%0 Journal Article %T رابطه مهارت‌های ارتباطی، مسئولیت‌پذیری و تنظیم هیجانی با سلامت‌روان در کارمندان بانک ملی %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A حصیرچمن, احیا %A شاکری نیا, ایرج %A صادقی, عباس %D 2018 %\ 03/21/2018 %V 10 %N 34 %P 23-43 %! رابطه مهارت‌های ارتباطی، مسئولیت‌پذیری و تنظیم هیجانی با سلامت‌روان در کارمندان بانک ملی %R %X چکیده:هدف: پژوهش حاضربه منظور تعیین رابطه مهارتهای‌ارتباطی، مسئولیت‌پذیری و تنظیم هیجان با سلامت‌روان در کارمندان بانک ملی شهرستان بندرانزلی اجرا شده است.روش: جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان شعبه های بانک ملی شهرستان بندرانزلی می باشد(134). در این پژوهش 97 نفر از کارمندان بانک به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و  پرسشنامه‌های مهارت‌های ارتباطی جرابک (2004)، مقیاس مسئولیت پذیریCPI، تنظیم هیجانی گراس وجان(2003) و  سلامت‌روانGHQ-28 را تکمیل نموده‌اند. تجزیه و تحلیل داده‌هابااستفادهازآماره‌‌های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام صورت گرفت.یافته­ها: مهارتهای‌ارتباطی(درک پیام کلامی و غیر کلامی، تنظیم عواطف و قاطعیت) با سلامت‌روان رابطه مثبت معنادار دارند و مهارتهای ارتباطی (گوش دادن و بینش در ارتباط) با سلامت‌روان رابطه منفی دارند. بین مسئولیت‌پذیری با سلامت‌روان همبستگی مثبت معنی‌دار وجود دارد؛ ارزیابی مجدد و سرکوبی از مولفه های تنظیم هیجانی  با سلامت‌روان رابطه منفی دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی مجدد به صورت منفی و معنادار و مسئولیت پذیری، درک پیام و قاطعیت به صورت مثبت و معنادار می­توانند سلامت‌روان را پیش‌بینی کنند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های ارتباطی و شناخت هیجانات و آموزش شیوه های مدیریت آن، می تواند باعث افزایش سلامت­روان کارکنان و در نتیجه کارآمدی بالاتر سازمان گردد.   %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99791_dc0796a9f1ba7bf28fb609074febd16f.pdf