%0 Journal Article %T تأثیر مشاوره برخط و حضوری با پارادایم‌ راهنمایی بر رشد خودآگاهی مسیرشغلی %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A پردلان, نوشین %A صادقی, احمد %A عابدی, محمد رضا %A کائدی, مرجان %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 9 %N 33 %P 68-88 %! تأثیر مشاوره برخط و حضوری با پارادایم‌ راهنمایی بر رشد خودآگاهی مسیرشغلی %K مشاوره مسیر شغلی برخط %K پارادایم راهنمایی %K رشد مسیر شغلی %K خودآگاهی مسیر شغلی %R %X یکی از انواع خدمات مشاوره­ی غیرحضوری مشاوره برخط بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات یا اینترنت است، فناوری‌های برخط در کنار مشاوره حضوری شامل خدمات مهمی است برای ارائه کمک و حمایت شغلی که هم امکان دسترسی را افزایش می‌دهد و همچنین انواع جدیدی از پشتیبانی را به عمل می‌آورد، لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر مشاوره برخط و حضوری با پارادایم‌ راهنمایی بر رشد خودآگاهی مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان می­باشد و با توجه به اینکه روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل است، تعداد 45 نفر از آن‌ها به‌صورت تصادفی در سه گروه برخط، حضوری و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامه‌ی خودآگاهی مسیر شغلی کرمانی (1390) به دو صورت برخط و حضوری در اختیار سه گروه قرار گرفت. بعد از جمع‌آوری داده‌ها در پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری 1 و پیگیری 2 با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مشاوره برخط و حضوری هر دو تأثیر معناداری بر رشد خودآگاهی مسیر شغلی دانشجویان داشته است. همچنین بین گروه بر خط و حضوری تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مشاوره برخط به‌اندازه مشاوره حضوری می‌تواند در رشد خودآگاهی مسیر شغلی دانشجویان نقش داشته باشد و می‌توان از مشاوره برخط در کنار مشاوره حضوری در کشورمان جهت استفاده در مشاوره مسیر شغلی استفاده کرد.  %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99772_208aaa87bf0819cd5238c78a35deb8ce.pdf