@article { author = {Mehdad, Ali and Minaeian, Shiva}, title = {Mediating Role of Achievement Motivation on Relationship of Conscientiousness with Role Performance and Extra Role Performance}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {73-90}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.73}, abstract = {The purpose of present research was to study the mediating role of achievement motivation on relationship between conscientiousness, role performance and extra role performance. Statistical population of study consisted all employees of Shahrekord University, of whom, 157 employees were selected via convenience sampling method. A set of questionnaire consisting of achievement motivation (Hermanns, 1970), conscientiousness (Costa, McCrae, 1992), role performance (Patterson, 1963), and extra role performance (Lee and Allen, 2002), were used. Data were analyzed by use of Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling (SEM). Results revealed that, there were significant positive relationship between conscientiousness and achievement motivation with role and extra role performance (p}, keywords = {achievement motivation,Conscientiousness,Role Performance,Extra Role Performance,Shahrekord University}, title_fa = {نقش میانجیگرانه انگیزش پیشرفت دررابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و عملکرد فرانقش}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگرانه انگیزش پیشرفت در رابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و فرانقش بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه شهرکرد بود که از بین آن ها 157 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزش پیشرفت ( هرمنس، 1970)، وظیفه شناسی (کاستا و مک کرا، 1992)، عملکرد نقش (پاترسون، 1963) وعملکرد فرانقش (لی و آلن، 2002) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که وظیفه شناسی و انگیزش پیشرفت با عملکرد نقش و فرانقش دارای رابطه مثبت ومعنادار (p <0/01) هستند. علاوه براین، مدل ارائه شده دارای برازش کامل بود و نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که وظیفه­ شناسی برانگیزش پیشرفت و انگیزش پیشرفت برعملکرد نقش و فرانقش تاثیر مثبت و معنادار دارد (p <0/01).  با توجه به یافته های پژوهش، انگیزش پیشرفت به عنوان میانجیگر کامل توانست رابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و فرانقش را میانجیگری کند. بنابراین، می توان چنین نتیجه گیری نمود که، وظیفه شناسی از طریق انگیزش پیشرفت سبب افزایش عملکرد نقش و فرانقش می گردد.  }, keywords_fa = {انگیزش پیشرفت,وظیفه شناسی,عملکرد نقش,عملکرد فرا نقش,دانشگاه شهرکرد}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100033.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100033_18ca67f81848aac2911eadbdbc8a6851.pdf} }