@article { author = {jenatferidooni, mostafa and sharifi, tayebe and nikkhah, mohammad and khalatbari, javad}, title = {Measuring Burnout in High School Students: Maslach Burnout Inventory-Student Survey}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {10}, number = {37}, pages = {91-116}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {Abstract This study was conducted with the aim of retesting the psychometric properties of Maslach Burnout Inventory- Student Survey (MBI-SS) in Iranian students. For this purpose in framework of a descriptive and test-making study, among the Iranian second-high school students, 854 students were selected through multi-stage random cluster sampling and answered the MBI-SS, Tuckman Academic Procrastination Scale (TAPS) and GPA Questions. . The results of the confirmatory factor analysis showed that the three factor model has a relatively weak fit with the data. The results of exploratory factor analysis showed that the two-dimensional pattern has better fit to the data than the three-dimensional model. The negative Pearson correlation coefficients between burnout dimensions and GPA and positive correlation coefficients between burnout dimensions and academic procrastination supported the concurrent validity, and Cronbach's alpha and a two week test-retest coefficients supported the good reliability of MBI-SS. The results of this study generally supported the relative adequacy of the MBI-SS psychometrics and cross-cultural validity. Other implications were also discussed.}, keywords = {Keywords: Maslach Academic Burnout Inventory- Student Survey (MBI-SS),Academic Burnout,Academic Procrastination,academic performance,Psychometrics}, title_fa = {اندازه گیری فرسودگی در دانش آموزان متوسطدازه گه: سیاهه فرسودگی مسلش-زمینه یابی دانش آموزان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بازآزمایی ویژگی های روانسنجی سیاهه فرسودگی مسلش-زمینه یابی دانش آموزان (MBI-SS) در دانش آموزان ایرانی انجام شد. بدین منظور، در قالب یک طرح مطالعات توصیفی و آزمون سازی، از میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم ایران، نمونه ای 854 نفری به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به سوالات MBI-SS، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی تاکمن و معدل پاسخ دادند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که الگوی سه عاملی برازش نسبتاً ضعیفی با داده ها دارد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که الگوی دو بعدی نسبت به الگوی سه بعدی برازش بهتری با داده ها دارد. ضرایب همبستگی پیرسون منفی بین ابعاد فرسودگی و معدل، و ضرایب همبستگی مثبت بین ابعاد فرسودگی با اهمالکاری تحصیلی از روایی ملاکی همزمان، و ضرایب آلفای کرونباخ و بازآزمایی دو هفته ای از پایایی خوب MBI-SS حمایت کرد. نتایج این پژوهش به طور کلی از کفایت نسبی ویژگی های سنجی MBI-SS و روایی بین فرهنگی این ابزار حمایت کرد. سایر مضامین نیز مورد بحث قرار گرفت.}, keywords_fa = {سیاهه فرسودگی تحصیلی مسلش-زمینه یابی دانش آموزان (MBI-SS),فرسودگی تحصیلی,اهمالکاری تحصیلی,عملکرد تحصیلی,ویژگی های روانسنجی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99909.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99909_6fa370e6853c7602405c78f2241e1e2a.pdf} }