TY - JOUR ID - 99584 TI - تأثیر بازخورد هدف مسیر شغلی بر پایستگی تحصیلی: نقش میانجی فاصله با هدف مسیر شغلی و استرس مسیر شغلی JO - مشاوره شغلی و سازمانی JA - JCOC LA - fa SN - 2008-1626 AU - دوستانی, پریسا AU - صادقی, احمد AD - کارشناسی ارشد مشاوره شغلی دانشگاه اصفهان AD - استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 27 SP - 49 EP - 67 DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی­گری فاصله با هدف مسیر شغلی و استرس مسیر شغلی در رابطه با بازخورد هدف مسیر شغلی و پایستگی تحصیلی دانش­آموزان است. روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل­یابی علی است. جامعه­ی آماری این پژوهش، شامل کلیه­ی دانش­آموزان پایه­ی چهارم دبیرستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بود. از این جامعه نمونه­ای به حجم 450 دانش­آموز (50% پسر و 50% دختر) به روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی انتخاب شد. به­منظور گردآوری داده­ها از مقیاس پایستگی تحصیلی (دهقانی­زاده و حسین­چاری، 2012)، مقیاس بازخورد هدف مسیر شغلی (هو، کرید و هود، 2016)، مقیاس فاصله با هدف مسیر شغلی (کرید و هود، 2015) و پرسش­نامه­ی استرس دانشگاهی کره­ای (چوی و همکاران، 2011) استفاده شد. داده­ها به روش تحلیل مسیر و آزمون بوت استرپ با استفاده از نرم­افزار Amos تحلیل شد. نتایج نشان داد فاصله با هدف مسیر شغلی در رابطه­ی زیر­مقیاس بازخورد منفی در مورد پیشرفت با پایستگی تحصیلی، نقش میانجی کامل داشت؛ ولی دو زیرمقیاس دیگر بر پایستگی تحصیلی، اثر غیرمستقیم داشتند. استرس مسیر شغلی در رابطه­ی زیر­مقیاس بازخورد منفی در مورد پیشرفت با پایستگی تحصیلی، نقش میانجی کامل داشت؛ ولی دو زیرمقیاس دیگر بر پایستگی تحصیلی، اثر غیرمستقیم داشتند؛ در نتیجه به منظور تقویت پایستگی تحصیلی دانش­آموزان چهارم دبیرستان باید به نقش استرس مسیر شغلی، فاصله با هدف مسیر شغلی و بازخورد هدف مسیر شغلی توجه داشت. UR - https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99584.html L1 - ER -