@article { author = {دهمرده, سمیه and ناستی زایی, ناصر}, title = {Predicting Schools Principals, Effectiveness based on Cameron and Quinn Competency Model}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {In all organizations, such as educational organizations, the most important sourcefor effectiveness organizational is managers. Thus, Purpose this study was predicting schools principals, effectiveness based on Cameron and Quinn competency model. This study is a descriptive- correlation and 347 primary schools principals in Zahedan were selected by Simple Random Sampling model. For collecting data, management skills assessment instrument (Cameron and Quinn, 2007) and schools principals, effectiveness (Alagheband, 1992) questionnaires were used. The data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis through Spss21 software. The finding showed that all components of competency management have positive and significant relationship with schools principals, effectiveness. Multiple regression findings showed that components of development of others, energizing employees, control system, interpersonal relationships, continuous improvement, customer service, managing teams, and acculturation can explain and predict schools principals, effectiveness. According to the findings, design and operational effectiveness of the standards school principals based on the competency of management this study is necessary.}, keywords = {competency of management,Cameron and Quinn competency competency model,Effectiveness,schools principals}, title_fa = {پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس بر اساس الگوی شایستگی کامرون و کوئین}, abstract_fa = {در همه سازمان ها از جمله سازمان های آموزشی، مهم ترین  منبع که  بر اثربخش سازمانی تأثیرگذار می باشد، مدیریت است. از این رو هدف مطالعه حاضر پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس بر اساس الگوی شایستگی کامرون و کوئین بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 347  نفر از مدیران مدارس ابتدایی زاهدان از طریق دو پرسشنامه اندازه گیری مهارتهای مدیریت کامرون و کوئین (2007) و اثربخشی مدیران مدارس علاقه بند (1371) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21  استفاده شد. یافته ها نشان داد بین شایستگی های مدیریتی و اثربخشی مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگسیون چندگانه نیز نشان داد که مولفه های بهبود کارکنان، نیروبخشی، نظام کنترل، روابط بین فردی، پیشرفت مستمر، مشتری محوری، مدیریت تیم، فرهنگ پذیری از توانایی پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس برخوردارند(05/0p<). باتوجه به یافته ها تدوین و عملیاتى نمودن استانداردهاى اثربخشی مدیران مدارس بر پایه الگوی شایستگی مدیریتی مطالعه حاضر ضروری است. }, keywords_fa = {شایستگی های مدیریتی,الگوی شایستگی کامرون و کوئین,اثربخشی,مدیران مدارس}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99424.html}, eprint = {} }