@article { author = {pordelan, noshin and Vakili, Samira}, title = {Predicting Academic Performance using Career Decision-Making Self-Efficacy, Career Adaptability and Sleep Health among Students}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {13}, number = {4}, pages = {93-106}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.48308/jcoc.2022.102051}, abstract = {Aim: This study aimed to predict the academic performance of college students based on self-efficacy in career decisions, career adaptability, and sleep health. Methods: the research methmethods werecriptive survey and correlational. 320 students in Tehran were selected through a random sampling method, and they responded Career Adapt-Abilities Scale, Career Decision Self-Efficacy Scale, Sleep Health Scale, and Academic Performance Rating Scale. Data were analyzed using Pearson correlation analysis and simultaneous regression method. Result: The results showed a significant and positive relationship between sleep health, self-efficacy in occupational decisions, occupational adjustment skills, and academic performance evaluation. The independent variables can predict academic performance changes in the regression model. Conclusion: According to the results, healthy sleep, self-efficacy in career decisions, and career adaptability play important roles in improving academic performance, career prospects, and promoting academic performance.}, keywords = {sleep health,academic performance,career decision-making self-efficacy,Career Adaptability}, title_fa = {پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان با استفاده از خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی، انطباق‌پذیری مسیر شغلی و سلامت خواب}, abstract_fa = {هدف:هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان با استفاده از خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی، انطباق‌پذیری مسیر شغلی و سلامت خواب بود. روش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود که در آن 320 نفر از دانشجویان استان تهران بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و توسط مقیاس انطباق‌پذیری مسیر شغلی؛ پرسشنامه خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی، پرسشنامه سلامت خواب و سنجه عمکلرد تحصیلی مورد سنجش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و روش رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد بین سلامت خواب، خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی و انطباق‌پذیری شغلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد و متغیر‌های مستقل می‌توانند در یک مدل رگرسیونی تغیرات متغیر عملکرد تحصیلی را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده می‌توان گفت سلامت خواب در بهبود عملکرد تحصیلی؛ خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی در دورنمای شغلی؛ و انطباق‌پذیری مسیر شغلی در پیشبرد عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش کلیدی دارند.}, keywords_fa = {سلامت خواب,عملکرد تحصیلی,خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی,انطباق‌پذیری مسیر شغلی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102051.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_102051_8a61b5c3de4cc1b6e5df83c2bd1cdff7.pdf} }