@article { author = {Kashi-Nahanji, vahideh and Isfandyari-Moghaddam, Alireza and Erfani, Nasrillah}, title = {Developing an SEM of Teacher Professional Development Standards (TPD) for Teacher-Students in Terms of Their Information Literacy (IL)}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {10}, number = {36}, pages = {69-102}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {The present research aims to develop an SEM of Teacher Professional Development (TPD) standards on the basis of Farhangian University (Teacher Traning College) teacher-students` Information Literacy (IL). The method in the current quantitative research is correlational through path analysis, which is based on structural equation modeling. To this end, Smart-PLS software and GOF Index were employed to develop an SEM and to determine goodness-of-fit, respectively. The sample comprised 1080 teacher-students of the total 1500 studying different courses in the branches of Farhangian University. All participants have passed mentoring(1,2,3,&4). The two questionnaires employed measure Information Literacy (IL) and Teacher Professional Development (TPD) based on the International Standard of Information Literacy for Teacher Education and New Jersey Teacher Professional Development, respectively. The results indicated an appropriate GOF (0.488) for the proposed SEM and the confirmation of the proposed model. The resultant validated questionnaires can be employed to raise consciousness among teachers and to replicate the study by using other samples of teachers across the country. Two Information Literacy (IL) and Teacher Professional Development (TPD) Questionnaires were also obtained.}, keywords = {Information Literacy (IL),Farhangian University,Professional Development (PD),Teacher Professional Development (TPD) model,Structural Equations Model (SEM),teacher-student,Teacher Traning College (TTC)}, title_fa = {تدوین مدل ساختاری استاندارد توسعه حرفه‌ای دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای سواد اطلاعاتی آن‌ها}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تدوین مدل ساختاری استاندارد توسعه حرفه‌ای براساس سواد اطلاعاتی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق)  است.  روش پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی در قالب تحلیل مسیر می‌باشد که به روش الگو‌یابی معادلات ساختاری انجام گرفته است. در این پژوهش برای تدوین مدل معادلات ساختاری از نرم‌افزار Smart-PLS و برای نیکویی برازش از شاخص GOF استفاده شد. نمونه پژوهش را تعداد 1080 نفر از جامعه آماری 1500 نفری از میان دانشجومعلمان منطقه غرب کشور تشکیل می‌دهند که در کلیه رشته‌های موجود دانشگاه فرهنگیان  مشغول به تحصیل هستند و  دروس کارورزی را پشت سر گذاشته‌اند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی و توسعه حرفه‌ای است که بر مبنای دو استاندارد بین‌المللی سواد اطلاعای برای تربیت معلم و استانداردتوسعه معلمان نیوجرسی آمریکا تدوین شد. در این پژوهش پس از تایید برازش دو مدل اندازه‌گیری سواد اطلاعاتی و توسعه حرفه‌ای، برازش مدل معادلات ساختاری با مقدار شاخص =GOF 488/0 تایید شد. بنابراین این نتیجه به دست آمد که برازش مدل ساختاری استانداردهای توسعه حرفه‌ای براساس سواد اطلاعاتی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان غرب کشور از برازش مناسبی برخوردار است و با توجه به مقایسه نتایج پیشینه ها با مدل تایید شده، شاخص‌های سواد اطلاعاتی در توسعه حرفه‌ای معلمان از جوانب متعدد تاثیر مثبت دارند.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,توسعه حرفه‌ای,دانشجو-معلمان,دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم),مدل‌ توسعه حرفه‌ای}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99885.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99885_17a9668a6ccb95dfcea7661246e1bae1.pdf} }