@article { author = {heshmatifar, leila and liaghatdar, mohamadjavad and Abedi, Ahmad}, title = {A Meta-Analysis of Entrepreneurial Psychological Correlations in Iran}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {13}, number = {1}, pages = {55-70}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.48308/jcoc.2021.100600}, abstract = {Abstract Aim: The main purpose of this study was to Meta-analyze the entrepreneurial psychological correlations in Iran. Method: The method of this research is meta-analysis. Therefore, internal databases such as Academic Center for Education, Culture and Research, Noor Database and Information Science, and Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc) were studied. The study sample used 36 cases that were conducted in Iran from 2008 to 2017. The measurement tool of this research was a meta-analysis checklist. The data obtained from the study were analyzed using the effect size method for the fixed effects model using meta-analysis software (Second Edition). Result: The results showed that the average effect size of the present study was evaluated according to the Cohen effect size interpretation table and between behavioral factors, ambiguity and tolerance status, innovation, psychological characteristics, quality of work-life and citizenship behavior, social anxiety, and self-confidence, emotional intelligence, growth of personality traits, selfleadership, quality of life, knowledge management and organizational health, job conflict, cognitive intelligence and tolerance of ambiguity, self-efficacy and academic performance, social capital, self-esteem, and creativity, thinking styles, achievement motivation, academic achievement and creativity with entrepreneurship have a significant effect size. Conclusion: The results mean that by recognizing and examining the correlated psychological components of entrepreneurship, practical steps can be taken to change individuals' performance and attitude, thus increasing the continuity of entrepreneurship in Iran.}, keywords = {Meta-analysis,Psychological Correlations,Entrepreneurship}, title_fa = {فراتحلیل همبسته‌های روانشناختی کارآفرینی در ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر فراتحلیل همبسته­های روانشناختی کارآفرینی در ایران بود.روش: روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است. از این رو با استفاده از پایگاه­های اطلاعاتی داخلی همچون جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی نور و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به بررسی مطالعات و پژوهش های مربوط پرداخته شد. نمونه مطالعات مورد استفاده 36 مورد که از سال 1387 تا 1396 در ایران انجام شده بود. ابزار اندازه­گیری این پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. داده­های حاصل از مطالعه با استفاده از روش اندازه اثر برای مدل اثرهای ثابت با استفاده از نرم افزار فراتحلیل (ویرایش دوم) مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از ویرایش دوم نرم افزار جامع فراتحلیل انجام شد.یافته­ها: یافته­ها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی برابر 0.30 که در سطح 0.001 معنادار است.  بنابراین میانگین اندازه اثر پژوهش حاضر (0.307) را میتوان مطابق با جدول تفسیر اندازه اثر کوهن متوسط ارزیابی نمود.نتیجه گیری: بین عوامل رفتاری، جایگاه مهار و تحمل ابهام، نوآوری، ویژگی­های روانشناختی، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی، اضطراب اجتماعی و خودباوری، هوش هیجانی،  ویژگی­های شخصیتی و روانشناختی، آموزش کارآفرینی بر رشد صفات شخصیتی، خودرهبری، کیفیت زندگی، مدیریت دانش و سلامت سازمانی، درگیری شغلی، هوش شناختی و تحمل ابهام، هوش سازمانی، خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی، سرمایه اجتماعی، سلامت روحی و جسمی، عزت نفس و خلاقیت، مولفه­های هوش هیجانی، عوامل روانشناختی توانمندسازی، سبکهای تفکر، انگیزه پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و خلاقیت با کارآفرینی  اندازه اثر معنادار وجود دارد. }, keywords_fa = {فراتحلیل,همبسته­ های روانشناختی,کارآفرینی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100600.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100600_0b73a965727d46153a022b0adefdb6b2.pdf} }