ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش واسطهای الزامات شغلی و فرسودگی عاطفی در رفتار غیرشهروندی میان مشتری و کارمند
هدف پژوهش حاضر بررسی متغیرهای میانجی در رفتارهای غیرشهروندی مشتریان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در شهر اهواز میباشد. پژوهشهای پیشین در زمینهی رفتارهای غیرشهروندی در محیط کار بر روی منابع داخل سازمانی بدرفتاریها تمرکز داشتهاند و توجه کمی را به منابع خارج سازمانی از جمله مشتریان معطوف نمودهاند. در این مطالعهی میدانی، از تعداد 360 نفر کارکنان بخشهای مختلف سازمان تأمین اجتماعی در شهر اهواز که مشغول خدمترسانی هستند، تعداد 153 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تعداد 133 پرسشنامه معادل 87 درصد تکمیل و عودت داده شد. جهت گردآوری دادهها و اطلاعات از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نرمافزارهای SPSS v.19.0 وAmos v.18.0 بهکار گرفته شد. جهت آزمون فرضیهها و برازش مدل پژوهش از آمار توصیفی، آزمون همبستگی، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. بهطور خلاصه، یافتهها نشان میدهد که رفتار غیرشهروندی مشتری از طریق متغیر فرسودگی عاطفی به تنهایی و همچنین از طریق توالی دو متغیر میانجی الزامات شغلی و سپس فرسودگی عاطفی با رفتار غیرشهروندی کارمند رابطه دارد. در نهایت، پس از توضیح نتایج، محدودیتها و پیشنهادهای کاربردی، رهنمودهایی جهت پژوهشهای آینده ارائه شد (05/0a=).
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99323_c3021cc7baea00e643717ffe67d5d0d4.pdf
2014-03-21
رفتار غیرشهروندی
خدمات به مشتری
فرسودگی عاطفی
الزامات شغلی
حمید
عبودی
hamidabudi@yahoo.com
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
سیدمحسن
علامه
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
فرشته
کاظمیان
3
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
احیاکننده، منیژه؛ شفیعآبادی، عبدالله؛ سودانی، منصور (1389). تأثیر مشاوره شغلی دیویس بر کاهش خستگی عاطفی کارکنان زن دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 2؛4: 29-45.
1
رضایی، فاطمه؛ نوری، ابوالقاسم؛ عریضی، حمیدرضا (1390). بینزاکتی در محیط کار و قصد ترک شغل با توجه به نقش میانجیگری عدالت سازمانی، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربری، 12؛4.
2
قلیپور، آرین؛ پورعزت، علیاصغر؛ سعیدینژاد، مجید (1386). عوامل موجد رفتارهای ضد شهروندی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 2؛ 1:29-8.
3
Andersson, L. M., & Pearson, C. M. (1999). Tit for tat? The spiraling effect of incivility in the workplace. Academy of Management Review, 24: 452-471.
4
Bakker, A. B., Demerouti, E., de Boer, E., & Schaufeli, W. B. (2003). Job demands and job resources as predictors of absence duration and frequency. Journal of Vocational Behavior, 62: 341-356.
5
Bakker, A. B., Demerouti, E. (2014). Job demands-resource theory. In C. Cooper & P. Chen (Eds.), Wellbeing: A complete reference guide (pp. 37-64). Chichester, UK: Wiley-Blackwell.
6
Cortina, L. M. (2008). Unseen injustice: Incivility as modern discrimination in organizations. Academy of Management Review, 33: 55-75.
7
Cortina, L. M., Lonsway, K. A., & Magley, V. J. (2004). Reconceptualizing workplace incivility through the lenses of gender and race. Paper presented at the annual meeting of the Society for Industrial-Organizational Psychology, Chicago.
8
Cortina, L. M., & Magley, V. J. (2009). Patterns and profiles of response to incivility in the workplace. Journal of Occupational Health Psychology, 14: 272-288.
9
Cortina, L. M., Magley, V. J., Williams, J. H., & Langhout, R. D. (2001). Incivility in the workplace: Incidence and impact. Journal of Occupational Health Psychology, 6: 64-80.
10
Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands–resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86: 499-512.
11
Grandey, A. A., Dickter, D. N., & Sin, H. P. (2004). The customer is not always right: Customer aggression and emotion regulation of service employees. Journal of Organizational Behavior, 25: 397-418.
12
Grandey, A. A., Kern, J. H., & Frone, M. R. (2007). Verbal abuse from outsiders versus insiders: Comparing frequency, impact on emotional exhaustion, and the role of emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 12: 63-79.
13
Halbesleben, J. R. B., & Bowler, W. M. (2005). Organizational citizenship behaviors and burnout. In D. L. Turnipseed (Ed.), Handbook of organizational citizenship behaviors: A review of good soldier activity. Hauppauge, NY: Nova Science.
14
Halbesleben, J. R. B., & Bowler, W. M. (2007). Emotional exhaustion and job performance: The mediating role of motivation. Journal of Applied Psychology, 92: 93-106.
15
Harris, L. C., & Ogbonna, E. (2006). Service sabotage: A study of antecedents and consequences. Journal of the Academy of Marketing Science, 34: 543-558.
16
Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76: 408-420.
17
Henle, C. A. (2005). Predicting workplace deviance from the interaction between organizational justice and personality. Journal of Managerial Issues, 17: 247-263.
18
Holman, D. (2002). Employee well-being in call centres. Human Resource Management Journal, 12(4): 35-50.
19
Johnson, P. R., & Indvik, J. (2001). Rudeness at work: Impulse over restraint. Public Personnel Management, 30: 457-466.
20
Kern, J. H., & Grandey, A. A. (2009). Customer incivility as a social stressor: The role of race and racial identity for service employees. Journal of Occupational Health Psychology, 14: 46-57.
21
Karasek, R. A. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign. Administrative Science Quarterly, 24: 285-308.
22
Lavelle, J. J., Rupp, D. E., & Brockner, J. (2007). Taking a multifoci approach to the study of justice, social exchange, and citizenship behavior: The target similarity model. Journal of Management, 33: 841-866.
23
Leiter, M. P., (2012). Analyzing and theorizing the dynamics of workplace incivility crisis. Amsterdam: Springer.
24
Lim, S., Cortina, L. M., & Magley, V. J. (2008). Personal and workgroup incivility: Impact on work and health outcomes. Journal of Applied Psychology, 93: 95-107.
25
Maslach, C. (1993). Burnout: A multidimensional perspective. In W. B. Schaufeli, C. Maslach, & T. Marek (Eds.), Professional burnout: Recent developments in theory and research. Washington, DC: Taylor & Francis.
26
Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). MBI: The Maslach Burnout Inventory: Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
27
Mulki, J. P., Jaramillo, F., & Locander, W. B. (2006). Emotional exhaustion and organizational deviance: Can the right job and a leader’s style make a difference? Journal of Business Research, 59: 1222-1230.
28
O’Moore, M. (2000). Summary report on the national survey on workplace bullying in Ireland. Dublin, Ireland: Anti-Bullying Research Centre, Trinity College.
29
Pearson, C. M., & Porath, C. L. (2004). On incivility, its impact and directions for future research. In R. W. Griffin & A. M. O’Leary-Kelly (Eds.), The dark side of organizational behavior. San Francisco: Jossey-Bass.
30
Penney, L. M., & Spector, P. E. (2005). Job stress, incivility, and counterproductive work behavior (CWB): The moderating role of negative affectivity. Journal of Organizational Behavior, 26: 777-796.
31
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments and Computers, 36: 717-731.
32
Rizzo J. R., House R. J., Lirtzman S. I. (1970). Role conflict and ambiguity in complex organizations. Admin. Sci. Quart., 15: 150-163.
33
Rupp, D. E., & Cropanzano, R. (2002). The mediating effects of social exchange relationships in predicting workplace outcomes from multifoci organizational justice. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89: 925-946.
34
Rupp, D. E., & Spencer, S. 2006. When customers lash out: The effects of customer interactional injustice on emotional labor and the mediating role of discrete emotions. Journal of Applied Psychology, 91: 971-978.
35
Schneider, B., Ehrhart, M. G., Mayer, D. M., Saltz, J. L., & Niles-Jolly, K. (2005). Understanding organization–customer links in service settings. Academy of Management Journal, 48: 1017-1032.
36
Schaufeli, W.B., Bakker, A.B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study. Journal of Organizational Behavior, 25:1-23.
37
Semmer, N. (1984). Stressbezogene Tätigkeitsanalyse [Stress-related job analysis]. Weinheim, Germany: Beltz.
38
Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7: 422-445.
39
Taylor, A. B., MacKinnon, D. P., & Tein, J.-Y. (2008). Tests of the three-path mediated effect. Organizational Research Methods, 11: 241-269.
40
Van Jaarsveld, D. D., Walker D. D., & Skarliki, D. P. (2010). The role of job demands and emotional exhaustion in the relationship between customer and employee incivility. Journal of Management, 36(6), 1486-1504.
41
Van Veldhoven, M., De Jong, J., Broersen, S., Kompier, M., & Meijman, Y. (2002). Specific relationships between psycehosocial job conditions and job related stress: a three-level analytic approach. Work and Stress, 16: 207-228.
42
White, M. (2008). Rants fuel Tim Hortons’ Facebook groups. Vancouver, British Columbia, Canada: Canwest News Service.
43
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مدل معادلات ساختاری دیدگاه اعضای هیئت علمی درباره مسئولیت اجتماعی
هدف پژوهش حاضر تحلیل مدل معادلات ساختاری دیدگاه اعضای هیئت علمی درباره مسئولیت اجتماعی بود. سوالات پژوهشی عبارتند از: 1- مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه شامل چه ابعادی است؟ 2- میزان مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه بر اساس ابعاد مسئولیت اجتماعی در چه حدی است؟ جامعه آماری، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه بود که از بین آنها 250 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تشخیص عاملهای سازه مسئولیت اجتماعی و برازش الگو از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشاندهنده آن است که سازه مسئولیت اجتماعی شامل پنج بعد یعنی نوعدوستی، حقوق بشر، مسئولیت در قبال دانشگاه، مسائل محیطی، اخلاق حرفهای و مسئولیت در قبال همکاران است. مطابق نظرات اساتید بعد "مسائل محیطی" موثرترین بعد مسئولیت اجتماعی و بعد "مسئولیت در قبال کارکنان" هم دارای پایینترین بعد در میان ابعاد دیده شد. همچنین دیدگاه اعضای هیات علمی درباره مفهوم مسئولیت اجتماعی براساس جنس، رتبه علمی، سن و سابقه تدریس هیچ تفاوت معنیداری را نشان نداد.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99327_d6a9d5b671fba9026c43b2a6c9608705.pdf
2014-03-21
مسئولیت اجتماعی
اعضای هیات علمی
دانشگاه ارومیه
محمد
حسنی
mhs_105@yahoo.com
1
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
ابوالفضل
قاسم زاده
2
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
مریم
سامری
3
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
ابراهیم
جدی
4
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
ابراهیمی، ابوالقاسم و رودانی، امین (1388)." نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار خرید مصرفکنندگان مواد غذایی"، فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، سال چهارم، شماره 1و2، صص 39-29.
1
چاوشی باشی، فرزانه (1389). "درآمدی بر مسئولیت اجتماعی در سطح سازمان"، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی (2)، گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی (3)، صص 35-54.
2
خلیلی، محسن (1387). "اقدام ها و ابتکارهای مدیران صنعت کشور برای ارتقاء مسئولیت اجتماعی شرکتها"، گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی، پژوهشنامه شماره 21، صص 151-131.
3
رویایی، رمضانعلی و مهردوست، حسین (1388) "بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی"، پژوهشنامه علوم ا جتماعی، سال سوم، شماره سوم.
4
عظیمی، مهدی و خاک تاریک، مهدی (1388)." توجه به مسئولیت اجتماعی سازمان، گامی موثر برای نیل به سرآمدی در صنعت"، مجله صنعت لاستیک ایران، سال سیزدهم، شماره 52، صص 110-121.
5
مشبکی، اصغر و خلیلی شجاعی، وهاب (1389). "بررسی رابطه فرهنگ سازمانی در مسئولیت اجتماعی سازمانها"، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و یکم، شماره 4 (شماره 40پیاپی) زمستان 1389، صص 37-56
6
نیکومرام، هاشم و محمدیان ساروی، محسن (1389)." نقش مدیران در ارتقا مسئولیت اجتماعی از دیدگاه اسلام"، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی (2)، گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی (3)، صص 125-156
7
هومن، حیدرعلی (1388). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، انتشارات سمت، تهران
8
Apaydin, C., Ercan, B. (2010). "A structural equation model analysis of Turkish school manager's views on social responsibility", Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, pp 5590-5598.
9
Fray, M. A. (2007)." Ethical behaviors and social responsibility in organizations: process and evaluation". Management Decision, Vol. 45, pp. 76-88
10
Hall, A.T., Zinko. R., Perryman, A. A., Ferris, G. R. (2009). Organizational Citizenship Behavior: Mediators in the relationships between accountability and satisfaction. Vol 15, Number 4, pp. 381-392.
11
Hair, J. F., Anderson R. E., Tahtam, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis. New Jersy: Pearson Education.
12
Karna, J., Hansen, E., & Juslin, H. (2003)." Social responsibility in environmental marketing planning". European Journal of Marketing, 37 (5/6), 848, 871.
13
Marrewijk, M.V. (2003). "Concepts and definitions of CSR and corporate sustainability: between agency and communion". Journal of Business Ethics, Vol. 44, pp. 95-105
14
Reiser.M. (2008). University Social Responsibility definitions. Cited and retrieved from http://www.usralliance.org/resources/Aurilla_Presentation_Session6.pdf
15
Vasilescu, R., & et al, (2010). "Developing university social responsibility: A model for the challenges of the new civil society", Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, pp 4177-7182.
16
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطة خودپنداره، کیفیت زندگی و سلامت روانی مربیان مهدکودک استان تهران
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودپنداره با کیفیت زندگی و سلامت روانی مربیان مهدکودک استان تهران است. این پژوهش از نوع همبستگی است، که در آن از سه پرسشنامه خودپنداره بک، مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت و سلامت عمومی استفاده شد. جامعه آماری شامل مربیان مهدکودک که در سال 1391 در استان تهران مشغول به فعالیت بود، که بهروش تصادفی ساده 289 نفر انتخاب شدند. دادهها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که زیرمقیاسهای خودپنداره بک با زیر مقیاسهای سلامت عمومی رابطه مستقیم و معناداری را نشان میدهد. تمام زیرمقیاسهای آزمون خودپندارهی بک با زیرمقیاسهای کیفیت زندگی و کیفیت زندگی بهصورت کلی و همچنین سلامت روانی و زیرمقیاسهای آن ارتباط مستقیم و معنیداری دارند. همچنین بیشتر مؤلفههای خودپنداره میتوانند زیرمقیاسهای کیفیت زندگی و سلامت روانی را پیشبینی نمایند. بنابراین بهنظر میرسد که تلاش برای ارتقا خودپنداره، گامی مؤثر در جهت اعتلای سلامت روانی و کیفیت زندگی مربیان مهد است.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99333_53b78048313fef77829bac717b06b24b.pdf
2014-03-21
خودپنداره
سلامت روانی
کیفیت زندگی
معلمان پیشدبستان
سیمین
حسینیان
hosseins1381@yahoo.com
1
دانشگاه اﻟﺰﻫﺮا
LEAD_AUTHOR
سوگند
قاسم زاده
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
زهره
انوشه
3
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
آراس
رسولی
4
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
ابراهیمی ثانی، ا. هاشمیان، ک.(1389). اثربخشی رواندرمانی تحلیل تعاملی TA" گروهی بر تغییر خودپنداره و افزایش عزتنفس پرسنل وظیف زندانهای خراسان شمالی. مجله اصلاح و تربیت شماره 79، صص18ـ10
1
استورا، ب. (1377)، تنیدگی یا استرس، ترجمه پریرخ دادستان، تهران، انتشارات رشد.
2
برک، ل. (2007). روانشناسی رشد (از لقاح تا کودکی) جلد اول، ترجمه سیدمحمدی (1389). تهران، نشر ارسباران.
3
بیابانگرد، ا .(1382). روشهای افزایش عزتنفس درکودکان و نوجوانان. چاپ هفتم، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
4
حسینیان، س. (1384). بررسی و مقایسه خودپنداره نوجوانان دختر و پسر گریزان و عادی، مجله مطالعات روانشناختی، سال اول شمارگان 2 و 3، صص 82ـ73.
5
چناری، م .(1387). مقایسة خودپندارة دانشآموزان واجد والدین دارای نگرشهای تربیتی مثبت و منفی با توجه به جنس دانشآموزان. فصلنامه خانواده و پژوهش سال دوم، شماره 4، تابستان 1387.
6
رضاپور میرصالح، ی. ریحانی کیوی، ش. خباز، م. ابوترابی کاشانی، پ (1389). مقایسه رابطه تبیین مؤلفههای ابرازگری هیجانی و خودپنداره در دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه روانشناسی کاربردی، شماره (13)، صص 51ـ45.
7
شعاع کاظمی، م. (1387). بررسی مقایسهای رفتار چت کردن و رابطه آن با خودپنداره دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا (س)، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات روانشناختی، سال چهارم، شماره 2.
8
شعاع کاظمی، م. مومنی جاوید، م (1387). مقایسه خودپنداره دانشجویان ایرانی و افغانی. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره هشتم، پاییز و زمستان 1387. صص 72ـ57.
9
شهاب جهانلو، ع. غفرانیپور، ف. کیمیاگر، م. وفایی، م حیدرنیا، ع. سبحانی، س. ع. جهانی، ژ 1386). ارتباط بین آگاهی، خودکارآمدی و کیفیت زندگی با کنترل قند و چربی خون در بیماران دیابتیک مصرفکننده دخانیات. مجله پزشکی هرمزگان سال یازدهم، شماره چهارم، زمستان، 86، صص: 261ـ266.
10
صابری، ه. پاشاشریفی، ح. افروز، غ. ع. حسینیان، س (1388). رابطه رضایت شغلی، رضایت زناشویی و احساس خودکارآمدی با سلامت روان معلمان مدارس عادی، تیزهوشان و آهسته گام. مجله اندیشه و رفتار، شماره 12، تابستان 1388. صص 44 ـ 29.
11
غفاری، ا. ارفع بلوچی، ف (1390). رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. مجله پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، سال اول، شماره 2، صص: 136ـ121.
12
کاوه، م. ح. شجاعیزاده، د. شاه محمدی، د. افتخار اردبیلی، ح. رحیمی، ع. بوالهری، ج (1381). ارزیابی نقش معلمان در ارائه خدمات سلامت روان. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، سال اول، شماره 4. صص 14ـ1.
13
کریمزاده شیرازی، م. رضویه، ا. کاوه، م. ح. ارتباط کیفیت زندگی و خودکارآمدی معلمان شاغل شهرستان شهرکرد، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره 1، شماره 1، بهار 1387 صص: 35 ـ28.
14
نجات، س. منتظری، ع. هلاکوئی نائینی، ک. محمد، ک. مجدزاده، ر. (1385). استانداردسازی پرسشنامة کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHQOL- BREF): ترجمه و روانسنجی گونة ایرانی. فصلنامه دانشکدة بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دورة چهارم، شمارة چهارم، صص 12-1.
15
نصیری، حبیبالله ( 1385). بررسی روایی و پایایی مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت و تهیة نسخة ایرانیآن. سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
16
Campbell, J. D., Assanand, S., & Paula, A. D. (2003). The structure of the self-concept and its relation to psychological adjustment. Journal of Personality, 71(1), 115.
17
Epstein, S. (1973). The Self-Concept Revisited or a Theory of a Theory. American Psychologist (1973), 28, 404-414.
18
Fernandez, A. R. (2009). Physical self-concept and psychological well-being/wellness during adolescence. Published on February 3, 2009 at 5:55 AM.
19
Maniago B, Why Kindergarten Jobs are Important. Accessible on: http://www.streetdirectory.com/travel_guide/main/business_finance_marketing/why_kindergarten_jobs_are_important.html.
20
Martinez, c. J. Martin, A, J. Dowson, m. (2006).Investigating self-concept and health-related quality of life. http://www.self.ox.ac.uk/Conferences/2006/Donovan1.pdf.
21
Šimickova-Čizkova, j. (2011). Monitoring of teachers and teaching profession students’ quality of life. Health Education: Initiatives for Educational Areas. School and Health 21, 2011.
22
Park J. (2003). Adolescent self-concept and health into adulthood. Health Rep. 2003; 14 Supply: 41-52.
23
Relationship between Teacher Self-Concept and Teacher Efficacy. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association (New Orleans, LA, November 13-16, 1990).
24
Tatalović Vorkapić, S. (2012). The Significance of Preschool Teacher’s Personality in Early Childhood Education: Analysis of Eysenck’s and Big Five Dimensions of Personality. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences. 2012; 2(2): 28-37.
25
Van Gent, T; Goedhart, A.W.; Treffers, P. D. A. )2011). Self-Concept and Psychopathology in Deaf Adolescents: Preliminary Support for Moderating Effects of Deafness-Related Characteristics and Peer Problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry, v52 n6 p720-728 Jun 2011.
26
Vickery CD, Gontkovsky ST, Caroselli JS (2005). Self-concept and quality of life following acquired brain injury: a pilot investigation. Brain Inj. 2005 Aug 20; 19(9):657-65
27
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای ر وانسنجی مقیاس شجاعت اخلاقی حرفهای و سنجش آن با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی
این پژوهش با هدف تعیین اعتبار سازه و پایایی نسخه فارسی مقیاس شجاعت اخلاقی حرفهای و سنجش آن با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی (سطح تحصیلات، سابقه شغلی، جنس، وضعیت تأهل و سن) به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را کارمندان شرکت مخابرات شهر اصفهان در سال 1390 تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده 141 نفر برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و نسخه فارسی مقیاس شجاعت اخلاقی حرفهای را تکمیل نمودند. نتیجه ساختار عاملی یا اعتبار سازه با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس، پنج عامل بود. این عوامل عبارت بودند از: عامل اخلاقی، ارزشهای متعدد، تحمل خطرات یا تهدیدها، فراتر رفتن از اطاعت و هدف اخلاقی. پایایی این مقیاس و پنج عامل آن از طریق آلفای کرونباخ برآورد شد که همگی رضایتبخش بودند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که میانگین شجاعت اخلاقی حرفهای کارمندان در سطح مطلوبی است و نتایج آزمون تی و تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داد که شجاعت اخلاقی حرفهای و ابعاد آن با سطح تحصیلات، سابقه شغلی، جنس و وضعیت تأهل ارتباط معنیداری نداشته اما با سن ارتباط معنیداری دارد بهطوری که آزمون تعقیبی شفه نشان داد که در عامل فراتر رفتن از اطاعت، بین گروههای سنی 30- 20 و 60- 51 سال تفاوت معنیداری وجود دارد.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99336_bbfee6888fba8ba5f6cedc1561834272.pdf
2014-03-21
مهدیه سادات
خشوعی
khoshouei.mahdieh@gmail.com
1
داﻧﺸﮕﺎه اصفهان
LEAD_AUTHOR
دشتی، م. (1379). ترجمه نهج البلاغه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام. قم: نشر مشرقین.
1
قراملکی، ا. (1386). اخلاق حرفهای در تمدن ایران و اسلام. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
2
قراملکی، ا.، نوچه فلاح، ر. (1386). موانع رشد اخلاق حرفهای در سازمانها. تهران: مؤسسه فرهنگی دین پژوهی بشرا.
3
مکارم شیرازی، ن. (1377). پیام قرآن دوره دوم: اخلاق در قرآن. انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع).
4
DeVellis, R. F. (2003). Factor analysis. scale development: theory and applications. London: SAGE Publications.
5
Harris, H. (1999). Courage as a management virtue. Business and Professional Ethics Journal, 18(3/4), 27–46.
6
Hesselbein, F. (2005). The Leaders we need. Leader to Leader, 35, 4–6.
7
Koch, H. (1992). Es kündet dareios der könig…vom Leben im persischen grossreich. zabern. German.
8
Lachman, V. (2007). Moral courage: a virtue in need of development?. Medical Surgical Nursing, 16(2), 131-133.
9
Milne, G.R. (2000). Privacy and ethical issues in database/interactive marketing and public policy: a research framework and overview of the special issue. Journal of Public Policy & Marketing, 19(1), 1-6.
10
Pallant, J. (2010). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS (4rd edition). New York: McGraw-Hill.
11
Pears, D. (2004).The Anatomy of Courage. Social Research, 71(1), 1–12.
12
Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the national center for education statistics. Washington D. C.: U. S. Department of education.
13
Sekerka, L.E., & Bagozzi, R.P. (2007). Moral courage in the workplace: moving to and from the desire and decision to act. Journal of Business Ethics, 16(2), 132 - 149.
14
Sekerka, L.E., Bagozzi, R.P., & Charnigo, R. (2009). Facing ethical challenges in the workplace: conceptualizing and measuring professional moral courage. Journal of Business Ethics, 89(4), 565- 579.
15
Solomon, R. C. (1998). The Moral psychology of business: care and compassion in the corporation. Business Ethics Quarterly, 8(3), 515–534.
16
Srivastva, S., & Cooperrider, D. L. (1998). Organizational Wisdom and Executive Courage. The New Lexington Press, San Francisco, CA.
17
Sturges, P. (2003). Doing the right thing: Professional ethics for information workers in Britain. New Library World. London, 104(3), 94- 102.
18
Velasquez, M. G. and C. Rostankowski. (1985). Ethics: Theory and Practice. Englewood Cliffs, NJ.
19
Verschoor, C. C. (2003). Eight ethical traits of healthy organization. Strategic Finance, 85(3), 20–30.
20
Verschoor, C. C. (2004). Toward a corporation with conscience. Strategic Finance, 85(7), 20.
21
Worline, M. C., Wrzesniewski, A., & Rafaeli, A. (2002). Courage and work: breaking routines to improve performance, in R. Lord, R. Klimoski and R. Kanfer (eds.), Emotions in the workplace: understanding the structure and role of emotions in organizational behavior (Jossey-Bass, San Francisco, CA).
22
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین رابطه عملکرد وظیفه و رفتارهای شهروندی براساس نقش تعدیلکننده سلامت روانشناختی
این پژوهش با هدف تعیین رابطه عملکرد وظیفه با رفتارهای شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیلکننده سلامت روانشناختی محیط کار اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و نمونه پژوهش را 381 نفر از کارکنان بانک ملی در استان تهران تشکیل دادند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه عملکرد وظیفه (پاترسون، 1963)، پرسشنامه رفتارهای شهروندی سازمانی (لی و آلن، 2002) و پرسشنامه سلامت روانشناختی محیط کار (مهداد، 1389) بود. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد وظیقه و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که گوناگونی محیط از مولفههای سلامت روانشناختی محیط کار رابطه عملکرد وظیفه را با رفتارهای شهروندی سازمانی تعدیل میکند. به این معنی که وقتی گوناگونی محیط در حد بالایی است بین عملکرد وظیفه و رفتارهای شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99340_1993b5fef5fa541a7427e8f9e04c7a4e.pdf
2014-03-21
عملکرد وظیفه
رفتار شهروندی
سلامت روان-شناختی
محیط کار
علی
مهداد
amahdad@kuisf.ac.ir
1
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ اﺻﻔﻬﺎن
LEAD_AUTHOR
محسن
گل پرور
drmgolparvar@gmail.com
2
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ اﺻﻔﻬﺎن
AUTHOR
پریا
الله پناه
3
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ اﺻﻔﻬﺎن
AUTHOR
اصغر
آقایی
4
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ اﺻﻔﻬﺎن
AUTHOR
زارعی، ح؛ جندقی، ع؛ و نوره، ن .(1386). شناخت عوامل رفتارشهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. فرهنگ مدیریت، 12، 64-31.
1
سوسنآبادی، م. (1390). رابطه چندگانه ابعاد فرهنگ سازمانی و ابعاد سلامت محیط کار با ابعاد از خود بیگانگی کارکنان اداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان).
2
عسگری، پ.، حیدری، ع.، نادری، ف.، مرعشیان، ف.، نقیپور، س. و ضمیری، ا. (1389). راهنمای آزمونهای روانشناختی. چاپ اول، اهواز: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
3
مهداد، ع. (1389). روانشناسی صنعتی و سازمانی. چاپ هفتم، تهران: انتشارات جنگل.
4
مهداد، ع.، هادی، پ.، و آتشپور، ح. (1390). رابطه سلامت محیط کار ومولفه های آن با ابعاد رفتارهای ضد تولید کارکنان. مقاله ارایه شده در اولین همایش ملی روانشناسی سلامت، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، 18 اسفند 1390.
5
Bryson, A., Forth, J., & Kirby, S. (2005). High involvement management practices, trade union representation and workplace performance in Britain. Scottish Journal of Political Economy, 52(3), 451-491.
6
Bachrach, D. G., Powell, B. C., Bendoly, E., & Richey, R. G. (2006). Organizational citizenship behavior and performance evaluations: Exploring the impact of task interdependence. Journal of Applied Psychology, 91 (1), 193-201.
7
Ehrhart, M. G., & Naumann, S. E. (2004). Organizational citizenship behavior in work groups: A group norms approach. Journal of Applied Psychology, 89 (6), 960-974.
8
Fisher, C.D. (2010). Happiness at work. International Journal of Management Reviews, 12 (4), 384-412.
9
Forth, J., & Mcnabb, R. (2008). Workplace performance: A comparison of subjective and objective measures in the 2004 workplace employment relations survey. Industrial Relations, 39 (2), 104-23.
10
Golparvar, M., & Javadian, Z. (2012). Moderating effects of the big five personality factors on the relationship between perceived organizational justice and organizational citizenship behaviors (OCBs). European Journal of Scientific Research, 74 (4), 527-543.
11
Grant, A.M. (2008). Does intrinsic motivation fuels the pro-social fire? Motivational synergy in predicting persistence performance and productivity. Journal of Applied Psychology, 93(1), 48- 58.
12
Kamdar, D., McAllister, D.J., & Turban, D.B. (2006). All in a day’s work: How follower individual differences and justice perception predict OCB role definition and behavior. Journal of Applied Psychology, 91 (4), 841-855.
13
Lee, K., & Allen, N. (2002). Organizational citizenship behavior and workplace deviance: The role of affect and cognitions. Journal of Applied Psychology, 87 (2), 131-142.
14
Mitchell, M.L., & Jolley, J.M. (2010). Research design explained. 7th ed. Wadsworth, US.
15
Nasir, R., Mohammadi, M.S., Wan Shahrazad, W.S., Fatimah, O., Khairudin, R., & Halim, F. (2011). Relationship between organizational citizenship behavior and task performance. The Social Sciences, 6 (4), 307-312.
16
Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.
17
Organ, D. W., Podsakoff, P. M., & MacKenzie, S. B. (2006). Organizational citizenship behavior: Its nature, antecedents and consequences. Beverly Hills, CA: Sage.
18
Petchsawanga, P., & Duchon, D. (2012). Workplace spirituality, meditation, and work performance. Journal of Management, Spirituality & Religion, 9(2), 189-208.
19
Raza, S. (2010). Impact of organizational climate on performance of college teachers in Punjab. Journal of College Teaching & Learning, 7(10), 47-51.
20
Savas, A.C., & Karakus, M. (2012). The relationships between school organizational health and teachers’ in-role and extra-role behaviors. International Journal of Social Science & Education, 3(1), 67-74.
21
Schlechter, A.F., & Engelbrecht, A.S. (2006). The relationship between transformational leadership, meaning and organizational citizenship behavior. Management Dynamics, 15 (4), 2-16.
22
Sparrow, P. R., Chadrakumara, A. & Perera, N. (2010). Impact of work values and ethics on citizenship and task performance in local and foreign invested firms: A test in a developing country context. 11th International Human Resource Management Conference (pp.1-25). Birmingham, UK: Aston Business School.
23
Spector, E.P. (2003). Industrial and organizational psychology: Research and practice. 3th edition. New York; John Willy and Sons Publication.
24
Spector, P. E., & Fox, S. (2010). Counterproductive work behavior and organizational citizenship behavior: Are they opposite forms of active behavior? Applied Psychology: An International Review, 59(1), 21-39.
25
Taris, T. W., Kalimo, R., & Schaufeli, W. B. (2002). Inequity at work: Its measurement and association with worker health. Work and Stress, 16 (4), 287-301.
26
Van Dyne, L., & Ellis, J. B. (2004). Job creep: A reactance theory perspective on OCB as over fulfillment of obligations. In J. Coyle- Shapiro, L. M. Shore, S. Taylor, & L. E. Tetrick (Eds.), the employment relationship: Examining psychological and contextual perspectives (pp. 181–205). Oxford, England: Oxford University Press.
27
Warr, P. (1990). The measurement of well-being and other aspects of mental health. Journal of Occupational Psychology, 63 (3), 193-21.
28
Warr, P. (2007). Work, happiness, and unhappiness. 1th edition, Mahwah, NJ: Erlbaum.
29
Warr, P. B., & Clapperton, G. (2010). The joy of work? jobs, happiness, and you. New York: Routledge.
30
Warr, P. B., & Inceoglu, I. (2012). Job engagement, job satisfaction, and contrasting associations with person-job fit. Journal of Occupational Health Psychology, 17 (2), 129-138.
31
Zellars, K. L., & Tepper, B. J. (2003). Beyond social exchange: New directions for organizational citizenship behavior theory and research. In J. Martocchio (Ed.), Research in personnel and human resource management (Vol. 22, pp. 395–424). Greenwich, CT: JAI Press.
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر قابلیت احساسی سازمان بر یادگیری سازمانی مطالعه موردی: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
در سالهای اخیر، نقش احساسات در سازمان بهعنوان یک عامل تاثیرگذار بر رفتارهای سازمانی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و تاثیر آن بر متغیرهایی چون نوآوری سازمانی، عملکرد سازمانی و پویاییهای گروه بررسی شده است. در این پژوهش با هدف بررسی تاثیر وضعیت احساسی سازمان بر یادگیری سازمانی، از الگوی قابلیت احساسی سازمان متشکل از شش مولفه پویایی احساسی "ترغیب"، "آزادی"، "تجربه"، "سازگاری"، "نشاط" و "شناسایی هویت" و همچنین الگوی یادگیری سازمانی شامل چهار مولفه؛ "کسب دانش"، "توزیع دانش"، "تفسیر دانش" و "ذخیره دانش" استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بودند. پس از بررسی روایی سازهها با استفاده از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم، تاثیر قابلیت احساسی و پویاییهای آن بر یادگیری سازمانی با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمونها نشان میدهد که مدل مفهومی از برازش مناسبی برخوردار است و سازه قابلیت احساسی بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر آن ارتباط متقابل پویاییهای احساسی با یکدیگر و تاثیرشان بر یادگیری سازمانی تایید شده است.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99346_f887ac4c9c84b4a7999e4e2e972e770d.pdf
2014-03-21
قابلیت احساسی سازمان
پویایی احساسی
یادگیری سازمانی
مهدی
تاجیک
tajik_25m@yahoo.com
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
علی
محمدی
2
دانشگاه شیراز
AUTHOR
اسکات، ریچارد (1392). سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز، (ترجمه دکتر حسن میرزایی اهرنجانی)، تهران: سمت
1
Akgu, A., Keskin, H., Byrne, J (2008) “The moderating role of environmental dynamism between firm emotional capability and performance”, Journal of Organizational Change Management Vol. 21 No. 2, pp. 230-252.
2
Akgu, A., Keskin, H., Byrne, J. (2009) “Organizational emotional capability, product and process”, J. Eng. Technol. Manage.vol. 26. pp.103–130.
3
Bless H., Fiedler K. (2005) “Mood and the regulation of information processing and behavior”. Paper for Sydney Symposium on Social Psychology.
4
Brown, R. (1996) “Organizational Commitment: Clarifying the Concept and Simplifying the Existing Construct Typology”. Journal of Vocational Behavior49: 230-251.
5
Chiva, R., Alegre, J., (2008) “Emotional intelligence and job satisfaction: the role of organizational learning capability”, Personnel Review Vol. 37 No. 6, pp. 680-701.
6
Clarke, N., (2010). “Emotional intelligence and learning in teams”, Journal of Workplace Learning Vol. 22 No. 3, pp. 125-145.
7
Easterby-Smith, M. and Araujo, L. (1999), “Organizational learning: current debates and opportunities”, in Easterby-Smith, M., Burgoyne, J.G. and Araujo, L. (Eds), Organizational Learning and the Learning Organization, Sage, London, pp. 1-21.
8
Edmondson, A.C. (1999), “Psychological safety and learning behavior in work teams”, Administrative Science Quarterly, Vol. 44, pp. 350-83.
9
Fauske, J., Raybould, R.(2005) Organizational learning theory in Schools , Journal of Educational Administration Vol. 43 No. 1, 2005 pp. 22-40.
10
Ferres N., Connell J., Travaglione A. (2004) “Co-worker trust as a social catalyst for constructive employee attitudes”, Journal of Managerial Psychology, 19(6): 608-622.
11
Fineman, S. (2000). “Emotional arena revisited”. In S. Fineman (Ed.), Emotions in organization: 1-24. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
12
Fisher, C.D. and Ashkanasy, N.M. (2000) “The emerging role of emotions in work life: an introduction”. Journal of Organizational Behavior, 21 (2), 123-129.
13
Forgas J., George, J. (2001) “Affective Influences on Judgment, Decision Making, and Behavior in Organizations: An Interactional Approach”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86: 3-34.
14
Gnyawali D. R. (1999) “Inter-organizational learning dynamics: roles of networks on knowledge creation” 3rd International Conference of Organizational Learning, Lancaster University.
15
Harries, C., (2003). “Correspondence to what? Coherence to what? What is good scenario-based decision making? ”. Technological Forecasting and Social Change, vol. 70, pp. 797–817.
16
Hochschild, A.R. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feelings. Berkeley, CA: University of California Press.
17
Huy, Q. H., (2005). “An emotion-based view of strategic renewal“, Advances in Strategic Management, vol. 22, pp.3–37.
18
Huy, Q. H., (1999). “ Emotional capability, emotional intelligence, and radical change”. Academy of Management Review 24, 325–345.
19
Isen, A, M., & Baron, R.A. (1991). “Positive affect as a factor in organizational behavior”. Research in Organizational Behavior, 13, 1-53.
20
Isen, A. (1999) “Positive affect and creativity”. In: S Russ (ed.) Affect, Creative Experience, and Psychological Adjustment: 3–17. Philadelphia
21
Jurkiewicz, C.L., Giacalone, R.A., ( 2004). “A values framework for measuring the impact of workplace spirituality on organizational performance”. Journal of Business Ethics 49, pp. 129–142.
22
Leroy, F., Ramanantsoa, B. (1997). “The Cognitive and Behavioural Dimensions of Organizational Learning in a Merger: an empirical study”, Journal of Management Studies 34:6
23
Levine, D.P., (2001). “The fantasy of inevitability in organizations”. Human Relations 54, pp.1251–1265.
24
Lopes, P.N., Brackett, M.A., Nezlek, J.B., Schutz, A., Sellin, I. and Salovey, P. (2004), “Emotional intelligence and social interaction”, Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 30, pp. 1018-34.
25
Louise, Y. B. et al., (2006). Leadership and organizational learning: a multiple levels perspective, The Leadership Quarterly, 17, pp.577–594.
26
Madhavan, R. and Grover, R. (1998), “From embedded knowledge to embodied knowledge: new product development as knowledge management”, Journal of Marketing, Vol. 62, pp. 1-12
27
Mustakallio M., Autio E., Zahra S. (2002) “Relational and Contractual Governance in Family Firms: Effects on Strategic Decision Making”. Family Business Review, 15(3).
28
Newberry, D. B. (2008). Organizational learning, leadership & culture: a study of program managers in the department of defense, PhD dissertation in Capella university.
29
Pe´rez Lo´pez, S., Montes Peo´n, J.M. and Va´zquez Orda´s, C.J. (2004), “Managing knowledge: the link between culture and organizational learning”, Journal of Knowledge Management, Vol. 8 No. 6, pp. 93-104.
30
Pham, N.T, Swierczek, F.W. (2006) “Facilitators of organizational learning in design The Learning Organization”,Vol. 13 No. 2, pp. 186-201
31
Senge, P.M. (1990), the Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization, Random House, London.
32
Slater, S. and Narver, J. (1995), ‘‘Market orientation and the learning organization’’, Journal of Marketing, Vol. 59 No. 3, pp. 63-74.
33
Sloman, A. (1982) “Towards a Grammar of Emotions”. New Universities Quarterly, 36(3): 230-238.
34
Staw, B. M., Bell, N. E., & Clausen, J. A. (1986). The dispositional approach to job attitudes: A lifetime longitudinal test. Administrative Science Quarterly, 31, 56-77.
35
systems”, Sloan Management Review, Winter, pp. 73-85.
36
Teece, D. J., Pisano, G. and Shuen, A. (1997), “Dynamic capability and strategic management”, Strategic Management Journal, Vol. 18 No. 7, pp. 509-33.
37
Wals, A.E.J. (2007), “Social Learning: Towards a Sustainable World: Principles, Perspectives, and Praxis”, Wageningen Academic.
38
Weiss, H. M. & Cropanzano, R. (1996). “Affective events theory: A theoretical discussion of the structure, causes and consequences of affective experiences at work”. Research in Organizational Behavior, 18, pp.1-74.
39