%0 Journal Article %T شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر بر بهسازی کارکنان (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A هاشمی شال, مرجان %A رزقی شیرسوار, هادی %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 10 %N 35 %P 113-130 %! شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر بر بهسازی کارکنان (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) %K آموزش %K اقتصادی %K انگیزشی %K بهسازی %K فرهنگی %R %X This paper was an applied guide in identifying and ranking staff improvement indices which aimed to identify indices using parametric statistics methods and rank the indices by AHP technique. In this paper, the author identified and developed the staff empowerment indices, initial criteria and sub-criteria of their ranking first through the related documentation and then by a survey of experts and designed the hierarchical structure. Finally, the employees' empowerment assessment indices were ranked according to the determined criteria using the designed questionnaire and the EXPERT CHOICE. The study aimed to identify and rank the effective factors on the staff empowerment in Khaje Nasir Din Tusi University of Technology in Tehran. For this purpose, 216 employees of Khaje Nasir Din Tusi University of Technology in Tehran was selected by simple random sampling method out of 493 people and responded to the researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the supervisors and counselors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha 98% (Delavar, 2016). In the end, the results of this questionnaire were analyzed using one-sample t-test and the results showed that all the empowerment indices were effective in performing the staff assigned tasks. The results also showed that the education index was of the highest priority and was preferred more than technology and expertise sub-indices.Keywords: Improvement, economic, education, cultural, motivational چکیده: مقاله حاضر، راهنمایی کاربردی در زمینه شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های بهسازی کارکنان است که قصد دارد با استفاده از روش‌های آمار پارامتریک شاخص‌ها را شناسایی و توسط تکنیک AHP به رتبه‌بندی شاخص‌ها بپردازد. نگارنده در این مقاله ابتدا با استفاده از مستندات مرتبط و سپس با نظرسنجی از خبرگان، شاخص‌های ارزیابی توانمندی کارکنان، معیارها و زیرمعیارهای اولیه رتبه‌بندی آنها را شناسایی و تدوین کرده و به طراحی ساختار سلسله مراتبی اقدام ورزیدند. درپایان، با استفاده از پرسشنامه طراحی شده و سپس با استفاده از نرم افزار EXPERT CHOICE شاخص‌های ارزیابی توانمندی کارکنان با توجه به معیارهای تعیین شده، رتبه‌بندی شدند. هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبه‌بندی مولفه‌های موثر بر توانمند سازی کارکنان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران بوده است. بدین منظور از جامعه آماری به حجم 493 نفر، تعداد 216 نفر از کارکنان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه تحقیق (محقق ساخته که روایی آن توسط اساتید محترم راهنما و مشاور مورد تایید قرار گرفته و پایایای آن توسط آلفای کرونباخ برابر با 98%، مورد تایید قرار گرفته است) پاسخ گفته‌اند (دلاور، 1396). در پایان نتایج به دست آمده از این پرسشنامه‌ها به کمک آزمون تی تک نمونه‌ای مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که تمام شاخص‌های توانمندسازی در انجام امور محوله ی کارکنان مؤثر است. نتایج همچنین نشان داد شاخص آموزش از همه اولویت بیشتری دارد و از زیر شاخص‌ها تخصص و فن دارای اولویت بیشتری است. واژگان کلیدی: آموزش، اقتصادی، انگیزشی، بهسازی، فرهنگی   %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99823_e870a571c359e8b7871e2ddc9dc3b4bd.pdf