دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
طراحی مدل جبران خدمات راهبردی شاغلین شرکت برق منطقهای یزد
9
30
FA
سمانه
کارگریان
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه اصفهان
kargarian.s@gmail.com
علی
شائمی برزکی
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
shaemi@ase.ui.ac.ir
هادی
تیموری
0000-0003-3288-1319
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
h.teimouri@ase.ui.ac.ir
10.52547/jcoc.12.4.9
هدف: هدف کلی این پژوهش طراحی مدل راهبردی جبران خدمات شاغلین شرکت برق منطقهای استان یزد میباشد.روش: در این پژوهش برای گردآوری دادههای کیفی با 15 نفر از مدیران سطوح مختلف و کارکنان شرکت برق منطقهای استان یزد، مصاحبه صورت گرفته و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از گراندد تئوری استفاده شده است. برای ارزیابی روایی پرسشنامه از ضریب نسبی روایی و شاخص روایی و برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.یافتهها: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان از آن دارد که درنظر گرفتن ابعاد مادی و غیرمادی جبران خدمات به صورت همزمان از نکات مهمی است که باید مدیران و مسئولان به آن توجه داشته باشند.نتایج: برای بهرهمندی از مزایای نظام جبران خدمات توجه به نیازهای کارکنان و مشارکت آنها در طراحی نظام جبران خدمات و همچنین به روز رسانی نظام جبران خدمات با توجه به اقتضائات، بسیار حائز اهمیت است. در این میان هیات مدیره نیز از طریق تصویب دستورالعملها نقش بسزایی در کارآمدی و اثربخشی جبران خدمات کارکنان بر عهده دارد.
استراتژی,جبران خدمات- گراندد تئوری- شرکت برق منطقهای استان یزد
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100605.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100605_f1bbc16cf17befab11c792e59c4ab43b.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
شناسایی و تبیین رفتارهای مسیر شغلی آینده نگر در جهت بهبود قابلیت استخدام پذیری متقاضیان کار با استفاده از روش دلفی فازی
31
52
FA
سید نجم الدین
موسوی
0000-0002-6969-7729
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
mousavi.na@lu.ac.ir
رضا
سپهوند
دانشیارگروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
sepahvand.re@lu.ac.ir
علی
شریعت نژاد
دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
alishariat69@gmail.com
سیده نسیم
موسوی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد ملایر، ملایر، ایران
nasimmousavi70@yahoo.com
10.52547/jcoc.12.4.31
امروزه با توجه به خیل عظیم جمعیت فارغ التحصیل بیکار و حجم بالای دانشجویان کشور، متقاضیان کار برای آنکه قابلیت استخدام پذیری خود را بهبود بخشند، نیازمند به رفتارهای مسیرشغلی آیندهنگرانه هستند. بنابراین روی آوردن به رویکرد استراتژیک و آینده نگرانه در جهت تضمین استخدامپذیری و یافتن شغل مناسب برای متقاضیان کار در آینده اهمیت زیادی پیدا میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین رفتارهای مسیرشغلی آیندهنگر درجهت بهبود استخدامپذیری برای متقاضیان کار کشور انجام شد. این پژوهش از نظر روش آمیخته، برمبنای پژوهشهای کیفی و کمّی و از نوع پژوهشهای قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش متخصصان منابع انسانی هستند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و بر اساس اصل کفایت نظری، 30 نفر از آنان بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمّی پرسشنامه بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب با استفاده از شاخص CVR و آزمون کاپای کوهن و روایی محتوایی و پایایی آزمون مجدد تأیید شد. دادههای کیفی با نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری و دادههای کمّی با روش Delphi Fuzzy تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین رفتارهای مسیر شغلی آینده نگر برای بهبود قایلیت استخدامپذیری متقاضیان کار، داشتن تفکراستراتژیک، چشمانداز روشن و واقعبینانه، مهارت پذیرشتغییر، توانایی درک و حل مسئله، نوآوری دانشبنیان، قابلیت یادگیریپویا، هوش فرهنگی و هوش هیجانی هستند.
مسیر شغلی,رفتارهای مسیر شغلی آینده نگر,متقاضیان کار,روش دلفی فازی
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100611.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100611_435b2a3a4e9b9232f476a3730b6d1b67.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
مطالعه کیفی ابعاد و عوامل موثر بر شکل گیری طفره روی معلمان
53
70
FA
سهیلا
مختاری
دانشجوی دکتری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
s_mokhtari67@yahoo.com
حسن رضا
زین آبادی
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
zeinabaddi_hr@khu.ac.ir
10.52547/jcoc.12.4.53
پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد و عوامل مؤثر بر شکلگیری طفرهروی سازمانی معلمان مدارس انجام گرفته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 11 نفر از معلمان زن با تجربه و عموماً با تحصیلات بالا در زمینه کار گروهی در مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 که از مناطق 6، 11؛ 2، و 5 انتخاب شدند. همچنین مشارکت این افراد در پژوهش براساس میل شخصی و براساس نمونهگیری معیار (تجربه بالای 10 سال و مشارکت در کار گروهی) با توجه به قاعده اشباع نظری بوده است. از آنجا که استراتژی پژوهش، کیفی بوده دادههای مورد نیاز با استفاده از مصاحبههای عمیق با مشارکتکنندگان جمعآوری و در قالب سه مرحله کدگذاری آزاد یا باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که طفرهروی شامل دو بعد فردی و سازمانی که 13 مضمون فرعی میباشد. همچنین عوامل مؤثر بر شکلگیری طفرهروی در 4 مضمون اصلی (مدیریت، فرهنگ، ساختار و همکاران) و 15 مضمون فرعی قابل شناسایی هستند. نکته قابل توجه در این پژوهش این است که معلمان 4 عاملی را که در شکلگیری طفرهروی مؤثر دانستهاند بهعنوان عوامل اصلاحی برای جلوگیری از بروز این پدیده نیز بیان کردند. این پژوهش نشان داد که معلمان مدارس در معرض آسیب طفرهروی قرار دارند و باید تصمیمات جدی برای جلوگیری از شیوع و مباره با آن اتخاذ نمود.
طفره روی,شکل گیری,معلمان
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100594.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100594_0e8c83b2bcc2cb4b63e724369d465973.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
بررسی نقش میانجیگری انطباقپذیری مسیرشغلی در ارتباط بین شخصیت و ارزیابی بنیادین خویشتن با آمادگی گذار دانشگاه به کار
71
96
FA
شیوا
شریفی
کارشناسی ارشد مشاوره شغلی ، دانشگاه اصفهان
shivasharifi69@gmail.com
احمد
صادقی
دانشیار مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان
asadeghi22@gmail.com
10.52547/jcoc.12.4.71
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش میانجیگری انطباقپذیری مسیرشغلی در ارتباط بین شخصیت و ارزیابیبنیادینخویشتن با آمادگی گذار دانشگاه به کار انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی، همبستگی بود که با تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS 23 و AMOS 23 انجام شد. جامعهی آماری، دانشجویان ترم 6 تا 8 مشغول به تحصیل دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان، در سال تحصیلی 97-96 بودند. روش نمونهگیری، طبقهای متناسب با حجم و جنسیت بود و در نهایت، از بین جامعهی 2683 نفری، 401 دانشجو مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی پنج عاملی بزرگ شخصیت (NEO-FFI) مک کری و کاستا (2004) و مقیاسهای ارزیابیبنیادینخویشتن جاج و دورهام (2003)، انطباقپذیری مسیرشغلی ساویکاس و پورفلی (2012) و آمادگی گذار دانشگاه به کار صادقی و همکاران (1396) بود. یافتهها: نتایج نشان داد که انطباقپذیری مسیرشغلی، میانجی کاملی (02/0 p <) برای ارتباط برونگرایی و گذار دانشگاه به کار بود ولی در رابطهی ارزیابیبنیادینخویشتن (02/0 p <)، وجدانگرایی (05/0 p <) و توافقپذیری (05/0 p <) با گذار دانشگاه به کار، میانجی جزئی محسوب میشد، همچنین ارتباط بین تجربهگرایی، با آمادگی گذار دانشگاه به کار کاملاً مستقیم (001/0 p <) و انطباقپذیری مسیرشغلی میانجی رابطهی بین تجربهگرایی و آمادگی گذار نبود. علاوه بر آن، در ارتباط روانرنجوری با آمادگی گذار، نقش انطباقپذیری مسیرشغلی، بیاثر بود. نتیجهگیری: نتیجهی پژوهش حاضر اذعان دارد که افزایش انطباقپذیری مسیرشغلی دانشجویان میتواند تسهیلگری برای افزایش موفقیت فرآیند گذار دانشگاه به کار آنها باشد، علاوه بر این، با توجه به اینکه ارزیابی دانشجویان از میزان شایستگیها و توانمندیهایشان، عامل مؤثری بر میزان انطباقپذیری مسیرشغلی و آمادگی گذار دانشگاه به کار آنها میباشد، طرحریزی برنامههایی جهت افزایش میزان ارزیابی دانشجویان از ویژگیهای بنیادین خویشتنشان، ضروری مینماید. همچنین در طرحریزیهای به منظور افزایش ارزیابیبنیادینخویشتن، انطباقپذیری مسیرشغلی و آمادگی گذار دانشگاه به کار افراد، بهتر است ویژگیهای شخصیتی آنها مورد توجه قرار گیرد.
ارزیابی بنیادین خویشتن,انطباق پذیری مسیر شغلی,شخصیت,گذار دانشگاه به کار
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100596.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100596_d10990cce16718316ea6f5083b81ce5a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
پیش بینی رفتارهای شهروندی سازمانی اجباری و ارادی از طریق ادراک ناامنی شغلی و ادراک استرس شغلی
97
116
FA
علی
مهداد
0000-0001-9366-5500
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
alimahdad.am@gmail.com
مریم السادات
سجادی
کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه ازاداسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان).
sajadymaryamalsadat@gmail.com
فریناز
آبشاهی
کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه ازاداسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان).
f.abshahi2020@gmail.com
10.52547/jcoc.12.4.97
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی رفتارهای شهروندی سازمانی اجباری و ارادی از طریق ادراک ناامنی شغلی و ادراک استرس در میان کارکنان یک کارخانهی تولید مواد غذایی در اصفهان بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی کارکنان کارخانه مذکور بودند که از میان آنها 163 نفر به شیوهی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی ادراک عدم امنیت شغلی فرانسیس و بارلینگ (2005)، پرسشنامه ادراک استرس شغلی باباکاس، یاواس و آشیل (2009)، پرسشنامه رفتارهای شهروندی- سازمانی لی و آلن (2002) و پرسشنامه رفتارهای شهروندی- سازمانی اجباری ویگودا- گادوت (2007) بود. یافتهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (به شیوهی گام به گام) تحلیل گردید و نتایج نشان داد که بین ادراک ناامنی شغلی با رفتارهای شهروندی اجباری، رابطه مثبت و با رفتار شهروندی ارادی (معطوف به افراد و سازمان) رابطه منفی و معنادار (01/0p <) وجود دارد. همچنین بین ادراک استرس شغلی با رفتار شهروندی اجباری، رابطه مثبت و با رفتار شهروندی ارادی (معطوف به افراد و سازمان) رابطه منفی و معنادار (01/0p <) وجود دارد. علاوه بر این، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین فقط ادراک استرس شغلی، پیشبینی کنندهی معنادار رفتار شهروندی اجباری (01/0p <، 46/0 = β) با توان پیش بینی 6/26 درصد و رفتار شهروندی ارادی معطوف به افراد (01/0p <، 16/0- = β) با توان پیش بینی 3/6 درصد بود و هر دو متغیر ادراک ناامنی شغلی و ادراک استرس شغلی پیش بین معنادار (01/0p <، 36/0- = β) و (01/0p <، 44/0- = β) رفتار شهروندی ارادی معطوف به سازمان با توان پیشبینی 6/40 درصد بودند. بنابراین، بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری نمود که کارکنان در شرایط ادراک امنیت شغلی بالا و استرس شغلی پایین اقدام به رفتار شهروندی سازمانی ارادی و در شرایط ادراک امنیت شغلی پایین و استرس شغلی بالا اقدام به رفتارهای شهروندی اجباری میکنند.
رفتارهای شهروندی سازمانی اجباری,رفتارهای شهروندی سازمانی ارادیٰ,ادراک ناامنی شغلی,ادراک استرس شغلی,صنعتغذایی
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100613.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100613_b5e6c36370efaef3a3e2d1bbe2fd23db.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
بررسی نقش میانجی نشانگان تنیدگی ادارک شده در رابطه باورهای فراشناختی و نشخوارهای ذهنی با عملکرد شغلی کارکنان آتش نشانی
117
136
FA
ابراهیم
نامنی
دانشیار مشاوره گروه علوم تربیتی. دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
a.namani@hsu.ac.ir
فاطمه
دهنوی
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه ازاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران
dehnavi@outlook.com
10.52547/jcoc.12.4.117
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی نشانگان تنیدگی ادارک شده در رابطه باورهای فراشناختی و نشخوارهای ذهنی با عملکرد شغلی آتش نشانان انجام شد.روش: این پژوهش توصیفی - همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان آتش نشانان شهرستان مشهد در سال 97 می باشد.. 205 نفر به عنوان نمونه پژوهش به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه نشانگان تنیدگی ادراک شده صفار زاده (1379)، پرسشنامه فراشناختی ولز (2004)، مقیاس پاسخ نشخوار نولن ـ هوکسیما و مورو (1991) و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1986)استفاده گردید. دادههای پژوهش با استفاده ازروش های همبستگی و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار آموس و spss22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها : یافته ها نشان داد نشانگان تنیدگی ادراک شده در رابطه بین باورهای فراشناختی و نشخوار ذهنی با عملکرد شغلی نقش میانجیگرانه معنی داری ایفا می نماید ولیکن، بین باورهای فراشناختی و نشخوار ذهنی با عملکرد شغلی رابطه معنی داری ندارند.نتیجه گیری: با استفاده از نتایج حاصل می توان نتیجه گرفت که رابطه باور های فراشناختی و نشخوار ذهنی با عملکرد شغلی آتش نشانان یک رابطه خطی ساده نیست و نشانگان تنیدگی ادراک شده می تواند نقش میانجی گرانه ایفا کند.
باورهای فراشناختی,عملکرد شغلی,نشانگان تنیدگی ادراک شده,نشخوار ذهنی,کارکنان آتش نشانی
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100603.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100603_0acea67c347c25fdce58c80e4801c71e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین سبک های مدیریت کلاس معلمان با ابعاد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
137
154
FA
سیروس
شیراوند
دانشجوی دکترای علوم تربیتی، مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
phd.sirus.49.shiravand@gmail.com
رضا
هویدا
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان, اصفهان، ایران
r.hoveida@edu.ui.ac.ir
سعید
رجایی پور
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
s.rajaipour@edu.ui.ac.ir
10.52547/jcoc.12.4.137
هدف :پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین الگوی روابط سبکهای مدیریت کلاس معلمان با ابعاد مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه انجامشده است. روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی استفادهشده است و جامعه آماری شامل دانشآموزان نواحی 1، 2 و 3 شهر کرمانشاه به تعداد 11777 نفر و معلمان نواحی 1، 2 و 3 شهر کرمانشاه به تعداد 403 نفر بوده است. حجم نمونه در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 394 نفر دانشآموز و تعداد 197 نفر از معلمان به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای مدیریت کلاس درس، مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفادهشده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به تأیید متخصصین و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 928/.904/؛ و 94/. محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS24، AMOS23 استفادهشده است. یافتهها: پژوهش نشان داد، همبستگی بین سبکهای مدیریت کلاس معلمان و مهارتهای اجتماعی (37/0= r) و همبستگی بین مهارتهای اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان (55/0=r) و همبستگی میان سبکهای مدیریت کلاس معلمان با عملکرد تحصیلی دانشآموزان برابر (45/0=r) و از لحاظ آماری در سطح (001/0=p) معنیدار است؛ نتیجه گیری: بنابراین متغیر سبکهای مدیریت کلاس معلمان بر عملکرد تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار بوده است. لذا، سبکهای مدیریت کلاس معلمان با تأکید بر مهارتهای اجتماعی؛ مهارت مکالمه؛ فعالیتهای گروهی؛ مهارت دوستیابی؛ خود تنظیمی و مدیریت بحران و تعارض میتواند بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار میباشد.
سبک مدیریت کلاس,عملکرد تحصیلی,مهارتهای اجتماعی,دانشآموزان,مدارس ابتدایی
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100607.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100607_4f20e222efa4ca625b367f23278e0bdd.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
ارائه الگوی مدیریت توانمندسازی برای مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران
155
176
FA
زهرا
اربابیان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
z.motahhariwisdompaper@gmail.com
عباس
خورشیدی
استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
nasim.arbabian@yahoo.com
محمدرضا
شهریاری
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
researchwisdom1226@gmail.com
مانی
شریفی
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
m.sharifi@qiau.ac.ir
10.52547/jcoc.12.4.155
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت توانمندسازی برای مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزشی فعال در میدان عمل به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند که با روش هدفمند گلوله برفی با انجام 18 مصاحبه، تشحیص محقق این بوده است که اطلاعات گردآوری شده به نقطه اشباع رسیده است. ابزار گردآوری دادهها بررسی اسناد ملی و بین المللی مرتبط با موضوع و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود. یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که ابعاد شناسایی شده برای الگوی توانمندسازی مدیران دوره متوسطه شهر تهران شامل ابعادی چون تواناییهای عمومی، تواناییهای بلوغی، تواناییهای عقلانی-ادراکی، تواناییهای رهبری، تواناییهای بین فردی و تواناییهای سازمانی-مدیریتی می باشند. به منظور اعتباریابی الگوی نهایی، از تکنیک دلفی استفاده شد که بیانگر تأیید یافتههای پژوهش می باشد. نتیجهگیری: به گونهای که می توان گفت ابعاد الگوی توانمندسازی بدست آمده در این پژوهش ترکیب کاملی از پژوهش داخلی و خارجی است که در هیچ یک از آنها بعدی فراتر از این 6 بعد بدست نیامده است.
الگوی توانمندسازی مدیران,تواناییهای عمومی,تواناییهای بلوغی,تواناییهای عقلانی-ادراکی,تواناییهای رهبری,تواناییهای بین فردی و تواناییهای سازمانی-مدیریتی
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100609.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100609_ed74360c88bbe9fcfd35aa804ef66b80.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
شناسایی و تبیین راهحلهای ارتقای فرایند مربیگری سازمانی
177
200
FA
زهره
چناری
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
chenari.wildfire@gmail.com
مرتضی
رضایی زاده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی, تهران، ایران
morteza.rezaeizadeh@ul.ie
قنبر
محمدی الیاسی
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
elyasi@ut.ac.ir
بهار
بندعلی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
b.bandali@gmail.com
10.52547/jcoc.12.4.177
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین راهحلهای ارتقای فرایند مربیگری در مدیریت استعدادهای سازمانی میباشد. چارچوب اصلی پژوهش کیفی است که جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، متخصصان حوزه منابع انسانی و مربیگری میباشد. روش نمونهگیری پژوهش، هدفمند و از نوع گلوله برفی است. درحقیقت، دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با 15 نفر از متخصصان حوزه منابع انسانی و مربیگری به اشباع رسید. دادههای حاصل از مصاحبه به روش کدگذاری اشتراوس و کوربین[1] تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها 10 مقوله کلی بود. این مقولهها شامل «برقراری ارتباط موثر بین مدیر و کارکنان»، «ایجاد شناخت دقیق مدیر و کارکنان از یکدیگر»، «پیش شرطهای مربیگری در سازمان»، «تسهیل فرایند انتقادپذیری و انتقادگری مدیر و کارکنان»، «فرایند تسهیلگری و مواجههگری کارکنان»، «تسهیل فرایند آموزش و توسعه مدیر و کارکنان»، «ایجاد باور به توانستن در مدیر و کارکنان»، «تسهیل فرایند اجرای بهتر تصمیم توسط کارکنان»، «بهبود سیستم ارزیابی عملکرد»، «افزایش همکاری مدیر و کارکنان» میشود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود در هر فرایند مربیگری از 10 مقوله مذکور جهت ارتقا و بهبود فرایند مربیگری استفاده شود.[1] Strauss & Corbin
توسعه منابع انسانی,فرایند مربیگری,مدیریت استعداد,مربیگری
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100524.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100524_5077c080a448e94f5717b4e6cf84d047.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
12
45
2021
01
20
شناسایی عوامل موثر بر رهبری سخاوتمند با تاکید بر معنویت در محیط کار در آموزش و پرورش استانهای شمال کشور
201
222
FA
پرویز
پقه
دانشجو دکترا مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران
سامره
شجاعی
استادیار گروه مدیریت،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران
shojaei@aliabadiau.ac.ir
محمود رضا
مستقیمی
استادیار گروه مدیریت،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران
m-r-mostaghimi@yahoo.com
فریدون
آزما
گروه مدیریت ، عضو هیات علمی واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
fereydoonazma@gmail.com
10.52547/jcoc.12.4.201
هدف این تحقیق ارائه الگوی رهبری سخاوتمند با تاکید بر معنویت در محیط کار در آموزش و پرورش استآنهای شمال کشور بوده است. روش انجام کار بر اساس روش دلفی، بوده است که از نظر 30 نفر از خبرگان امر و متخصصینی که سالها در آموزش و پرورش استآنهای شمال کشور، با این امر، سرو کار دارند، استفاده شد و در نهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. نتایج تحقیق نشان داد آموزش کارکنان،، بخشایشگری، ارتقاء سازمانی، عدالت سازمانی در تمامی فرآیند ها و رویه های رهبری، فراهم کردن محیط شاد در سازمان، شایسته سالاری در انتصابات، استفاده از نظرات کارکنان سطوح پایین سازمانی در تصمیم گیری ها، تشکر و قدردانی از همکاری مشترک همکاران از مولفه های رهبری سخاوتمند واحترام متقابل بین همکاران، خود نظارتی، خالصانه و صادقانه بودن رفتارهای کاری افراد ،رعایت اصول ودستورهای اخلاقی نبوی، احساس نظارت الهی، امر به معروف ونهی از منکر از مولفه های معنویت در محل کار بوده اند.
سبک رهبری,رهبری سخاوتمند,محیط کار,معنویت در محل کار
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100597.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100597_dbe7274e3564ab323c956cdaab2ccf0f.pdf