@article { author = {طاهری, سارا and سجادیان, ایلناز}, title = {Effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy on symptoms of fatigue, self-compassion and mindfulness on Employers with Chronic Fatigue Syndrome}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {9}, number = {30}, pages = {145-171}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to determine the effectiveness of mindfulness based cognitive therapy on symptoms of fatigue (mental and physical), self-compassion and mindfulness of staff of Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) branch suffering from chronic fatigue syndrome. Research method was semi-experimental and pre and post-test design with a control group. For sampling, among those staff whom were diagnosed as chronic fatigue syndrome according to questionnaire of Depaul Symptom (DSQ)(Jason etal,2010), and questionnaire of quality of life(Ware and Sherbourne, 1992), 28 persons were selected as convenient samples and distributed in two groups of experience and control randomly(14 persons). Subjects in the two groups, before and after intervention, and one month after follow-up answered to research instruments including, fatigue scale (Chalder,1993), self-compassion by )Neff, 2003), mindfulness by (Baer et al, 2006 .(Mindfulness based cognitive therapy was executed for experience group in 8 sessions that each session took 90 minutes, but no intervention was carried out in control group. For data analysis multiple-variable covariance was used. Findings indicated reduction in mean of symptoms of fatigue (mental and physical) and increasing in mean self-compassion and their mindfulness, cognitive therapy based on mindfulness can be used in test group in comparison to control group (p}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برعلائم خستگی، شفقت خود و ذهن آگاهی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برعلائم خستگی(ذهنی و بدنی)، شفقت خود و ذهن آگاهی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) اجرا گردید. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) در سال 1394  بود. بدین منظور 200 نفر از کارکنان براساس جدول کوهن و همکاران(2000)، که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه تصادفی، انتخاب شدند و به پرسشنامه علائم دوپال(جیسون و همکاران،2010) و کیفیت زندگی (وار و شربن، 1992) پاسخ دادند، سپس 28 نفر که تشخیص سندرم خستگی مزمن را دریافت نمودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند(هر گروه 14 نفر). آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد، در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های خستگی (چالدر، 1993)، شفقت خود(نف،2003) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2006) پاسخ دادند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند اما بر گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته ها حاکی از کاهش میانگین نمرات ابعاد خستگی(ذهنی و بدنی) و افزایش میانگین نمرات شفقت خود و ذهن آگاهی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود(05/0p<). بنابر یافته های پژوهش، برای کاهش علائم خستگی(ذهنی و بدنی) و افزایش شفقت خود و ذهن آگاهی در کارکنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن می‌توان از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده نمود.  }, keywords_fa = {}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99692.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99692_ce18f7904b70332cf3e51adbcf9852a8.pdf} }