%0 Journal Article %T طراحی و ارائه مدلی برای رهبری اصیل در سازمان امور مالیاتی کشور %J مشاوره شغلی و سازمانی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-1626 %A محمدی ارمندی, یادگار %A شیروانی, علیرضا %A سلطانی, ایرج %D 2008 %\ 07/22/2008 %V 3 %N 2 %P - %! طراحی و ارائه مدلی برای رهبری اصیل در سازمان امور مالیاتی کشور %K رهبری اصیل %K سازمان %K مدل %R %X پژوهش حاضر با طراحی و ارائه مدلی برای رهبری اصیل در سازمان امور مالیاتی کشور با فن دلفی (کمی - کیفی) انجام شد. روش: روش پژوهش تحلیل محتوا و فن دلفی و محیط پژوهش منابع دست اول پایگاه‌های اینترنتی و بانک‌های اطلاعاتی معتبر در گستره زمانی 1388 تا 1398 در حوزه رهبری اصیل بود. به منظور جمع‌آوری مضامین اولیه به روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک محور ۵۰ عنوان مقاله و کتاب داخلی و خارجی تا سر حد اشباع مورد مطالعه قرار گرفت. در فاز کمی محیط پژوهش شامل 1205 نفر از کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در سال 1397 - 1398 بود که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی ساده 296 انتخاب و به سیاهه 161 گوی‌های محقق ساخته در خصوص رهبری اصیل در سازمان پاسخ دادند. یافته‌ها: روایی صوری و محتوایی سیاهه در این پژوهش توسط متخصصان و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. جهت سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ برای مضامین بالاتر از ۰٫۷ به دست آمد که نشان دهنده همبستگی درونی بالا در کدهای پایه است. نتایج نشان داد ابعاد و مؤلفه‌های رهبری اصیل در سازمان را می‌توان در 16 بعد اصلی و 161 مؤلفه شامل خودآگاهی، پردازش متوازن، وجدان درونی، شفافیت رابطه، دید استراتژیک، تعالی گرایی، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، ارزش آفرین، ایجاد انسجام فرهنگی، اعتماد ساز، الهام بخشی، توانمندسازی، پیشران بودن، مدیریت معنویی و جانشین پروری دسته‌بندی کرد. نتیجه‌گیری: با توجه به بارهای اصلی، مدل پژوهش از اعتبار مطلوبی برخوردار است. دید استراتژیک با بار عاملی (98/0) بیشترین عامل تعیین‌کننده در رهبری اصیل است. %U https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99100_f2b08bbb5b8c5d61d82c38dbb76ac896.pdf