@article { author = {khanipour, hamid and Farahani, Mohammad naghi and Azimi, Reza}, title = {Perceived Social status and its organizational, managerial and political predictors among faculty members}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {40}, pages = {33-52}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.3.33}, abstract = {Perceived social status was considered as psychosocial process that could effective on the scientific and professional life of faculty members. The aim of this study was to investigate perceived social status and it’s organizational, managerial and political predictors among faculty members in one of the Tehran province university. Participants were 135 individuals from one of the state university in Tehran which selected by convenient method. Data was collected by perceived social status questionnaire, perceived organizational support questionnaire, perceived political scale, participation in organizational decisions scale. Findings showed that % 40 of participants believed that the social status of faculty members was decreased. Correlational and regression model revealed that participation in organizational decision-making (% 13), perceived organizational politics (% 3) and perceived organizational support (% 1) could predict perceived social status. It seems that increasing participation of faculty members in university decisions, providing political space based on justice and tolerance and enhancing emotional and physical support could increase perceived social status and develop prestigious life style.}, keywords = {social status,organizational support,organizational politic,managerial}, title_fa = {بررسی وضعیت ادارک از جایگاه اجتماعی و پیش بینی کننده های سازمانی، مدیریتی و سیاسی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه}, abstract_fa = {ادراک از جایگاه اجتماعی یکی از فرایندهای روانی اجتماعی است که بر روی حیات علمی و حرفه ای اعضای هیات علمی در دانشگاه ها اثرگذار است. هدف این پژوهش بررسی وضعیت ادارک از جایگاه اجتماعی در اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های دولتی شهر تهران و بررسی نقش ادارک از عوامل سازمانی، سیاسی و مدیریتی در پیش بینی ادارک از جایگاه اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه بود. در این مطالعه از 135 نفر از اعضای هیات علمی یک دانشگاه دولتی به صورت دردسترس نمونه گیری انجام شد و برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه های ادارک از جایگاه اجتماعی، حمایت سازمانی ادارک شده، سیاست سازمانی ادارک شده، و مشارکت داده شدن در تصمیم گیری های سازمانی استفاده شد. نتایج نشان داد 40 درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند جایگاه اجتماعی شغل دانشگاهی در ایران تنزل یافته است. یافته های مدل همبستگی و رگرسیون چند گانه نشان داد که عوامل مدیریتی که عبارت بود از ادارک از مشارکت داده شدن در تصمیم گیری های سازمانی 13 درصد، سیاست سازمانی ادارک شده 3 درصد و حمایت سازمانی ادارک شده 1 درصد از تغییرات ادارک از جایگاه اجتماعی را پیش بینی میکرد. به نظر می‌رسد مشارکت دادن اعضای هیات علمی در تصمیم گیری های دانشگاهی و ایجاد فضای سیاسی مبتنی بر عدالت و تحمل و ارتقای حمایت های هیجانی و مادی روی ارتقای ادارک از جایگاه اجتماعی و توسعه منزلت اجتماعی اعضای هیات علمی اثرگذار است.}, keywords_fa = {جایگاه اجتماعی,حمایت سازمانی,سیاست سازمانی,مدیریتی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99974.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99974_32f126763af63c0769003cc5e5ed41f3.pdf} }