@article { author = {salimi, samaneh and ghanbari, mohsen}, title = {The Role of Person-Job Fit on Innovative Work Behaviors Mediated by Job Independence and Work Engagement of Teachers}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {14}, number = {1}, pages = {119-140}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.48308/jcoc.2022.102635}, abstract = {Objective: This study aimed to investigate the role of person-job fit on innovative work behavior (IWB) by the mediating role of teachers' job independence and engagement. Method: This applied research is a descriptive type of structural equation model correlation in terms of method. The study's statistical population consisted of primary school teachers in Zahedan (2200 people), and 329 people were selected through stratified random sampling using Krejcie and Morgan Table. The Questionnaire Of Vogel & Feldman’s Person-Job Fit (2009), Innovative Work Behavior Scale (2000), Scale of Job Independence of Pearson & Hall (1993), and Work Engagement Scale of Salanova and Schaufeli (2001) was used for data collection. Using Pearson correlation statistical methods and structural equation modeling, research data were analyzed by SPSS 23 and Lisrel 8.8 software. Findings: The results indicated that the person-job fit directly has a positive and significant effect on innovative work behaviors. It positively and significantly indirectly affects innovative work behaviors via job independence and work engagement.  Conclusion: According to the findings, it is possible to suggest that teachers should be selected who are fit with the teaching profession, their engagement in the teaching job to be evident, and job independence should be provided to the teachers to increase innovative work behaviors.}, keywords = {Job Independence,work engagement,Person-Job Fit,Innovative Work Behaviors}, title_fa = {نقش تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه با میانجی‌گری استقلال شغلی و اشتیاق شغلی معلمان}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه با میانجی­گری استقلال شغلی و اشتیاق شغلی معلمان بوده است.  روش: این پژوهش کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی مدل معادلات ساختاری می­باشد. جامعه آماری پژوهش را معلمان ابتدایی شهر زاهدان (2200 نفر) تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 329 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه­های تناسب فرد با شغل وگل و فلدمن (2009)، رفتار کاری نوآورانه جانسن (2000)، استقلال شغلی پیرسون و هال (۱۹۹۳) و اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی(2001) استفاده گردید. داده­های پژوهش با استفاده از روش­های آماری همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری، از طریق نرم افزارspss23 و Lisrel8.8 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه به طور مستقیم و از طریق استقلال شغلی و اشتیاق شغلی به طور غیر مستقیم بر رفتارهای کاری نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته­ها می­توان پیشنهاد داد که به منظور افزایش رفتارهای کاری نوآورانه در آموزش و پرورش، در گزینش معلمان، افرادی انتخاب شوند که متناسب با حرفه معلمی باشند، اشتیاق آنان به شغل معلمی نمایان باشد و زمینه داشتن استقلال شغلی به معلمان فراهم شود.}, keywords_fa = {استقلال شغلی,اشتیاق شغلی,تناسب فرد با شغل,رفتارهای کاری نوآورانه}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102635.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102635_53a0eda602896bbb2383e10cd7cbb639.pdf} }