%0 Journal Article %T بررسی رابطه رهبری هوشمند و بهداشت روانی دبیران با تعدیل‌گری مدیریت استرس شغلی در مدارس متوسطه دوم شهر خرم‌آباد %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A محمدی, طاهره %A فرح‌بخش, سعید %D 2014 %\ 03/21/2014 %V 6 %N 21 %P - %! بررسی رابطه رهبری هوشمند و بهداشت روانی دبیران با تعدیل‌گری مدیریت استرس شغلی در مدارس متوسطه دوم شهر خرم‌آباد %K بهداشت روان %K مدیریت استرس شغلی %K رهبری هوشمند %K خرم‌آباد %R %X هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین رهبری هوشمند (هوش فرهنگی، هوش عاطفی، هوش اجتماعی، هوش معنوی، هوش سازمانی) و بهداشت روانی دبیران مدارس با تعدیل‌گری مدیریت استرس شغلی (شیوه­‌های سازگاری متمرکز بر مسأله، شیوه­های سازگاری متمرکز بر هیجان و حمایت اجتماعی) است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری پژوهش شامل تعداد 302 نفر از دبیران مدارس متوسطه دوم شهرخرم‌آباد بود که با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری عبارت از سه فرم پرسشنامه رهبری هوشمند، پرسشنامه سلامت روانی کامئو (1992) و پرسشنامه مدیریت استرس شغلی بود. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری هوشمند با سلامت روانی دبیران مدارس رابطه معنی­داری دارد؛ این رابطه به­ویژه هنگامی­که متغیر تعدیل­گر مدیرت استرس شغلی وارد معادله می­شد از استحکام بیشتری برخوردار بود. به­عبارت دیگر هنگامی­که استرس شغلی مدیریت می­شد؛ رابطه رهبری هوشمند با سلامت روانی دبیران افزایش بیشتری می­یافت. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99352_8e33cd82e5f15a9cb58da208bb2c3258.pdf