معلمان KW - دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) KW - مدل‌ توسعه حرفه‌ای DO - N2 - هدف این پژوهش تدوین مدل ساختاری استاندارد توسعه حرفه‌ای براساس سواد اطلاعاتی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق)  است.  روش پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی در قالب تحلیل مسیر می‌باشد که به روش الگو‌یابی معادلات ساختاری انجام گرفته است. در این پژوهش برای تدوین مدل معادلات ساختاری از نرم‌افزار Smart-PLS و برای نیکویی برازش از شاخص GOF استفاده شد. نمونه پژوهش را تعداد 1080 نفر از جامعه آماری 1500 نفری از میان دانشجومعلمان منطقه غرب کشور تشکیل می‌دهند که در کلیه رشته‌های موجود دانشگاه فرهنگیان  مشغول به تحصیل هستند و  دروس کارورزی را پشت سر گذاشته‌اند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی و توسعه حرفه‌ای است که بر مبنای دو استاندارد بین‌المللی سواد اطلاعای برای تربیت معلم و استانداردتوسعه معلمان نیوجرسی آمریکا تدوین شد. در این پژوهش پس از تایید برازش دو مدل اندازه‌گیری سواد اطلاعاتی و توسعه حرفه‌ای، برازش مدل معادلات ساختاری با مقدار شاخص =GOF 488/0 تایید شد. بنابراین این نتیجه به دست آمد که برازش مدل ساختاری استانداردهای توسعه حرفه‌ای براساس سواد اطلاعاتی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان غرب کشور از برازش مناسبی برخوردار است و با توجه به مقایسه نتایج پیشینه ها با مدل تایید شده، شاخص‌های سواد اطلاعاتی در توسعه حرفه‌ای معلمان از جوانب متعدد تاثیر مثبت دارند. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99885.html L1 - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99885_17a9668a6ccb95dfcea7661246e1bae1.pdf ER -