دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
8
26
2016
03
20
آرزوهای شغلی کودکان پیشدبستانی و دبستانی شهر اصفهان
9
28
FA
فاطمه
سمیعی
دانشگاه اصفهان
f.samiee@edu.ui.ac.ir
ایران
باغبان
دانشگاه اصفهان
محمد رضا
عابدی
دانشگاه اصفهان
سیمین
حسینیان
دانشگاه الزهرا
هدف پژوهش حاضر، بررسی آرزوهای شغلی کودکان پیشدبستانی و دبستانی شهر اصفهان است. به این منظور 375 دانشآموز شامل 128 دختر و 247 پسر، از نواحی 5 گانه آموزش و پرورش اصفهان بهشیوة نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها مصاحبة نیمه سازمانیافته بود. دادهها به دو شیوه کدگذاری شده و با استفاده از روش مجذور خی تکمتغیری، مجذور خی دومتغیری، ضریب همبستگی فی و ضریب همبستگی کرامر در نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که دو عامل مهم کلیشه های جنسیتی و سطح منزلت شغلی از عوامل موجود در نظریة رشدی گاتفردسون، در دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی تعیینکنندة آرزوهای شغلی آنها است. همچنین مشاغل جستجوگرانه جزء اولین آرزوهای دانشآموزان است. شغل والدین بهخصوص مادران و آرزوهای آنها بر آرزوهای شغلی کودکان مؤثر است و دختران مشاغل زنانه و پسران مشاغل مردانه را آرزو میکنند.
آرزوهای شغلی,کودکان,پیشدبستانی,دبستانی
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99562.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99562_0b530a9a62626ea4383330f0c985636a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
8
26
2016
03
20
نقش واسطهای استرس شغلی و فرسودگی هیجانی در رابطه رفتارهای مدنی اجباری با رضایت شغلی
29
49
FA
محسن
گل پرور
0000-0002-1434-0140
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
drmgolparvar@gmail.com
فرزانه
خلج
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
افسانه
تاجیک
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
tajik@yahoo.com
محسن
طالب
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای استرس شغلی و فرسودگی هیجانی در رابطه رفتارهای مدنی اجباری با رضایت شغلی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کارکنان یک سازمان دولتی در شهر زنجان بودند که از بین آنها 212 نفر به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامه رفتارهای مدنی اجباری (ویگوداگودت، 2007)، پرسشنامه استرس شغلی (گلپرور و همکاران، 2012)، پرسشنامه فرسودگی هیجانی (مولکی و همکاران، 2006) و پرسشنامه رضایت شغلی (مکدونالد و مکاینتایر، 1997) بودند. دادهها با استفاده از الگوسازی معادله ساختاری (SEM) تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین رفتارهای مدنی اجباری با استرس شغلی و فرسودگی هیجانی رابطه مثبت و معنادار و در مقابل بین رفتارهای مدنی اجباری با رضایت شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری (SEM) نیز نشان داد که استرس شغلی متغیر واسطهای کامل در رابطه رفتارهای مدنی اجباری با فرسودگی هیجانی و رضایت شغلی و استرس شغلی و فرسودگی هیجانی بهطور همزمان متغیر واسطهای پارهای برای رابطه رفتار مدنی اجباری با رضایت شغلی هستند.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99543.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99543_7d6eef79634078a8b3cd0344dfda54e2.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
8
26
2016
03
20
مقایسه و رابطه خودتنظیمی هیجانی با دلزدگی و صمیمیت زناشویی در زوجین هر دو و یکی شاغل ادارات دولتی
50
67
FA
حنانه
امیدی فر
دانشگاه شهید بهشتی
omidifar.cou@gmail.com
تقی
پورابراهیم
دانشگاه شهید بهشتی
t_pourebrahim@sbu.ac.ir
ابوالقاسم
خوش کنش
دانشگاه شهید بهشتی
a-khosh@sbu.ac.ir
ایوب
مرادی
دانشگاه علامه طباطبایی
moradi.cou@gmail.com
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین خودتنظیمی هیجانی با دلزدگی و صمیمیت زناشویی در میان زوجین یکی و هردو شاغل انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی و علی- مقایسهای است. در این پژوهش 180 زوج یکی و هردو شاغل ادارات دولتی شهر کرمانشاه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای مربوطه را تکمیل نمودند. یافتههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های t مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از وجود رابطه میان راهبردهای تنظیم هیجان، دلزدگی و صمیمیت زناشویی است. نتایج نشان می دهد که میانگین راهبردهایتنظیمهیجان، دلزدگی زناشویی و صمیمیت زناشویی در دو گروه زوجین یکی و هردو شاغل دارای تفاوت معنیداری است، بدین صورت که زوجین هردو شاغل از راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و صمیمیت زناشویی کمتر و راهبردهای منفی تنظیم هیجان و دلزدگی زناشویی بالاتری نسبت به زوجین یکی شاغل برخوردار میباشند. همچنین بین راهبردهای تنظیمهیجان و دلزدگی زناشویی، راهبردهای تنظیمهیجان و صمیمیت زناشویی و نیز صمیمیت زناشویی و دلزدگی رابطه معنیدار وجود دارد.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99549.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99549_9639858ca4e4cbf999be1e43cccaaa6b.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
8
26
2016
03
20
بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه قابلیتهای عام اشتغال-زای مورد انتظار بازار کار با رویکرد کارآفرینی: یافتههای یک مطالعه آمیخته
68
84
FA
فاطمه
خوشنویسان
دانشگاه علامه طباطبایی
fatemeh.khoshnevisan@yahoo.com
پژوهش حاضر به بررسی نیاز آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی در حوزه قابلیتهای عام اشتغالزای مورد انتظار بازار کار با رویکرد کارآفرینی میپردازد. روش پژوهش از نوع ترکیبی– اکتشافی بود. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاههای اصفهان و آزاد خوراسگان است که بر اساس جدول مورگان 331 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه با مدیران صنایع استان اصفهان و پرسشنامه محقق ساختهای بود که بر اساس مولفههای مهارتهای اشتغالزای بازارکار استان اصفهان ساخته شده. پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 83/. به دست آمده است. دادههای گردآوری شده به کمک تحلیل واریانس یک راهه، تی تک متغیره ،آزمون-های تعقیبی بونفرونی ، از طریق نرم افزار SPSS17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج پژوهش، دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان از نظر برخورداری از قابلیت کارآفرینی تفاوت معناداری با گروه پیشفرض جامعه داشتند و این تفاوت بیان کننده کمتر بودن نمرات دانشجویان نسبت به انتظارات مدیران می-باشد. همچنین، نتایج نشان داد دانشگاه و جنسیت تاثیری در میزان برخورداری دانشجویان از قابلیت کارآفرینی ندارد اما در زمینه رشته و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار دیده شد. کلید واژهها: کارآفرینی، قابلیتهای اشتغالزا، بازار کار، دانشجویان تحصیلات تکمیلی.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99552.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99552_b0c18dcc331c3b73759eb33b938e107f.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
8
26
2016
03
20
امید اشتغال در چشم انداز زمان
85
103
FA
محمدرضا
عابدی
0000-0003-3162-7044
دانشگاه اصفهان
m.r.abedi@edu.ui.ac.ir
محمد
مصطفوی
دانشجوی دکترای مشاوره شغلی دانشگاه اصفهان
mostafavi90@gmail.com
عبد الله
شفیع آبادی
دانشگاه علامه طبا طبایی
shafiabadi@atu.ac.ir
پریسا
نیلفروشان
دانشگاه اصفهان
panilfo@edu.ui.ac.ir
ابوالقاسم
عیسی مراد رودبنه
دانشگاه علامه طباطبایی
isamorad@atu.ac.ir
چکیدهبا هدف تعیین الگوی رابطه بین مدل پنج بعدی چشم انداز زمانی و امید اشتغال، نمونهای در دسترس-تصادفی 514 نفری از دانش آموز اول متوسطه (240 پسر و 274 دختر)، انتخاب و پرسشنامه دموگرافیک، مقیاس امید اشتغال و سیاهه چشم انداز زمانی زیمباردو بین آنها اجرا شد. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که پنج بعدچشم انداز زمانی 47 درصد (69/0=R)، حجم واریانس امید اشتغال را تبیین میکند. نتایج تحلیل کانونی نشان داد که در قالب یک متغیر کانونی با ضریب کانونی 65/0، الگوی نمرات پایین در آینده لذت گرا و گذشته مثبت و نمرات بالا در گذشته منفی و حال جبری، بهترین ترکیب را در همسویی با سطوح پایین سه بعد امید اشتغال ارایه میکند (با 42% توان تبیین واریانس). در مجموع، نتایج از سودمندی چشم انداز زمانی، و به ویژه، الگوی چشم انداز متعادل زمانی در کاربردهای رشد مسیرشغلی حمایت کرد. سایر یافتهها نیز مورد بحث قرار گرفت.
امید اشتغال,چشم انداز زمانی,چشم انداز زمانی تعادل زمانی,مطالعات همبستگی,رشد مسیرشغلی دانشآموزان
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99559.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99559_bb04cc2a6589e207854e63293139e6d9.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
8
26
2016
03
20
ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻴﺎن راﻫﺒﺮدﻫﺎی روﻳﺎروﻳﻲ و اﺳﺘﺮس ﺷﻐﻠﻲ ﺑﺎ ﺧﺸﻨﻮدی ﺷﻐﻠﻲ اﺳﺘﺎن ﻗﻢ
104
125
FA
نفیسه
احمدی
دانشگاه علامه طباطبایی
ahmadi_na91@yahoo.com
علی
دلاور
دانشگاه علامه طباطبایی
delavarali@yahoo.com
عبدالله
شفیع آبادی
دانشگاه علامه طباطبایی
shafiabadi@atu.ac.ir
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین راهبردهای رویارویی و استرس شغلی با خشنودی شغلی مدیران مدارس استان قم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس استان قم (816 نفر) بودند. نمونه پژوهش شامل 228 مدیر که از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، و به آزمونهای راهبردهای رویارویی اندلر و پارکر (1990)، استرس شغلی و پرسشنامه توصیف شغل پاسخ دادند. دادهها بهروش همبستگی و رگرسیون گام به گام که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد استرس شغلی و راهبرد رویارویی مسألهمدار همراه با راهبرد رویارویی اجتنابمدار توان پیشبینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارد. متغیر راهبرد رویارویی اجتنابمدار توان پیشبینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را ندارد و متغیر راهبرد رویارویی هیجانمدار و مسألهمدار توان پیشبینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارند. همچنین استرس شغلی توان پیشبینی تغییرات واریانس خشنودی شغلی را دارد و متغیر راهبرد رویارویی مسألهمدار توان پیشبینی تغییرات واریانس استرس شغلی را دارد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای رویارویی با مشکلات میتواند در کاهش استرس شغلی و افزایش خشنودی شغلی نقش مهمی داشته باشند.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99533.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99533_11605337157f691f06a0ef278add6fb0.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2645-3320
8
26
2016
03
20
ارائه مدلی برای تابآوری شغلی معلمان بر اساس سبک مقابلهای و نقش واسطهای باورهای مذهبی
126
141
FA
سمیه
ساداتی فیروزآبادی
دانشگاه شیراز
somayehsadati@shirazu.ac.ir
ژیلا
نورانی کوتنایی
دانشگاه یاسوج
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تابآوری شغلی معلمان بر اساس سبک مقابلهای با نقش واسطهای باورهای مذهبی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس عادی استان مازندران که در سال تحصیلی 1393-1394 در مدارس اشتغال داشتند را شامل شد که از بین آنان 200 معلم مدارس عادی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه تابآوری شغلی معلمان آموزش ویژه (سوتومایور، 2012)، پرسشنامه مقابله با موقعیت استرسزا (اندلر و پارکر،1990) و پرسشنامه دینداری نسخه ۱۵ (هوبر و هوبر، ۲۰۱۲) به کارگرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد سبک مقابله مسألهمدار به صورت مثبت و سبک مقابلهای هیجانی به صورت منفی بر تابآوری شغلی معلمان مؤثر بوده است و بین باور مذهبی (ابعاد شناختی، عقیدتی و اعمال عمومی) و تابآوری ارتباط مثبت و معنادار بوده، همچنین تمام ابعاد باور مذهبی با سبک مقابلهای (مسألهمدار) رابطه مثبت و معنادار داشته است: همچنین یافته نشان میدهد که باورهای مذهبی توانسته است نقش واسطهای بین سبک مقابلهای و تابآوری ایفا کند. در نتیجه براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان با آموزش سبک مناسب مقابله با استرس و ایجاد باور مذهبی قویتر، آگاهی بیشتری به معلمان داده تا این روند بر تابآوری آنها و نهایتاً بر بهزیستی آنان و بالطبع دانشآموزان آنها اثر مطلوبی بجا بگذارد.
باورهای مذهبی-تابآوری شغلی-سبکهای مقابلهای
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99536.html
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99536_2b97b50fdd525e5a1bf7e207a3ffe99a.pdf